Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Vorm maquette in spoor 0

Gestart door MARKLINRIJDER, 10 mei 2013, 00:20:05 AM

MARKLINRIJDER

Vandaag een student archtectuur uit de nood geholpen:









Grtjs,

David

loco

Dat lijkt op een student architectuur met interesse in trein-modelbouw. Vanwaar deze ongewone schaal 1:43,5 voor een maquette?

SuSke

Zelfs een student-architect met rare ideeën. Ik zie daar een aantal muren gewoon hellend staan  :o  Hoe gaat hij dat doen in werkelijkheid ??  ???
Of is dat omdat de momntage niet verlijmd is ??  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

leuk...  mij interesseert vooral de manier van maken van die onderdelen.   Is dat lasercut uit karton ?
(sorry ben hier vrij "nieuw" dus ik ken nog niet alle hobbies van iedereen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

MARKLINRIJDER

De getoonde maquette is als een puzzel opgebouwd.  De student assembleert het zelf.

Ik heb toch voor de foto het even ruw opgebouwd, vandaar de schuine muren binnen.

Alles werd 3D ontworpen en dan omgezet naar 2D files voor het lasersnijden in MDF 3mm.

Bewerkingstijden zijn in dit geval korter daar alles digitaal uitgemeten werd met de CAD software.

En...... Het past allemaal perfect en naadloos aan elkaar.   Weer enkele tevreden mensen  ;)

Grtjs,

David

eve

Citaat van: loco op 10 mei 2013, 08:48:34 AM
Dat lijkt op een student architectuur met interesse in trein-modelbouw. Vanwaar deze ongewone schaal 1:43,5 voor een maquette?

Als H0 (half nul) 1:87 is, dan is 0 1:43,5...
Tegenwoordig neemt men voor 0 meer en meer 1:45...

Erik

argilla

Citaat van: MARKLINRIJDER op 10 mei 2013, 11:37:50 AM
De getoonde maquette is als een puzzel opgebouwd.  De student assembleert het zelf.

Ik heb toch voor de foto het even ruw opgebouwd, vandaar de schuine muren binnen.

Alles werd 3D ontworpen en dan omgezet naar 2D files voor het lasersnijden in MDF 3mm.

Bewerkingstijden zijn in dit geval korter daar alles digitaal uitgemeten werd met de CAD software.

En...... Het past allemaal perfect en naadloos aan elkaar.   Weer enkele tevreden mensen  ;)

Grtjs,

David

David , kan je dit ook doen bv met mijn eigen huis als ik bv de afmetingen  doorgeef ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

Citaat van: argilla op 10 mei 2013, 11:51:13 AM
David , kan je dit ook doen bv met mijn eigen huis als ik bv de afmetingen  doorgeef ?

Ik zat ook in die richting te denken....   doe je dit op bestelling of is het gewoon puur hobby ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

CiteerTegenwoordig neemt men voor 0 meer en meer 1:45...

Dat is niet "tegenwoordig", het is omgekeerd, nu neemt men meer en meer 1/43.5 als schaal voor 0 onder invloed van frankrijk en uk. In duitsland is 0 altijd 1/45 geweest. Als je 1/45 gebruikt is de spoorbreedte ook "juister".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Ik vrees dat Havoc gelijk heeft.
Op het Brits eiland heeft men steeds 1:43,5 gebruikt of 7mm to 1 feet. Ze noemen het dan ook scale 7. In Duitland is 0 aan een sterke opmars bezig en daar gebruikt men doorgaans 1:45. Maar de echte nullers hanteren daar nu ook 1:43,5. Lenz en Brawa houden het bij 1:45. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Ik heb steeds 1:43,5 gebruikt.

Klaas Zondervan

Volgens de Morop normen is het 1:45. Dat past bij de spoorwijdte van 32 mm.
Maar in een noot wordt vermeld dat in sommige landen 1:43,5 wordt aangehouden.

Havoc

Eigenlijk eigenaardig dat "echte nullers" vaak nietentellers zijn en een schaal hanteren die er dan bijna 4% naast zit gebruiken.

Er zijn hier al enkele draadjes over geweest dacht ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Hallo,

Loco, ik denk dat je aan een nieuwe bril toe bent ;)
In 1989 was ik bij de opening van de nieuwe lokalen van 0-Porz en daar waren toen enkel 4 ovalen.  Op één van die ovalen reed een E04 of E16 in 1/43,5 met daarachter Rivarossi - rijtuigen.  Dat was gewoon geen zicht: het wrong gewoon.

De juiste schaal is 1/44,8 dat is dus amper een 0,5% tolerantie tegenover 1/45 en geen 4%  :-[

Roland

Havoc

Roland, de 4% is voor 43.5, niet 44.8.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Minerva

oeijeoei !

Hoe groot moet half nul dan precies zijn? ;)

vrg

Hans