Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De Lift...

Gestart door dani, 08 mei 2013, 12:14:52 PM

dani

#15
@Havoc.  ja het is een beetje onhandig getekend, maar het wordt binnenkort duidelijk.

@Dirk : nu heb ik een binnenpretje van jewelste.  Het wordt je ooit nog wel duidelijk.      Ik ben blij dat iemand me "erkent" als  niet-mekanieker.   (daarvoor heb ik dan ook mijn studie gedaan).      Ik ben altijd voorzichtig voordat ik dergelijke uitspraken doe over mensen die ik niet ken, ook al ben je zelf   "techneut van de eerste orde", je weet nooit wie er aan de andere kant zit.    Er zullen enkele mensen die me beter kennen nu ook wel even in hun vuistje lachen.
Maak je eens de bedenking dat de CLOWN in het circus ook een volwaardige artiest is en kan jongleren zoals de beste.  Maar hij gebruikt er niet de alledaagse middelen voor.   Een  alu constructie met prefab onderdelen in elkaar zetten gelijk een ikea kastje kan iedereen, mij is het nu om de vezelplaat-challenge te doen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

het binnenpretje is je gegund man!

en mijn verontschuldiging voor het verkeerd inschatten van je "kunnen"...

PS: maar nu ik begrijp echt nog minder waarom je niet iets stabieler kiest van materiaal... multiplex bijvoorbeeld?

Havoc

CiteerMaak je eens de bedenking dat de CLOWN in het cirsus ook een volwaardige artiest is en kan jongleren zoals de beste.  Maar hij gebruikt er niet de alledaagse middelen voor.   Een  alu constructie met prefab onderdelen in elkaar zetten gelijk een ikea kastje kan iedereen, mij is het nu om de vezelplaat-challenge te doen.

Dit geeft stof tot nadenken...
- clown: tja.... :D
- circus: idem
- "Een  alu constructie met prefab onderdelen in elkaar zetten gelijk een ikea kastje kan iedereen": de tegenstrijdigheden in die ene zin maken het nog misterieuser. Met die alu profielen werken lijkt simpelder dan het is. En het resultaat is zeker geen ikea-kastje. Integendeel, die profielen kan je bewerken, in en uiteen halen en ze blijven stevig. Een ikea-kastje valt ineen de dag dat je het 5 cm verzet om te schilderen.
- vezelplaat-challenge: eender wat doen met vezelplaat is een challenge. Maar dat loodzware spul gebruiken voor een lift lijkt me een enorme contradictie. Enfin, MDF zou nog gekker geweest zijn.

Ja, ik ben ook benieuwd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

#18
ik daag eenieder die denkt het beter te kunnen met een beperkte investering (zie hoger) , en met huis-tuin-en keuken werktuigen, om de handschoen op te nemen.

En by the way, ik heb al jaren ikea kastjes staan en die geven geen krimp als je ze degelijk gemonteerd hebt.

@Dirk: no hard feelings... 't is je vergeven.   Ik ben dan ook maar een IT'ertje met een klein beetje technische achtergrond van pakweg 22 jaar geleden :-)
Je opmerking over vorderingen "en vooral problemen"  kwam inderdaad vrij sarcastisch over, maar ik ga er niet te zwaar aan tillen, net als aan je "openingszin" die niet in het minst denigrerend was.   Ik laat het even over me heen gaan en morgen lach ik erom.   


Wie laatst lacht.....   is traag van begrip  :-)  :-) LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#19
en om even op die katrollen terug te komen, voor Havoc.

stel je het volgende voor... de derde tekening toont bovenaan een BALK die vertikaal beweegt  als gevolg van het bewegen van de bovenste katrol als de lier horizontaal aan de kabel trekt.   Het is geen toeval dat deze katrol net in het midden van de balk zit.  Die balk is eigenlijk het tegengewicht   (althans dat komt er aan vast te hangen).

De 4 pijltjes naar boven zijn dan de 4 staalkabels die langs de 4 bovenste katrollen  (die je in profiel ziet op de eerste tekening maar hogerop de balk met de 4 in vooraanzicht kan bekijken) door lopen en dan aan de voorkant op 4 bevestigingspunten op de liftkooi uitkomen. 

