Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Z Zelfbouw : zoeken - zuchten - zwoegen - zwichten...?

Gestart door JC2180, 21 mei 2013, 17:29:51 PM

JC2180

Het dak en de karakteristieke bolle kop boven de ramen even verder opgekuist, trots in parade naast grote broer in N.

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

#31
Met behulp van een tussentijds laagje primer de foutjes goed zichtbaar maken zodat er opnieuw kan worden bijgewerkt...

Ik meen dat het typische uiterlijk van deze "loc" beetje bij beetje zichtbaar wordt, toch zeker al in realiteit, ik spreek me niet uit over de macro opname.


Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

't Is de eerste keer dat ik iemand Belgische modellen in schaal Z zie scratchbuilden, en het gaat verbluffend goed! De gelijkenis is er. Knap hoor!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

Alvast bedankt voor de positieve reacties, werkt stimulerend.
Ik heb ondertussen een goed gevoel bij deze uitdaging, smaakt naar meer maar best beide voetjes op de grond en eerst voorzichtig verder prutsen.

Eerste kleine tegenslag, een uitschuiver bij het opschuren wat op deze schaal genadeloos wordt afgestraft.

Ik ben nog niet tevreden van mijn eerste poging rooster op het dak, iemand ideeën om beter / mooier te construeren?
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Gerolf

Ik heb wel een idee, maar ik vrees dat ik dan zelf aan de slag moet ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JC2180

Dat is (nog) niet het doel van zelfbouw maar altijd handig een plan B  ;)

Ik denk er nu toch aan om de versie met koplamp te maken, als afgieten van de kap nadien een optie zou blijken dan is het veel eenvoudiger om ineens 2 verschillende versies te maken.
Bijsnijden en schuren van een lampje is immers sneller dan nieuw monteren...
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

dani

plopperdeplop zeg....  wat een priegelwerkje maar zoals je zelf zegt, de vorm komt er nu helemaal in en het lijkt al heel aardig op een trein.

Ga vooral zo door, ik volg met heel veel respect. Zelf zou ik er niet durven aan beginnen met mijn grote lompe worstevingers :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

marc goovaerts

Joeri,
Dat 'zwichten' mag je ondertussen wel uit de titel halen hoor.

Meer info over de reeks 59/type 201 is trouwens nog te vinden in MSM 6 en 7. Helaas geen plan, hoewel MSM ons daar vroeger dikwijls voor andere types plezier mee deed.

JC2180

Op een zijspoor : ook de schildertechnieken even onderhouden > ben blij met een reeks nieuwe Belgische Eurofirma's


Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

Ter info voor diegenen die de verschillende schalen niet helemaal juist kunnen vatten : van links naar rechts HO > N > Z

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

conducteur

Nu nog een v60 in TT, de lenz spoor 0 en in spoor 1 van ....?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

JC2180

En we vorderen...
Geduld en een scherp oog zijn de belangrijkste tools, daarmee is veel mogelijk  ;)

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

mdvholland

Citaat van: JC2180 op 24 mei 2013, 20:12:40 PM
Op een zijspoor : ook de schildertechnieken even onderhouden > ben blij met een reeks nieuwe Belgische Eurofirma's

Wow! Joeri, proficiat, dat ziet er piekfijn uit. Kun  je iets meer vertellen over wat je hebt gedaan aan deze rijtuigen?

groet,
Matthijs

JC2180

Je start met een stevige scheut koffie, en dan :

- aan de slag met glasvezelpotlood om de bestaande opschriften weg te nemen
- eenvoudig met penseel retoucheren van de onderste oranje balk met enamel verf (Humbrol had ik nog staan en heeft de juiste kleur)

Hooguit 10 min werk per rijtuig.

Wat nog volgen gaat :

- B logo
- schilderen van de lichten
- een dunne vernislaag
- licht weatheren

Heb geen foto's van het origineel genomen, als het kan helpen het ging om deze uitvoering :

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220