Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Styrodur isolatieplaat XPS

Gestart door DelticPower, 15 mei 2013, 19:55:24 PM

ysbeer

Jan

Mijn raad (maar ja wie ben ik)

Maak je bovenblad van gewoon multiplex of mdf ,vooral niet te dun 12 mm is het absoluut minimum
Geen schuim of ander producten,het dempt echt niet meer het geluid.
Het gaat na een aantal jaren (10/15)jaren pulveren.
Het zakt in en door,als je er ooit iets zwaars opzet geeft dat een deuk.
schroeven gaat niet.

En belangrijk wat is je winst ????
Een landschap moet je op en niet in de tafel  bouwen .
Zet als wat maar even kan op de tafel je wordt niet jonger wel ouder.

Bouw je tafel zo zwaar mogelijk (binnen grenzen natuurlijk)
Leg je rail op 5 mm rubber (ik heb nog wel wat liggen)
Ik wil je wel raden als je dat wil.

Bij het bouwen van tafels is het wiel allang uit gevonden.

Je belt of mailt maar

wim

DelticPower

Hallo Wim, bedankt voor je reactie, en fijn je weer eens op het forum te zien. Wil binnenkort graag een afspraak maken om eens over de opbouw van het bovendek van mijn baan te praten.

Groeten van Jan


Herwig

Goedemiddag ,
17 mei 2013,

Zwaar- of lichtgewicht-baansegmenten (bakken, modules):

-  indien er iets moet worden geschroefd in groene of blauwe isolatieplaat:  houten latje of blokje op- of inlijmen.
   Bijvoorbeeld:  H0-rails bevestigen aan modulerand:  uitsnijding maken in de groene plaat, balkje inlijmen, messing schroefjes indraaien, H0- sporen aansolderen... .
    Bijvoorbeeld:  Peco-wissel-aandrijving onderzijde bak:  opening uitsnijden naar boven toe, houten plaatje onderlijmen, wissel-aandrijving vastschroeven... .             (e.a.)

- als de segmenten in/uit de auto, op/af zoldertrap, van/naar de keukentafel, van/naar de modelspoorcollega, van/naar tentoonstellingen, moeten worden gesjouwd, is doordachte lichtbouw toch meestal wel aangewezen, leert de ervaring.
De maker/bouwer stelt bij zichzelf vast wat moet of niet hoeft voor zijn/haar plannen en situatie.
Middaggroeten,
Herwig
   

DelticPower

Hallo Herwig, begrijp dat jij toch tevreden bent over de platen. hoe houden deze zich in het algemeen gebruik, zijn ze toch schadegevoelig, drukpunten etc. En wat Itchi aanhaalde over ge brandgevoeligheid, hoe denk je daar over?

Groeten Jan

Koen

Dag Jan,

Styrodur is een moeilijk ontvlambaar dus ik denk dat dit niet echt een risico is.
Meer info kan U vinden op: http://www.basf.com/group/corporate/de/literature-document:/Brand+Styrodur+C-Brochure--Thermische+isolatie+van+biogasinstallaties-Nederlands.pdf.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

platen branden niet.. net getest hoor ;D, ze schrompelen wel helemaal ineen als je ze bij een vlam houdt, maar met een kortsluiting gebeurt er niets, en worden niet broos in loop der tijd. Ze zijn ook prima drukvast, maar alleen niet als je ze op 1 punt belast, ze worden veel toegepast onder balkons ect

evan

Hoi Jan,

Zelf gebruik ik ook vaak de XPS-platen van allerlei diktes.

Vroeger bouwde ik de bovenbouw volledig in zulke platen.  Deze zaten dan in een Multiplex frame.  Zo waren de randen beter beschermd tegen stoten ed.

Nu uit ervaring en voorkeur ben ik wel gaan opteren om voor de sporen ook een houten ondergrond te gebruiken met natuurlijk een bedding als kurk of rubber (zie Ysbeer), maar al de rest bouw ik op met de xps-platen.

