Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Andreaskruis

Gestart door spinnings, 19 mei 2013, 10:09:51 AM

doomslu

Citaat van: spinnings op 25 mei 2013, 18:40:26 PM
Dit is veel te ingewikkeld omdat met twee types in één tekening gebruikt. Ik heb model 5065.
Tevens gaat men hier uit van vier lampjes, ik wil twee lampjes per overweg gebruiken. Aan de ene zijde links en de andere rechts.
Twee lampjes weglaten is toch niet moeilijk?  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

spinnings


Klaas Zondervan

Ik kan je niet meer volgen. Eerst zeg je dat je 5835 hebt, en nu is het ineens 5060.
Maakt overigens niks uit, aansluitschema is hetzelfde. Bij de 5060 gewoon de niet gebruikte lampen weglaten.

spinnings

Sorry voor de onduidelijkheid van mijn kant, ik heb 5065 (4 stuks) en wil hem aansluiten als de 5060 (2 stuks).
Hierdoor kan ik de tweede set andreaskruizen bij de andere overweg zetten.
De handleiding is voor 5 types, dit schept onduidelijkheid voor mij in de tekening. Over de 5060 wordt geen tekening gegeven.

Klaas Zondervan

Ik snap het probleem niet. De 5060 heeft maar twee lampen, dus uit het schema laat je er twee weg. Wat is daar nou zo moeilijk aan?

conducteur

Hoewel het dus kinderlijk eenvoudig is zoals je zegt klaas, denk ik dat wij 'elektriciens' denken dat bepaalde dingen vanzelf gaan. Maar dat is niet altijd zo bij mensen die er minder van kennen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian, dat kan wel zo zijn, maar er is nu al meerdere keren gezegd dat hij gewoon 2 lampen kan weglaten.
Maar misschien kan Robert zelf eens uitleggen waarom dat zo moeilijk te begrijpen is.
En anders kan ik dat schema wel even voor hem aanpassen, dan gum ik gewoon twee lampen weg. :)

spinnings

Modelspoor beginners (waren we ooit allen!)
Je zou me er meer plezier mee doen wanneer je de lijnen van de andere modellen die in dezelfde tekening staan verwerkt weg gumt!!

spinnings

Klopt dit aansluitschema?


Klaas Zondervan

Nee, ik mis het omschakelrelais (5551 of 5552)
En wat doen die gele blokjes in de linker- en rechteronderhoek?
Nog even geduld, dan kom ik met een aangepast schema.

Klaas Zondervan

Dit zou het moeten zijn:

doomslu

Tof dat je dat hebt willen doen, Klaas.
Duidelijker kan het nu niet meer hé.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

spinnings

Bedankt voor de reactie.
Die gele blokken zijn reed contacten.

Dan weet ik nu ook wat er aan de hand is, in de verpakking zat geen omschakkelrealais.

Klaas Zondervan

Dat relais moet je apart aanschaffen, omdat het bij Märklin niet nodig is.

spinnings

Dan is het nu een heel stuk duidelijker.
Ik dacht dat andere kasje een ander model was.
Ik zei nog dat de handleiding voor meerdere modellen was waardoor hij voor mij onduidelijk was.