Misschien is het nu nog verwarrender, maar eens ik wat meer tijd heb kan ik verder bouwen en kan ik foto en film materiaal maken om te verduidelijken.   De puzzel zal netjes in elkaar passen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

En deze kleine deugeniet zal waarschijnlijk deel gaan uitmaken van de sturing van het geheel.   Een Arduino Nano.
Ik heb vorig weekend wat zitten experimenteren met  Arduino Mega, met zijn 4 seriële poorten, en het lukt perfect om eentje als  master en 3 als slaves te gebruiken.  Dus voor het aansturen van een paar dingen op de liftkooi  (bvb verlichting, treindetektie, vergrendelingen,...)  moet dat lukken.  Het is klein, flexibel, makkelijk programmeerbaar, kwasi onderhoudsvrij en laat zich makkelijk ergens op monteren.   Een printje met wat transistoren er bij en klaar.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Koen

@Dani,

Misschien zijn er inderdaad de bedenkingen over de gebruikte materialen
MAAR
ik heb bewondering voor de manier waarop je de zaken aanneemt. Er wordt steeds geklaagd over het feit dat modelbouw duur is.
Wel, ziehier, nog iemand die op een goedkope wijze iets weet te verwezenlijken. Erik de Noorman is ook een van die personen die uit het niets (bakjes van Chinese maaltijden e.d.) prachtige zaken weten te creëren.
Dit vind ik prachtig en hiervoor heb ik veel bewondering!
Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat. Veel succes met je project.Ik blijf dit draadje volgen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

T03

Ik vind het knap, het plezier van het ontwerpen en bouwen, om het even in welk materiaal, als jij het maar leuk vind en het voldoening schenkt

Ik blijf draadje volgen
SpGr ;)
Marc

"I have a train riding in my brain"

dani

Bedankt Koen en Marc voor de komplimenten.  Ik doe rustig verde, ook al ligt het tempo een stuk lager dan ik het zelf zou willen door allerlei omstandigheden.
Een drukke baan  (geen treinbaan, maar eentje waar ik alles moet mee bekostigen)  en wat andere dingen thuis,  iedereen kent het wel, maar  ooit komt het goed :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Ik vind deze lift heel goed gevonden, over materialen en aansturing kunnen we jaren blijven schrijven.
Ik zat al een tijdje te denken hoe ik in een kleine pakhuis kan zorgen dat er 2 geladen wagens binnen rijden en er nadien 2 lege ruituigen uit komen... Wel zo'n mini liftje zal mss de oplossing zijn.
Ik blijf dit zeker volgen.
En Dani, wie weet kom ik nog met wat vragen langs....

dani

altijd welkom, Philippe !  Voor wat je daar beschrijft zou een mini liftje inderdaad een oplossing kunnen zijn, met dan  onder de baan een lus waar de geladen wagens terug naar hun oorpronkelijke vertrekplaats gereden worden en om gekeerd met de lege.   lijkt me een leuk automatisatieprojectje !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Citeeren om even op die katrollen terug te komen, voor Havoc.

stel je het volgende voor... de derde tekening toont bovenaan een BALK die vertikaal beweegt  als gevolg van het bewegen van de bovenste katrol als de lier horizontaal aan de kabel trekt.   Het is geen toeval dat deze katrol net in het midden van de balk zit.  Die balk is eigenlijk het tegengewicht   (althans dat komt er aan vast te hangen).

De 4 pijltjes naar boven zijn dan de 4 staalkabels die langs de 4 bovenste katrollen  (die je in profiel ziet op de eerste tekening maar hogerop de balk met de 4 in vooraanzicht kan bekijken) door lopen en dan aan de voorkant op 4 bevestigingspunten op de liftkooi uitkomen. 

Misschien is het nu nog verwarrender,

Neen hoor, ik ben mee. Lier staat onderaan op grond en trekt aan balk die tegengewicht is. Die 4 staalkabels lopen van de tegengewichtbalk naar boven en over katrollen en zijn dan vastgemaakt aan de 4 schroefogen in je lift. Je trekt dus met je lier het tegengewicht naar beneden. Ik was in gedachten met de lier bovenaan vandaar dat ik van je schets niets kon maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Je hebt m.  Alleen nog een klein detail dat de kabels niet aan de schroefogen komen wegens te veel gewicht. Dat wordt later duidelijker.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#28
Een snelle update :  binnenkort (wslk maandag of zo) verwacht ik de bestelde Funduino Nano V3 boardjes, en eentje daarvan gaat de bewegingen van de lift aansturen.

