Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgisch Seinhuis

Gestart door MARKLINRIJDER, 08 mei 2013, 18:48:01 PM

Metpetergaathetbeter

die trap komt blijkbaar in orde (vandaar mijn vraag)

die benedendeur lijkt mij nog steeds te laag (of er zou onmiddelijk een aantal trappen naar beneden moeten zijn achter die deur)en een raad zou dan zijn wees niet te gehaast of je stoot bovenaan tegen de deuromlijsting of muur)

Groeten Peter ;)

PS zijn die figuren op dezelfde schaal ?

Gerolf

Citaat van: MARKLINRIJDER op 12 mei 2013, 21:17:08 PM
Gebouw werd ontworpen door het tellen van de lagen. 
Je bedoelt de lagen baksteen en specie? Niet direct een betrouwbare referentie, lijkt me.
Ik zou toch minstens vertrekken van een standaardhoogte voor een deur  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MARKLINRIJDER

Peter,

Figuren zijn 1/30, gebouw 1/32 maar dat maakt het verschil toch niet, 2mm wat dan weer op zijn beurt 6.4cm is in werkelijkheid.
Niet iedereen is even groot toch.   :-[
Ok de man vooraan is van groot kaliber, 6cm -- 1.92m in 1/32.
De vrouw is 5.5cm of 1.76m.

Gerolf, enkel op de stenen niet, meerdere pistes werden bekeken.
Tevens gebaseerd op de trap, een optrede van 18cm, 10 treden geeft ons 1.80.  die ligt in lijn met de betonnen balk boven de deur.
De deur boven is welk optisch in orde dus geen twijfel mogelijk dat het goed zit qua maatvoering.
De hoogte van de klink staat normaal op 1.05 van grond.  Op het model en op de foto's hier staat deze tevens fel boven het center.

Ik bekijk het verder nog wel, mogelijk zit er ergens een afwijking in, die snel opgelost kan daar het gebouw werd opgebouwd d.m.v. een masker dat over de binnenmuren schuift.

Grtjs,

David

Metpetergaathetbeter

#18
trouwens 100den maten van soorten stenen en grootte, ooit op Bati-bouw eens gaan kijken naar recuparatiestenen en zelfs in hetzelfde soort van steen verschillende maten waarin de grootte soms2 tot 3 maal scheelde.

Trouwens mijn huis is opgetrokken in klinkaardstenen die van een 12 tot 16 en 18 cm lang zijn, in de breedte van de stenen is iets minder verschil maar durft ook al eens oplopen tot 1 en meer dan andrhalve cm., stenen kwamen van een oud afgebroken school waar in de tijd nu en dan eens stukje werd bijgezet en/of afgebroken en later opnieuw met ander klinkaard (afmetingen dan) werd herzet (mogelijks was het al voldoende om een steen van een andere steenbakkerij te hebben om een verschillend grootte te hebben)!

Wanneer je rekent per steenlaag nooit afmetingen pakken van fabrieksteen die is al veel minder verschillend als de stenen die vroeger voor menig gebouw werden gebruikt, zelfde geldt ook om personen als referentie te nemen ; 50 jaar geleden werden mensen niet zo groot als nu, trouwens in Nederland zijn gemiddeld de grootste mensen van Europa (gebruik veel zuivelprodukten ?)

iemand van 1meter 92(man) was 50 en 60 jaar geleden al een flinke kerel en een vrouw van 1meter 76 was toen ook niet precies een van de kleinsten(ik denk dat de gemiddelde lengte van vrouwen nu niet eens zo hoog ligt en is dit toch zo dan in ieder gevel niet veel meer, zelfde geldt voor de man met zijn 1.92) dus die figuren bedriegen de boel toch wel een beetje !



Groeten Peter ;)

Dirky

Een deurke van 1,8m voor een gebouw van de NMBS lijkt me toch wel verdacht klein...

Maar ja, het zal wel duidelijk worden als er een locomotief naast staat...  ;)

Ben benieuwd om het eindresultaat te zien!

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Dirky op 12 mei 2013, 22:20:55 PM
Een deurke van 1,8m voor een gebouw van de NMBS lijkt me toch wel verdacht klein...

Maar ja, het zal wel duidelijk worden als er een locomotief naast staat...  ;)


of ervoor ? 

trouwens meer als 6 cm voor gemiddelde grootte is vrij veel !

Groeten Peter ;)

loco

Dit het oude seinhuis van Hever bij Mechelen. Op de foto zie je goed ziet dat de zijdeur wel op de juiste hoogte staat. Maar deze deur moet onderaan groter worden gemaakt. Met andere woorden, het seinhuis heeft onderaan een bredere boord. Waarschijnlijk is het spoor opgehoogd. Ook rond het seinhuis is er grind bij gekomen. Maar om de deur te gebruiken, moet je zo te zien wel enkele cm zakken.
Onder de trap is er eveneens een deur die toegang heeft tot het toilet.