Snijden gaat met een scherp mes, zaag of gloeidraad zoals de tool die "Kautenbach" aanhaalde.  Proxxon heeft ook een knappe snijtafel, maar dat is gauw weer een investering van een 80 a 100 Euro.

Het verlijmen doe ik met montagelijm van Soudal, pattex, bizon etc.  Als ik landschap in lagen bouw, prik ik er sateprikkers in om te vermijden dat de delen onderling van elkaar bewegen tijdens het zetten van de lijm.

Het leuke is dat eeens je landschap af is er toch snel en eenvoudig een aanpassing kan gedaan worden.
Tevens een boom is snel geplant met een "prikbord" als ondergrond ;)

Succes met je project.  Je hebt er blijkbaar zin in en je beleeft er plezier mee...

Evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DelticPower

Hallo allemaal, bedankt voor alle reacties.

# Koen en Wim Kautenbach, dus gelukkig valt het brandgevaar mee. Heb toch maar vanmiddag een rookmelder in m'n hobbyruimte gehangen.

# Evan, dan wordt het dus een houten ondergrond, met xps-platen voor het landschap. Onder de sporen dan kurk of rubber.
Is de Soudal lijm ook in NL verkrijgbaar? Heb nu een adres in Arendonk (B). Heb begrepen dat het oplosmiddelvrij moet zijn en liefst transparant drogend.

Groeten van Jan

Koen

Dag Jan,

Even off-toppic.
Die rookmelder is sowieso een goed idee  :P  :P  :P. Ik ben beroepsmatig bezig met branddetectie en alles wat daar mee te maken heeft (wetgeving, risico analyse, projectuitwerking, ...). Ik kan je verzekeren dat je wat tegen komt.
Helaas is het plaatsen van een branddetector nog maar beperkt verplicht (in nieuwbouw, grotere verbouwingen ed). Gelukkig is er verandering op komst. Er is een nieuw decreet dat detectoren in elke woning gaat verplichten (ook in oudere woningen). Deze verplichting wordt langzamerhand doorgevoerd (overgangsfases).
Een hobby zolder heeft een zeer zware brandlast (groot risico) omwille van allerhande ontvlambare producten, hout, ....
Een kleine fout kan tot desastreuse gevolgen hebben.
Ik zou dus iedereen aanraden om zeker op deze plaats een branddetector (en indien mogelijk ook een brandblusser) op te hangen. Een kleine investering die veel miserie kan voorkomen!

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ToThePoint

Citaat van: Koen op 17 mei 2013, 19:50:00 PM
Dag Jan,

Even off-toppic.
Die rookmelder is sowieso een goed idee  :P  :P  :P. Ik ben beroepsmatig bezig met branddetectie en alles wat daar mee te maken heeft (wetgeving, risico analyse, projectuitwerking, ...). Ik kan je verzekeren dat je wat tegen komt.
Helaas is het plaatsen van een branddetector nog maar beperkt verplicht (in nieuwbouw, grotere verbouwingen ed). Gelukkig is er verandering op komst. Er is een nieuw decreet dat detectoren in elke woning gaat verplichten (ook in oudere woningen). Deze verplichting wordt langzamerhand doorgevoerd (overgangsfases).
Een hobby zolder heeft een zeer zware brandlast (groot risico) omwille van allerhande ontvlambare producten, hout, ....
Een kleine fout kan tot desastreuse gevolgen hebben.
Ik zou dus iedereen aanraden om zeker op deze plaats een branddetector (en indien mogelijk ook een brandblusser) op te hangen. Een kleine investering die veel miserie kan voorkomen!