De 12 beschibare uitgangen :
-> De op en neergaande beweging van de liftkooi aansturen (motor)
-> Het ophalen en neerlaten van de ophaalbrug aan de ingang   (motor)
-> Het al dan niet stroomloos zetten van de ingaande en uitgaande sporen (als de lift niet vrij is of beweegt)   (relais)
-> Het selecteren van Linker of Rechter  spoor van de kooi (dmv 2 wissels)
-> Het optisch aanduiden van welk spoor zal worden ingereden  (2 LEDjes boven de ingang)
-> Het aanduiden van de systeem status (LED aan : OK,   UIT = Stand By ,  Traag knipperen = systeem bezet, snel knipperen = noodstop gedrukt))
-> Het aanduiden van de brug status  (LED brandt = goed gepositioneerd , LED knippert traag = in beweging, LED knippert snel = timeout bij beweging/fout )
-> Het aanduiden van de lift status    (idem als brug)

De 8 analoge ingangen worden gebruikt voor :
-> detektie of de brug helemaal open is   (indien niet binnen bepaalde tijd : timeout)
-> detektie of de brug helemaal dicht is   (indien niet binnen bepaalde tijd : timeout)
-> Detektie of de lift helemaal boven of beneden staat   (bepaalde bewegingen uitschakelen indien zo.   bvb : lift is boven, dan mag de motor niet meer kunnen hijsen)
-> detektie of de lift goed gepositioneerd is aan de ingang   (op de 7 niveaus)
-> Detektie of er een trein klaar staat aan de ingang  en uitgang.
-> de Noodstop  knop    (die ook als reset knop gaat dienen door 3x kort te drukken)


Een klein "weetje" voor mensen die met Arduino werken of dat overwegen :   Ik was aan het zoeken en puzzelen hoe ik best de analoge ingangen (met een bepaald meetbereik 0..5V) van een Arduino kan gebruiken als "digitale" ingangen (aan of uit, O of 5V).   Het truukje is eigenlijk vrij simpel als je het weet en staat op het Arduino forum uitgelegd....  Je hangt aan elke ingang  (A0...A7) een pull down weerstand van 10 KOhm of iets naargelang je soort ingangsschakelaar of signaal,  en dan de schakelaar tussen de ingang en +5V.   In plaats van ze te declareren als    inputs  A0..A7, tel je er het totaal aantal uitgangen bij op.   Dus bij een Nano met 14 DI/O en 8 AI wordt dat dan ingangen  (0+14=14)  tot (7+14=21)  en bij een Arduino Mega met 54 DI/O en 16 AI wordt dat (0+54=54) tot (15+54 = 69).   Ik heb dat gisteravond  (eigenlijk vannacht)  getest en dat werkt "primagoed" !!!




En dan heb ik net ook een soort van "insteekprintje" ontworpen, waar ik alle transistoren voor het sturen van de LEDs, de bijhorende uitgangsweerstanden,  de gebruikt Darlington transistoren met hun weerstand  en de verbindingen naar het aparte relaisprintje (4 relais) .  De bedoeling is om het  "rasterprintje" een plekje te geven in de lift met alle bedrading en zo er naartoe, en de Funduino Nano  er gewoon in te "prikken"  zoals je een IC'tje in zijn voetje zou duwen.  Als er dan es iets mis loopt of het boardje gaat defect, kan ik makkelijk uit halen en weer plaatsen of vervangen.  Ook voor het herprogrammeren is het handig.  Even de Nano er uit, nieuwe software versie er in laden via USB en weer in prikken.




Het schema hierboven is geen professioneel getekende PCB layout en er ontbreken nog een aantal draadbruggen, maar het is eerder een soort van geheugensteuntje voor mezelf hoe ik alles moet op het PCB   (5cm bij 7cm ) monteren, de bedrading en soldeerwerk doe ik dan wel zo "uit de losse pols".  HEt is meer een "landkaart" dan een elektronisch correct schema.   Ik gebruik  graag Excel met vierkante vakjes  (modulo 2,54mm) om mijn layouts te bepalen, en dan werk ik op simpel goedkope gaatjesprint alles af.   Excel is flexibel en je kan wat goochelen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

CiteerIk gebruik  graag Excel met vierkante vakjes  (modulo 2,54mm) om mijn layouts te bepalen, en dan werk ik op simpel goedkope gaatjesprint alles af.

lijkt me een goeie tip  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw