Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Standplaats Kinkempois

Gestart door Eres, 11 mei 2013, 12:08:37 PM

Eres

Ik vernam dus dat standplaats Kinkempois gaat verdwijnen en dat daar een containerterminal zal gaan komen. Betekend dit dat er helemaal geen standplaats meer zal zijn in de regio Luik of zal er elders weer een nieuwe standplaats worden gebouwd?

Ik hoor graag en alvast bedankt

Wim

itchy

Er is al meer dan 10 jaar sprake van een nieuwe stelplaats voor de regio Luik, lange tijd was deze voorzien te Angleur op terreinen van Infrabel en deels op een terrein ingenomen door een schroothandelaar. Een paar jaar geleden is beslist om dit plan niet te laten doorgaan, maar om een nieuwe stelplaats te bouwen vlakbij de oude. Dit op de plaats van het vroegere Kinkempois Formation (vormingsstation, 38 sporen breed!) dat o.a. wegens de neergang van de staalindustrie in het Luikse, werkloos was geworden en momenteel al bijna volledig is opgebroken. Het is goed mogelijk dat een deel van deze terreinen ook zullen gebruikt worden voor een containerterminal, maar daar heb ik geen weet van.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

mark7758

Het huidige Depot Kinkempois. (Incl het aldaar gelegen museum ATF KInkempois) zal in 2014 of uiterlijk 2015 verdwijnen.
Er zal een nieuw en kleiner depot voor terug komen. En wel aan de kant van het rangeerterrein.
Dit depot zal alle diensten gaan huisvesten en het onderhoud gaan doen aan de 18/1900. (Tenminste volgens de planningen.)
Het huidige depot met draaischijf, Depot, tankinstallatie, carwash en dienstgebouwen zou in 2015 gesloopt gaan worden.
(Volgens de huidige informatie vanuit het museum.)

Het museum dat er nu nog is is iedere 1ste en 3de zaterdag van de maand geopend voor publiek. (14.00-17.00)
http://www.museedekinkempois.be

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Eres

Steven & Mark

Dank voor jullie reactie

Wim

OMC

Dit plan werd openbaar gemaakt op de opendeurdag van Kinkempois in 2011:



Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Eres

John

bedankt voor je informatie

Wim