Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ombouw spoor voertuig

Gestart door argilla, 10 mei 2013, 10:14:02 AM

argilla

om een oude vrachtwagen ( 1/48) om te bouwen heb ik zachte rubberen banden nodig ipv de bijgeleverde harde plastiek banden.
Iemand enig idee waar ik die zou kunnen vinden ? of een merk misschien ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

De harde exemplaren afgieten in rubber?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bollen neus

Misschien even opzoeken bij radiobestuurde auto's, zijn veel maten en verschillende materialen in te verkrijgen.

marc goovaerts

In Dortmund zag ik een demonstratie op de stand van De Tinnen Roos. Van originele wielen werd een siliconenvorm gemaakt. Daarna werden beide helften stevig met scheidingsproduct gespoten (enkel siliconen kleeft aan siliconen, en heel goed). Daarna werd de vorm niet volgegoten met resin, maar met zwart gekleurde siliconen. Resultaat: perfecte zwarte rubberen banden. De clou zit natuurlijk wel in het heel goed bedekken van de vorm met dat scheidingsproduct, anders krijg je ze er nooit uit.

argilla

Citaat van: marc goovaerts op 10 mei 2013, 21:01:02 PM
In Dortmund zag ik een demonstratie op de stand van De Tinnen Roos. Van originele wielen werd een siliconenvorm gemaakt. Daarna werden beide helften stevig met scheidingsproduct gespoten (enkel siliconen kleeft aan siliconen, en heel goed). Daarna werd de vorm niet volgegoten met resin, maar met zwart gekleurde siliconen. Resultaat: perfecte zwarte rubberen banden. De clou zit natuurlijk wel in het heel goed bedekken van de vorm met dat scheidingsproduct, anders krijg je ze er nooit uit.


dat was of is het alternatief dat ik in gedachten had. Alleen kan je dit met wielen van 17,5 mm doorm. en 4.4mmm dikte ? De mal zelf in 2 delen ? wat voor soort giet rubber of rubber siliconen ? Ben der niet echt in thuis  :(
Maar heb wel contact gehad met verschillende hobby winkels Helaas op die maat niets. Wel voor grotere RC voertuigen. Zelfs bij trumpeter kunnen ze niet helpen.
Zelf maken hopelijk met jullie hulp hier. ;)
Je hebt die rubber wel echt nodig anders zal het voertuig niet rijden met die harde plastieke wielen. Als ik een draaibankje had kon ik misschien op de bovenkant van de banden wat uitfrezen en naar analogie van spoorwielen een rubberen elastiekje inleggen en alles zwart spuiten ( zowieso toch zwarte banden) maar dat idee...? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Hervé

Ik weet dat er in de kits van ACADEMY (1/35) rubberen bandjes worden gebruikt.  Maar dan moet je nog de juiste afmetingen vinden en het juiste profiel natuurlijk..

GroeteN,
Hervé

Steam.N

Als je siliconen mallen wil proberen, zie dan eens op het draadje van Stefan Appelmans, of mijn eigen draadje van de ScrapYard.
Daar vindt je voldoende info om hiermee te starten !
Niets moeilijk, alleen nauwgezet werken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

kasteel

@ argilla
zou het soms lukken met er een strookje krimpkous om te leggen - die zijn er in nogal wat afmetingen en kunnen ook vlot verwarmd worden op de juiste maat.
groeten
Jan   

argilla

Citaat van: Hervé op 11 mei 2013, 10:22:45 AM
Ik weet dat er in de kits van ACADEMY (1/35) rubberen bandjes worden gebruikt.  Maar dan moet je nog de juiste afmetingen vinden en het juiste profiel natuurlijk..

GroeteN,
Hervé

nu niet meer heb gemaild naar ACADEMY .EU worden niet meer gemaakt.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: kasteel op 11 mei 2013, 11:12:17 AM
@ argilla
zou het soms lukken met er een strookje krimpkous om te leggen - die zijn er in nogal wat afmetingen en kunnen ook vlot verwarmd worden op de juiste maat.
groeten
Jan

goed idee van je . Is er geen gevaar dat je ook de plastiek wielen vervormd ? Haar droger misschien ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

kasteel

@ argilla
inderdaad met haardroger (lage stand als het kan) - en proberen een maat krimpkous te vinden die zo dicht mogelijk bij de doormeter van het wiel ligt zodat je weinig hoeft te krimpen (=verwarmen)
Jan

argilla

dat is wat ik bedoel. In de topic " treinen gemaakt van bamboe" door Pol ( merci Pol) de vrachtwagen van het Russich leger. Alleen mijn sporvoertuig is al wat ouder.

http://www.tamiya.com/english/products/35317krupp_protze/

of dit voertuig daar ben ik nog niet uit.

http://www.missing-lynx.com/gallery/48/gazaa48sz_1.html

maar helemaal herwerkt zonder die militaire dinges aan. Voorkeur ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

deze voertuigen zijn aangekomen . Ik denk van het oudste te nemen. Heeft meer charme aan het 2 kleeft een niet zo fraaie periode.
wat denken jullie ?




argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

jacques timmermans

Argilla,

Beide voertuigen werden kort voor de tweede Wereld Oorlog ontwikkeld en in beide kampen voor gelijke taken gebruikt! Enkel de Krupp Protze werd na 1945 nauwelijks of niet meer gebruikt, terwijl zijn Russische pendant tot laat in de vorige eeuw gebruikt werd.

Jacques Timmermans

Havoc

CiteerIk denk van het oudste te nemen.

Domme vraag misschien, maar wat is daarvan "het oudste"?

De Krupp met zijn enkele banden achteraan lijkt me het eenvoudigste maar de Gaz is sympathieker.
Met vakantie voor onbepaalde duur.