Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Styrodur isolatieplaat XPS

Gestart door DelticPower, 15 mei 2013, 19:55:24 PM

DelticPower

Hallo, even een vraag, wil mijn bovendeel van de baan opbouwen met Styrodur isolatieplaat XPS. Deze zijn 4 cm dik en behoorlijk stevig. Wil ze dus ook als grondplaat gebruiken, zodat er makkelijk landschapkan onstaan. De daardoor dunnere plaatsen wil ik wel ondersteunen. Iemand hier ervaring mee? Moet vlg zeggen in de bouwmarkt dezelfde kwaliteiten hebben als het bekende blauwe roofmate.

Groeten Jan

Klaas Zondervan

Styrodur is een merknaam van BASF. Roofmate is hetzelfde spul, maar dan van Dow.
Bestaat in diverse diktes, niet alleen 4cm.
Ik heb er ooit eens een diorama mee gemaakt.
Voor grotere oppervlakken zou ik er toch een onderlaag van multiplex onder zetten. Je moet ook bedenken hoe je b.v. je wisselaandrijvingen gaat plaatsen. Styrodur is wel behoorlijk stevig, maar ik zou er geen schroef in willen draaien om iets aan te bevestigen. Dat blijft op den duur niet vast zitten.

DelticPower

Hallo Klaas,bedankt voor je uitleg, maakt in de naam en in de kleur dus niets uit. Wat mij wel opviel was dat de platen enorm drukvast zijn. Mogelijk heeft dat ook konseqenties voor de rijgeluiden, wat de bedoeling was om die wat te dempen. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Groeten Jan

Kautenbach

prima spul om lichte stevige banen mee te bouwen, geven weinig troep (PS schuim doet dat wel) en ook goeie stevige bodem om bomen ect in te planten, gemakkelijk te snijden/bewerken/te plakken ect ect ect... (je begrijpt, ik zweer erbij..)

t spul is niet echt goedkoop, maar voor de prijs van 1 redelijke loc heb je een grote modelbaan 2x gevuld..

DelticPower

Hallo Wim, gebruik je ze als zelfdragende constructie, of zou een lichtere ondergrond toch wenselijk zijn bv multiplex plaat, of ondersteunen met dwarslatten? Wat zijn jouw ervaringen met rijgeluiden?

Groeten Jan.

Kautenbach

open frame bouwen, dus niet geheel zelfdragend, maar de platen geven zeker extra stevigheid aan een open frame, hoe groten je de stukken laat, hoe steviger, sporen en wegen wel op een multiplex plaat, dus niet op de styrodur (al zou het wel kunnen gok ik)

ik gebruik overigens een gewoon broodmes om ze te snijden, en sinds kort een weerstanddraad van Woodland (30 pond)

railman56

zoals reeds vermeld zijn er verschillende fabrikanten, diktes, kleur en toepassingen. stijfheid (densiteit) van de plaat hangt af van de toepassing.
roofmate = dakisolatie
floormate = vloerisolatie
wallmate = muurisolatie
welke je ook wil gebruiken, voor onze hobby zijn ze allemaal geschikt. ze zijn licht, stevig en ruim bewerkbaar... dus zeer geschikt.
welke platen in de doe-het-zelfzaken worden verkocht weet ik niet maar anders kan je informeren bij bouwbedrijven. wellicht ruimere keuze en goedkoper.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

itchy

Citaat van: railman56 op 15 mei 2013, 21:27:19 PM
welke je ook wil gebruiken, voor onze hobby zijn ze allemaal geschikt. ze zijn licht, stevig en ruim bewerkbaar... dus zeer geschikt.
marc
ik zit beroepsmatig in de bouw en daar let ik toch altijd heel goed op waar ik XPS gebruik. Het is namelijk brandbaar (brandklasse E) dit in tegenstelling tot minerale wol bv.... Is dit geen aandachtspunt bij het bouwen van je baan? Kortsluiting ergens en je hebt het zitten. Eens het brandt gaat het zeer snel en met zeer veel rook. Zolang alles goed afgeschermd zit en er geen brandhaard kan ontstaan, is er geen probleem natuurlijk (bv in de bouw: vloerisolatie onder een chape of zo); ik zou daar toch wel op letten bij het opbouwen van je baan, trekken van elektrische kabels e.d.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Klaas Zondervan

Citaat van: DelticPower op 15 mei 2013, 20:36:56 PM
Mogelijk heeft dat ook konseqenties voor de rijgeluiden, wat de bedoeling was om die wat te dempen. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Wat ik heb gebouwd was een statisch diorama, dus geen ervaring met rijgeluid. Maar gevoelsmatig denk ik dat de platen niet erg dempen, juist omdat ze tamelijk hard zijn. Dus onder de sporen zou ik toch maar een dempende laag leggen.

DelticPower

Bedankt Klaas.

Bedankt Railman56 (Marc) volgens de opgave op de pak zijn ze voor alle drie de mogelijkheden te gebruiken.

Bedankt Itchy, daar schrik ik toch wel van, geld dat alleen voor xps of ook voor de andere (Roofmate) soorten?

Groeten Jan

Dirky

Jan,

Op mijn vroeger experiment-baantje heb ik de XPS op het raamwerk gekleefd met Xtal van Soudal. Dat blijft elastisch.
De sporen lagen vast op kurk die op zijn beurt met Xtal gekleefd werd. Dat houdt het geluid beperkt tot dat van wielen op sporen...

Er zijn zeker nog veel mogelijkheden zoals hier en daar op het forum door andere leden beschreven...

DelticPower

Hallo Dirk,  je lijmde het met Xtal van Soudal. Deze lijm ken ik niet, vond ze op internet bij de Belgische Hubo. Is deze ook geschikt om rails elastisch te verlijmen?

Groeten Jan

Dirky

Op een hobby-beurs had ik eens een tube OLBA kit gekocht en tijdens het gebruik viel met op dat de substantie zowat identiek was aan de Xtal die ik net daarvoor gebruikt had om mijn plafondlijsten in de living te kleven.

De Xtal kost gewoon 5 keer minder...

Maar er zijn andere merken die soortgelijke lijmkit verkopen. Ook Rectavit heeft iets in die aard en dat zal Bison ook wel hebben...

Mijn zelfbouwrails waren eveneens met die Xtal gekleefd.
Haal het overtollige wel weg voor het opdroogt want dat kunnen ambetante knobbels worden.

... ik denk dat Michiel hier ooit eens een geluidstest gedaan heeft met verschillende manieren van sporen verlijmen. Misschien waren daar nog betere resultaten?... Michiel?

DelticPower

Hoi Dirk, heb gevonden dat ze bij de Hubo deze lijm verkopen. Ga morgen even naar Arendonk bij de Hubo aldaar kijken (en evt. kopen).
Ben ook benieuwd naar de resultaten van Michiel.
Bedankt voor je reacties.
Groeten Jan

Dirky

De juiste benaming is dus:  SOUDAL FIXALL Crystal Clear

paar reklamefilmjes op youtube te zien trouwens...