Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Restauratie/digitaliseren locs - waar plaatsen

Gestart door Sattrickske, 10 mei 2013, 22:16:44 PM

Sattrickske

Hi,

'k Ben nog een beetje m'n weg aan 't zoeken op dit forum en terwijl ik wacht op componenten voor m'n functie decoder, ga ik een loc herstellen en digitaliseren.  Waar kan ik met dat draadje terecht op dit forum?  Ik vond niet meteen een geschikt plekske.
Deze loc wordt 't, een Marklin 3005, BR23 014:


De rotor van de moter (schijfcollector) ontbreekt en buiten wat schroefjes lijkt hij mij compleet te zijn.  De wielen gaan zeer stroef, maar er zit teveel smurrie om precies te achterhalen wat de oorzaak is.  Hij gaat nu een nacht in een badje wasbenzine.

PietB

Citaat van: Sattrickske op 10 mei 2013, 22:16:44 PM
Waar kan ik met dat draadje terecht op dit forum?  Ik vond niet meteen een geschikt plekske.
CiteerHoi Patrick,
ik denk HIER Modelspoor digitaal.

Wat betreft dat zwemfeest in de wasbenzine:
haal je de rubberbandjes(als die er op zitten) het motorschild en het anker van het loopwerk af?
grt Piet.

Sattrickske

Yep, a full monty!  Volledig gestript en zo 't badje in...
't motor schild zat er trouwens los op.

PietB

Prima, moet jij eens kijken hoe schoon dat wordt.
Een tip om te kijken of de zaak weer goed in elkaar is gezet:
Ik neem aan dat je er een permanent magneet in gaat zetten?
Als dat zo is, dan kun je de motor het beste een minuutje op 5-6 op een regelbare gelijkstroomvoeding laten draaien.
In beide richtingen, gewoon met de wielen op een rollenbankje of op zijn kop in de lucht.
Ook kun je de schroeven van het motorschild een beetje lossen en het schild wat verschuiven.
Je hoort dan meteen aan het snorren of dat dan met minimale weerstand gaat.
Heb je dat punt gevonden zet dan het schild vast en borg de schroefjes met een drupje loctite.
Ik doop altijd een cocktailprikker in de blauwe of groene locktite en tip de schroef daarmee aan.

Het voordeel van deze methode is dat je voor het inlopen / smeren van het loopwerk je decoder niet hoeft te gebruiken.
Als bij het verschuiven, onverhoopt de weerstand oploopt dan zou de eindtrap van je decoder wel eens te warm kunnen worden.
Tussen 4 - 10 volt lopen de schijfcollector motoren van Märklin het lekkerst onbelast.
Probeer ook de minimale spanning die nodig is voor de motor om te starten met draaien te bepalen, bij sommige decoders kun je die spanning opgeven om bij stand 1 van de rijcontroller de zaak in beweging te zetten.

grt Piet.

Sattrickske

Dankje Piet voor de tips, maar ik kende ze al.  Maar het bewijst weer dat jij serieus van wanten weet, jouw kennis is gewoon niet te overzien!
Het is reeds m'n 5de loc die ik ga ombouwen/verbeteren.  Maar ik zal jouw tips herhalen en demonstreren in dit draadje waar ik de ombouw ga uitleggen.

dani

een ombouw op z'n tijd, brengt gezelligheid ;-)

een badje in wasbenzine, en klaar voor de cover van 't magazine...


(niet op letten, mijn zotte hersenkronkel haalt het vandaag weer boven het verstand)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007


Sattrickske