Styrodur isolatieplaat XPS

Gestart door DelticPower, 15 mei 2013, 19:55:24 PM

Herwig

Goedenavond,
17 mei 2013,

De groene platen deden het voortreffelijk als basisplaat op het petrol-baantje  "Oliefant", inclusief  tentoonstelling & transport.
Voor méér info:  zie bovenstaande berichten van  (echt veel meer)  ervaren modelbouwers/forumleden....... .
Avondgroeten,
Herwig.

ysbeer

Als je de open bouw manier gebruikt en dus hout onder de sporen en weet ik wat voor rotzooi op de plaats van het landschap is daar natuurlijk niks op tegen .
Voor de onder grond van landschap is(vrijwel) alles geschikt.
Ik heb 18 mm mdf met rubber onder da sporen en alleen de wielgeluiden zijn te horen.
Voldoende ondersteunen blijft nodig.

wim

Martin Welberg

Waarom zo lomp Wim, bouw hier thuis segmenten uit 9 en 12 berkenmultiplex en heb nimmer problemen. In Oberhausen wordt gebouwd op 15mm berken met styrodur daarop, grotendeel van de rail ligt ook op styrodur. Kan me voorstellen dat je daar meer dikte nodig hebt omdat er iemand met z'n volle gewicht op moet staan vanwege de diepte van sommige segmenten. Maar voor thuis  ???

Frank_N

""""Ik heb 18 mm mdf met rubber onder da sporen en alleen de wielgeluiden zijn te horen.
Voldoende ondersteunen blijft nodig.""""

En: """"Waarom zo lomp Wim""""

Toch is er wel wat voor de filosofie van Ysbeer te vinden.
Wat hij doet is zorgen voor een tegenlaag met een flinke massa (mdf is vele malen "vaster"dan bv. meranti) onder het rubber, dat bevorderd het onderdrukken van het contactgeluid aanzienlijk.
Als voorbeeld: denk eens aan de buurvrouw die met naaldhakken over een parketvloer loopt....
Als zij met gewone schoenen (dus met een brede hak eronder) hetzelfde doet zal je dat minder horen ;)

Wat ik al eerder aangaf: Zelf gebruik ik 12mm meranti multiplex met onder de sporen 4mm kurk.
Dat werkt een beetje, maar minder effectief dan de door ysbeer gevolgde methode.


Groet van Frank

Klaas Zondervan

Ik heb mijn modules gebouwd van 3,5 mm dik triplex. Lekker licht, en sterk zat (als je het goed doet 8))
Als je een goede dempende tussenlaag gebruikt maakt het helemaal niks meer uit wat daar onder zit. 3 mm triplex, 18 mm MDF of multiplex, beton, allemaal hetzelfde.

Martin Welberg

Citaat van: Frank_N op 18 mei 2013, 13:29:57 PM

Wat hij doet is zorgen voor een tegenlaag met een flinke massa (mdf is vele malen "vaster"dan bv. meranti) onder het rubber, dat bevorderd het onderdrukken van het contactgeluid aanzienlijk.


Geloof niet dat de topic starter het over contact of wattanook voor geluiden heeft gehad. Hij wil een advies over XPS plaat. De noodzaak om met het gebruik van die plaat een lompe zware constructie te bouwen is overbodig. IMO..

ysbeer

Dit lijkt meer een wedstrijd vliegtuig bouw.
Zo licht mogelijk.
Waarom ,ik zeg niet dat ik elke dag op mijn tafel klim,maar voor een defect lamp moest ik het wel.
Was ik even blij dat ik niet te zuinig was geweest met hout.

