Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mobiel test baantje

Gestart door dani, 12 mei 2013, 11:10:33 AM

dani

Een hele tijd geleden heb ik een "mobiel" test baantje in elkaar geschroefd, om de mogelijkheid te hebben "snel" een lokje te testen in de keuken of de living of eender waar, zonder altijd een stuk spoor te moeten opbouwen en afbreken en alles te moeten aansluiten en afkoppelen.

Het enige wat ik nosig heb is mijn "koffertje", en een stopkontakt.

Even een aantal foto's die verduidelijk wat ik bedoel :

We beginnen met 2  helften van de koffer, in dit geval 2 stukken van 50 bij 125 cm


Die worden aan elkaar gezet met scharnieren.  (inmiddels vervangen door een lang stuk pianoscharnier wegens d preciesie)


Let op de verhoogde opstelling van de scharnieren, zo worden de sporen niet beschadigd bij het dicht klappen.


Dan kan het koffertje al dicht klappen...   We kunnen er een handvat aan zetten en wieltjes onder   (niet op de foto)







Binnenin : een "ovaaltje" in  Märklin M-rails, en een recht stukje C-rails.  Komen later nog een stuk  2-rail spoor en een stukje  N-spoor bij


even checken of lokjes niet aanlopen tegen de zijkanten in de bochten


2-zijdig kleefband van (Ac**on) en dan de sporen vast leggen.  (later nog hier en daar een schroefje)


Een stukje helling van ongeveer 3,5% er in gemaakt om ook dat te testen


Sporen vast gelegd, end an de dremel er door  in het midden.   (zijkanten van de sporen met kleurloze silicone vast gelegd na definitief bevestigen)


Nu kan het koffertje dicht klappen.



De middenrail (PuKo's) vast gelegd met hot glue en eerst een lucifer er tussen om geen kortsluiting met chassis (bedding) te maken.


Na opdrogen van de lijm is hdit een vrij solide geheel.


En dan de stroomvoorziening :
Eerst een chassisdeel voor de 220V voelding voorzien.




En dan de bekabeling in boekbinders gelegd
Er is 1 anaolge trafo, 1  Mobile Station 1 , en  1 aansluiting voor PC seriele poort met delta module als boostertje.
Dus ik kan analoog testen,  digitaal via de  MS1  (ook delta loks) en dan  aansturing via  de  PC via de booster



Een leuke extra is dat er ook een  "aftap-aansluiting is" zodat ik de sporen extern kan voeden bvb met een kabeltje van op de Ecos,  Intellibox, CS, gelijkstroomtrafo  (later) ... etc, maar ook kan ik vanaop die aansluiting het signaal van "de koffer" naar buiten brengen voor een extern testspoor of een deel van de baan.  De koffer blijft dan dicht en dient enkel als mobiele centrale.





He omschakelen tussen de verschillende voedingsbronnen gebeurt met simple toggle schakelaartjes.

Analoog - Digitaal en dan in digitale mode nog    MS1 / PC






Ziezo, dit was een kort opbouwverslagje.  Hopelijk heeft iemand hier iets aan en inspireer ik mensen om ook zo iets te proberen.

vlug nog een test filpmje er bij en klaar /

http://www.youtube.com/watch?v=N5Av_MfwC-I

de totale  test :
http://www.youtube.com/watch?v=KhMc33sZGik
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Knap gevonden zo'n test koffer. Alles bij de hand en toch niet veel plaats nodig.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

volgens mij heeft dani al vaak eens zijn valies moeten pakken   ;D, zo'n valies voor modelspoor een goed idee(je moet er maar opkomen !
), volgend idee hoe maak ik elektricititeit misschien dan weer met een opplooibare fiets ?  ;
groeten Peter ;)

dani

zonnepanelen op de buitenkant en een batterij inbouwen hee peter.
Als mijn madam dan mijn valies aan de deur zet, kan ik toch nog met de trein spelen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: dani op 12 mei 2013, 14:11:19 PM

Als mijn madam dan mijn valies aan de deur zet, kan ik toch nog met de trein spelen

Zou ze durven ?
Groeten Peter ;)

oetbeem

Erg mooi gemaakt Dani
Ook handig dat je zowel analoog als digitaal kan testen
Misschien ooit nog eens een idee om er een koffer omheen te bouwen van bijvoorbeeld leer zodat het net een reiskoffertje lijkt? ;D

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr