Seinhuis nummer zoveel

Gestart door Kees-Jan, 17 mei 2013, 00:06:35 AM

loco

Mooie plaatjes en knap resultaat.
Wat ik wel jammer vind is dat het beperkt blijft tot plaatjes en een beetje commentaar.
Ik zou het een meerwaarde vinden als je ook vertelt hoe je één en ander hebt aangepakt, zodat we er iets van kunnen leren.
Bepleistering, lijmen, dakpannen, beschrifting, afwarering, deuren, .... noem maar op.
Of moet je gewoon water geven en het komt dan wel van zelf goed?

Kees-Jan

Citaat van: loco op 20 mei 2013, 12:08:22 PM
Mooie plaatjes en knap resultaat.
Wat ik wel jammer vind is dat het beperkt blijft tot plaatjes en een beetje commentaar.
Ik zou het een meerwaarde vinden als je ook vertelt hoe je één en ander hebt aangepakt, zodat we er iets van kunnen leren.
Bepleistering, lijmen, dakpannen, beschrifting, afwarering, deuren, .... noem maar op.
Of moet je gewoon water geven en het komt dan wel van zelf goed?

Bepleistering:
Dit is gedaan door acrylverf (beige en grijs) met elkaar te mengen en tijdens het verven te voorzien van heel fijn zand. dit geeft de structuur van de pleister.

Lijmen: alle verbindingen zijn gelijmd met houtlijm. De naden smeer ik meestal dicht met muurvuller uit de bouwmarkt (veel goedkoper dan de voegpasta van de modelspoorwinkel).

Dakpannen: Deze zijn van plastic en komen uit mijn magazijntje  ;). Geschilderd zijn ze met acrylverf van de Hornbach (Lucas) en daarna met zwarte wash van Vallejo vervuild.

Beschrifting: Zelf getekende borden (het lettertype was nog het moeilijkste om te maken). geprinte decals op een speciaal laser karton geplakt en daarna van een dikke laag blanke lak voorzien (om schilferen te krijgen). Vervolgens met houtlijm op de muur geplakt en met pigment verouderd.

Afwaterring: Komt nog moet ik eerst afkijken hier en daar  ;D.

Deuren: 1mm MDF uit het magazijn gehaald en in de laser gestoken. Vervolgens in meerdere lagen geplakt en voorzien van een laagje verf.

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. Ieder heeft zijn eigen werkwijze en de boven beschreven methodes zijn maar een manier en niet "de" manier.

loco

Fijn om deze kennis te delen. Hier kan je iets uit leren.
Ik weet dat zelf doen ook steeds de beste leerschool is, maar soms zijn tips toch handig.
Van die bepleistering had ik ooit iets gelezen, maar was het vergeten.
Voor de afwatering heb ik ooit iets gevonden bij http://www.modellklempnerei.de. (staan ook in Sinsheim). Wel duur en dus zoek ik ook naar alternatieven, maar nog niet gevonden.
Bedankt


oetbeem

Netjes Kees-Jan!
Je bent goed bezig
Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Kees-Jan


Sattrickske

Bedankt voor de uitleg!  Zeer bruikbare elementen...
Wat bedoel je met te heet gewassen?  Heb je heimwee naar het warme weer en heb je daarom de foto wat vergeeld?

Ik ben echt wel benieuwd naar het eindresultaat, dit oogt al zeer mooi en de ramen moeten er nog in...

conducteur

Zie je niet dat hij hetzelfde seinhuis een paar schalen kleiner gemaakt heeft?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

Of van wat verder weg gefotografeerd  :) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 25 mei 2013, 23:07:46 PM
Zie je niet dat hij hetzelfde seinhuis een paar schalen kleiner gemaakt heeft?
Hmm, aan de sporen te zien is ie inderdaad kleiner geworden.  En bij nader inzien zijn ook de dorpels en vensterbanken verdwenen.  Dus een 2e versie, zeker...  had 't eerst niet door.


Steam.N

Knap!
Ik dacht eergisteren dat je aan het photoshoppen was geweest.
Niet dus  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

verdikke zeg, nice joke!  'k was er met m'n 2 voeten ingetrapt...