Trouwens den k nu niet dat hoe dunner hoe goedkoper ,dat is niet waar.
Maar als het 2,9 kan dan geen 3mm gebruik hoor.

wim

DelticPower

Hallo, alle reageerders bedankt.  Voor de modulebouwers geldt dat idere kilo meermalen door de hand gaat bij het verplaatsen naar beurzen en bijeenkomsten. Dat gewicht is voor mij iets minder belangrijk, zodat de rijgeluiden belangrijker worden, ik kan me in Wim Ysbeer en Frank_N hun denkbeelden wel verplaatsen. De baan verplaatsen zal de eerste jaren geen optie zijn, maar kan hem in enkele delen demonteren. Ga daarom toch maar voor een wat steviger houten onderlaag. Daarop de xps platen om het landschap te maken. Onder de rails rubber stroken, dan moet het goedkomen.
Daarom wil ik iedereen die hier meegedacht en gereageerd heeft nogmaals bedanken, het heeft voor mij verhelderend gewerkt.
Groeten Jan.

Martin Welberg

Citaat van: ysbeer op 18 mei 2013, 20:22:18 PM
Dit lijkt meer een wedstrijd vliegtuig bouw.
Zo licht mogelijk.
Waarom ,ik zeg niet dat ik elke dag op mijn tafel klim,maar voor een defect lamp moest ik het wel.
Was ik even blij dat ik niet te zuinig was geweest met hout.

Trouwens den k nu niet dat hoe dunner hoe goedkoper ,dat is niet waar.
Maar als het 2,9 kan dan geen 3mm gebruik hoor.

wim

Da klop nie helemaal Wim, in beken is da op een moment hoe dunner hoe duurder vooral met dat vliegtuigspul......maar kan slecht tegen de mijn wijsheid is ook waarheid. Vandaar de lompe vraag...

ysbeer

Nog een(1) reactie (van mij)
Mijn wijsheid is geen absolute waarheid.
Natuurlijk kun je met 3 mm triplex ook een stabiele tafel bouwen.
Maar de meeste van ons zijn geen constructeur van tafels of gebouwen.
Ik heb al minsten 10 keer bij mensen gestaan met prachtige banen ,maar doorgezakte  of krom getrokken door hitte water of zo maar.
Van daar dat ik daarna ben gaan vertellen niet als wijsheid maar uit ervaring .
Als je geen bouwkundige ervaring heb neem dan geen risico en bouw tafels overmatig zwaar dat kost iets meer in het begin maar spaar later veel geld en leed,
Oke voor de bouwkundige onder ons of module bouwers,daar is niets op tegen denk ik.
wim

Klaas Zondervan

Wim, jij hebt jouw methode, ik heb de mijne.
Doorzakken kun je voorkomen door ondersteuning, en dan niet alleen dwarsschotten, maar ook langsliggers onder het spoor.
In het verleden heb ik ook zwaar gebouwd, maar nadat ik ongeveer 20 keer mijn modules van de zolder naar beneden, en ook weer naar boven had gesjouwd (3 trappen) ben ik er eens diep over gaan nadenken. En toen heb ik het roer drastisch omgegooid. Nu bouw ik zo licht mogelijk.
Twee modules die met verbindingsschotten tot een kist gekoppeld zijn kan ik nu met één hand de trap op en af dragen. De andere hand heb ik dan vrij om mezelf vast te houden.

ysbeer

Klaas

Als je module bouwer bent ,100% mee eens .

wim

Stef71

Hallo spoorders,
Kan je kurk en styrodur met elkaar verlijmen
Of is kurk niet meer nodig als je reeds styrodur als onderplaat hebt gebruikt?

evan

Polymeerlijm zoals fix all van Soudal, Tec 7 of Pattex ;)
Schildersacrylaat van Rubson of andere werkt ook prima.

Als je een spoorbedding wil met ballastbanket gebruik je best een kurk of andere bedding.  Wil je gewoon een zijspoor of rangeerspoor dan kan dat rechtstreeks op de XPS plaat ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stef71

Citaat van: evan op 13 september 2020, 11:17:10 AM
Polymeerlijm zoals fix all van Soudal, Tec 7 of Pattex ;)
Schildersacrylaat van Rubson of andere werkt ook prima.

Als je een spoorbedding wil met ballastbanket gebruik je best een kurk of andere bedding.  Wil je gewoon een zijspoor of rangeerspoor dan kan dat rechtstreeks op de XPS plaat ;)

Als je de rails wil vastlijmen op de XPS plaat wat gebruik je hier dan voor?