Mvg
Koen

Volledig mee eens, maar heeft u al eens een brand proberen te blussen als het meenens is ?
Brandblussen is niet eenvoudig en een brandblusser geeft een fout veiligheidsgevoel.
Eerst de pompiers verwittigen, dan kan u proberen met uw brandblusserke, maar het gaat mijns inziens weinig uithalen als de branddetector iets ruikt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Koen

@Tothepoint,

Ik heb inderdaad al een training gehad voor het blussen van branden (reƫle trainingen als brandverantwoordelijke in het bedrijf). Ik ben het helemaal mee eens dat het een zeker risico inhoud. Maar als een branddetector rook detecteert, is het niet noodzakelijk te laat.
Alles hangt er van af wat voor type brand je hebt. Sommige vuurhaarden geven geen of quasi geen rook, andere geven zeer veel rook zonder veel vuur (smeulbranden).
De brandweer opbellen is inderdaad het eerste wat je moet doen. Verder de andere bewoners in veiligheid brengen en mocht het alsnog mogelijk zijn, zelf proberen te blussen (indien het verantwoord is).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Frank_N

""Er is een nieuw decreet dat detectoren in elke woning gaat verplichten (ook in oudere woningen). Deze verplichting wordt langzamerhand doorgevoerd (overgangsfases).""""


Ook maar even oftopic (maar wel een goede opmerking van Koen) dan. Over rookmelders.
Dat is hier in NL ook het geval. Als je dan de bijgesloten disclaimer leest die bij dit soort apparaten zit kun je ze dus eigenlijk beter maar niet gebruiken.
De fabrikant neemt blijkbaar geen enkele verantwoording. Dus: men verkoopt iets (liefst verplichte afname) zonder verantwoordelijk te stellen te zijn. Daarbij zijn de oudere apparaten voorzien van radio actief materiaal.

Over de vraag van Jan Deltic:
Volgens mij werkt geluidsdemping amper als je rails met een holle bedding gebruikt.
Zelf heb ik eens geexperimenteert met Marklin c rails en kurk. Dat werkte niet, of nauwelijks.
Die bedding is hol.

Met Minitrix rails (dus met gewone bielsen) hier werkt het met 4mm kurk (Ikea place mats) op 12 mm meranti multiplex  een beetje..(Michiel heeft op zijn site daar proeven mee gedaan, zijn inspanningen  daarover staan ook ergens op dit forum)
Na montage met latexlijm fixeren en dan de spijkertjes eruit dan werkt het nog net even wat beter.

Het rubber idee van Wim Ysbeer zou denk ik betere resultaten geven.

Als je die Ysbeer rubber op bv mdf (grotere massa tov. meranti multiplex) platen legt kan het dempende effect misschien groter zijn.
Groet van Frank

DelticPower

Hoi allemaal, in geval van nood, (brand) is de eerste handeling de brandweer bellen. Maar ook ik heb enkele kursussen brandbestrijding gehad, hoewel het van sommige treinstellen misschien beter was om ze af te laten branden. :D
Heb daarom in mijn hobbyruime een 6kg poederblusser staan, die ik elke vijf jaar laat controleren. Toch wel in de hoop hem nooit nodig te hebben. Verder kan ik alle wandcontactdozen (stopcontacten) in mijn ruimte met een schakelaar spanningsloos maken. De wanden en plafond zijn allemaal bekleed met gipsplaat wat brandvertragend zou moeten werken. Heb er met de bouw toch wat rekening mee gehouden. Hoop hiermee en een dosis gezond verstand toch zulke rampen te voorkomen. Doe dus ook weinig brandgevaarlijke vloeistoffen etc opslaan in mijn hobbyruimte.
Maar ik besef dat de vele kunststoffen die we gebruiken dusdanige giftige dampen afgeven dat je zonder adembescherming weinig kunt doen.
Groeten Jan

DelticPower

Hoi Frank, zit al dagenlang op bestelde wissels te wachten. Sta te popelen om sporen in mijn schaduwstation te kunnen gaan leggen. Hou me nu ook nog bezig om zakkenvol draad uit te zoeken en op te rollen. Dat geeft veel afleiding tijdens tv programmas (GTST). Ook nog bezig geweest een oude computer te reanimeren (met succes) om de baan te gaan besturen.
Heb ook nog enkele servo's binnengekregen om de wissels te bedienen. Mijn spiegelbolmotoren bleken intern nogal eens te slippen tussen tandwiel en asjes. Heb geprobeert de tandwielen met secondenlijm en locktide vast te zetten, maar ik vertrouw de zaak niet meer zo.

Groeten Jan