Bouw n schaal baantje

Gestart door oetbeem, 13 mei 2013, 23:47:24 PM

Frank_N

#30
Citaat van: Michiel op 31 mei 2013, 15:40:36 PM
Citaat van: oetbeem op 31 mei 2013, 15:30:10 PM
...hoe isoleer ik een stuk spoor in schaal n.
Op dezelfde manier als in andere schalen. Je gebruikt isolerende raillassen, of je slijpt de spoorstaaf door op de gewenste plaats.

Een paar bedenkeing:

  • vermijd het aanbrengen van een isolatielas in sterk gebogen flexrail; de spoorstaaf buigt terug en je krijgt een heel lastige knik om weg te werken.
  • bij het slijpen van een isloatiesleuf, steek er een stukje karton of plastiek in, om te beletten dat de spoorstaven terug tegen elkaar kunnen kruipen.

Inderdaad :)

Hier mijn oplossing:



De isolatie zit bij C/D en B/A direct aan een standaard bocht, waar ik ook bielsen heb weggeknipt om ruimte te maken voor de lichtsluis.
De rest zijn flexen, en zoals Michiel opmerkte is dat leggen een nauwkeurig werkje!
Zoals je ziet heb ik beide rails onderbroken, dat is in uw toepassing denk ik niet nodig ;)
Als je voor doorslijpen kiest (in een bocht) , is een vast railstuk sowizo aan te bevelen.

Groet van Frank

oetbeem

Bedankt voor de duidelijke uitleg heren
Ik probeer het op een recht stuk te doen en dus ook zonder flex rail
Dus als ik het goed begrijp moet ik het zo doen

- Spoor doorslijpen
- Stuk plastic tussen de spoorstaven
- Aan het stukje spoor 2 draden solderen
- De 2 draden aan een druk knop of schakelaar solderen waarna ze vervolgens weer naar de rest van de ringleiding van de baan gaan

Dit doe ik aan beide kanten zodat op beide keerlussen een trein stop gezet kan worden zodat ik veilig met 2 of misschien zelfs 3 treinen (met wat oefenen) kan gaan rijden
Kan ik als isolatie  gewoon een heel klein stukje doorzichtig plastic van bijvoorbeeld een verpakking van broodbeleg gebruiken?



Volgensmij moet het zo wel gaan lukken, of niet?

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Gerolf

Zelfs lijm alleen kan als isolatie dienen.
Als het maar blijft hangen tussen je railuiteinden, en er niet uit steekt (geen bultjes dus)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Citaat van: Gerolf op 31 mei 2013, 20:41:36 PM
Zelfs lijm alleen kan als isolatie dienen.
Als het maar blijft hangen tussen je railuiteinden, en er niet uit steekt (geen bultjes dus)

Daarover heeft Wim Ysbeer ergens iets geschreven, kon dat niet zo snel terugvinden.
Het gaat erom de doorgeslepen sporen te fixeren ten op zichte van de bielsen.
Dat doe je dan bij voorkeur VOOR het doorslijpen, aan de buitenkant....
Bij de mij bekende vaste railstukken van Minitrix weet ik dat die spoorstaven gefixeerd zijn.
Ik mag aannemen dat dat bij Flm ook het geval is.
Groet van Frank

oetbeem

Bedankt voor alle info :)

Kan je inplaats van doorslijpen ook gewoon het verbind stukje van 2 stukken spoor eraf halen en deze 2 sporen dan van mekaar isoleren ( aan de andere kant van 1 van deze sporen precies hetzelfde

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Gerolf

Als rails al gesplitst zijn, hoef je ze uiteraard niet door te slijpen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Citaat van: Gerolf op 06 juni 2013, 16:35:52 PM
Als rails al gesplitst zijn, hoef je ze uiteraard niet door te slijpen  ;)

Dan rijst de vraag of de rail einden wel exact recht tegenover elkaar komen liggen...
Als dat niet zo is, bolt het zaakje echt niet soepel :(
Zoals ik (en Michiel) al opperde is het een nauwkeurig werkje de N rails goed met elkaar te verbinden.
Maar misschien wat experimenteren ermee kan geen kwaad, dat hoort toch ook bij de hobby ;)
Groet van Frank

oetbeem

Ik zal eens aan experimenteren zodra het spoor binnen is
Dit verwacht ik morgen

Groetjes Danny

banner by oetbeem, on Flickr

oetbeem

Goedemiddag heren

Het spoor is binnen :)
Na een tip van een goede maat van mij ga ik eerst 2 wissels uit het huidige stuk baan halen omdat er anders kortsluiting ontstaat
verder heb ik nog wat vragen

Hoe bevestig ik het beste flexrail?
Hoe zorg ik ervoor dat dit niet weer terugbuigt?
Ik zat dat als je het buigt de buitenste railstaaf meer naar binnen gaat, hoe kan ik deze het beste aan het volgende stuk spoor bevestigen?

Groetjes Danny

banner by oetbeem, on Flickr

oetbeem

Het gaat al weer lekker hierzo....

Tunnel is met succes geslaagd om de achterwand eruit te halen zodat daar een trein onderdoor kan
Totdat ik mijn plaat hout voor de lussen erbij pakte...
Ik wist dat ik er nog wat latjes onder moest maken om het hoogte verschil weer in orde te maken maarja de een is weer te hoog en de ander te laag... of terwijl dat word allemaal kleine pootjes maken en deze zo recht mogelijk zagen......  >:(  ???  ???

Met dat flexrails ben ik wel tevreden, ongelooflijk wat je daarmee kan maken

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Gerolf

Citaat van: oetbeem op 07 juni 2013, 13:26:19 PMflexrail?
Hoe zorg ik ervoor dat dit niet weer terugbuigt?
Uit de bielzen schuiven, voorbuigen, en terug in de bielzenmat  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw