Treinen NMBS mogen G H Luxembourg niet meer in

Gestart door Eres, 08 mei 2013, 08:23:30 AM

Eres

Vanochtend las ik tot mijn verbazing dat treinstellen van NMBS het Groot Hertogdom Luxembourg niet meer in mogen. Weet iemand wat er aan de hand is??

Wim

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve

Het Luxemburgse net is geblokkeerd door meer dan 400 dieselloks reeks 55... ;D

Erik


doomslu

Citaat van: eve op 08 mei 2013, 08:51:02 AM
Het Luxemburgse net is geblokkeerd door meer dan 400 dieselloks reeks 55... ;D

Erik
;D ;D ;D

Ik las er gisteren iets over: http://5minutes.rtl.lu/fr/actualite/luxembourg/432848.html

De reden is bizar: "La raison en est un nouveau système de sécurité dont est équipée une partie des trains de la SNCB."

Dit begrijp ik niet goed. Dat somme locs en stellen niet toegelaten zijn omdat ze niet uitgerust zijn met het Luxemburgs systeem, dat is logisch. Maar dat ze niet toegelaten zijn omwille van een niet gehomologeerd systeem is vreemd. Ze hebben het Luxemburgs systeem toch niet plots uitgebouwd??

Hier wil ik graag de reactie van de NMBS-mensen op dit forum kennen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

Citaat van: doomslu op 08 mei 2013, 09:13:56 AM
Citaat van: eve op 08 mei 2013, 08:51:02 AM
Het Luxemburgse net is geblokkeerd door meer dan 400 dieselloks reeks 55... ;D

Erik
;D ;D ;D

Ik las er gisteren iets over: http://5minutes.rtl.lu/fr/actualite/luxembourg/432848.html

De reden is bizar: "La raison en est un nouveau système de sécurité dont est équipée une partie des trains de la SNCB."

Dit begrijp ik niet goed. Dat somme locs en stellen niet toegelaten zijn omdat ze niet uitgerust zijn met het Luxemburgs systeem, dat is logisch. Maar dat ze niet toegelaten zijn omwille van een niet gehomologeerd systeem is vreemd. Ze hebben het Luxemburgs systeem toch niet plots uitgebouwd??

Hier wil ik graag de reactie van de NMBS-mensen op dit forum kennen...

Luc, ik dach dat het veiligheids systeem EU is en goedgekeurd ? heb ik het mis ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

mark7758

De CFL laat geen treinen toe met TBL + en treinen die geen MEMOR II hebben.
TBL + moet nog toegelaten worden, maar is nog niet gebeurt. (Laatste stand dec 2012.)
Memor II is al jaren verplicht op al het materieel dat in Luxemburg rond rijdt. Memor II bestaat al ruim 10 jaar en al ruim 5 jaar verplicht. Kijk maar naar de SNCF die ook al hun loc's moeten aanpassen.
Toegelaten zijn. Reeks 13, Reeks 20 (2001-2007 uit mijn hoofd.) en een aantal rubber neuzen.
De reeks 41 die via Rodange reed had geen Memor II en komt nu niet meer in Luxemburg.
De Traxx is zover ik weet nog niet in Luxemburg geweest. (Heeft wel ERTMS, wat in Luxemburg landelijk ligt.)

Heel het CFL net heeft ERTMS aangelegd. Landelijk. Dat werkt al.
Ik zie je link, Maar de Krant?. Ja dat is weten dat de klok heeft gerammeld, maar waar de waarheid is weten we niet. Dus schrijven we maar wat.)

P.S. ERTMS is een beveiliging systeem dat per land wordt uitgerold, volgens EU normen. Maar we zitten nu ergens op versie 2.7.? en dat moet dan voor iedere wijziging per land getest en getoest worden. EN dat hebben ze nog niet gedaan.
De CFL gebruikt ERMTS als basis, maar moet het nog in 80 % van hun materieel inbouwen. En dat duurt ook nog wel even voor dat alles is omgebouwd. (Geldt ook voor alle landen zo.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Dit is dus TBL + wat nog niet is goedgekeurd.
MIJN vermoeden is dat men bang is dat TBL + andere dingen ziet met ERTMS bakens die in Luxemburg liggen.
Je zou dus een noodremming ten onrechte kunnen krijgen. Maar ook dat een Rood sein zomaar gepasseerd kan worden omdat TBL + het verkeerd zou kunnen opvatten. (Dit is mijn persoonlijke vermoeden. Maar zolang er geen testen zijn gedaan. Weten niemand het. Ik al helemaal niet. :()
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

2012

Citaat van: mark7758 op 08 mei 2013, 09:20:59 AM
De CFL laat geen treinen toe met TBL + en treinen die geen MEMOR II hebben.
TBL + moet nog toegelaten worden, maar is nog niet gebeurt. (Laatste stand dec 2012.)
Memor II is al jaren verplicht op al het materieel dat in Luxemburg rond rijdt. Memor II bestaat al ruim 10 jaar en al ruim 5 jaar verplicht. Kijk maar naar de SNCF die ook al hun loc's moeten aanpassen.
Toegelaten zijn. Reeks 13, Reeks 20 (2001-2007 uit mijn hoofd.) en een aantal rubber neuzen.
De reeks 41 die via Rodange reed had geen Memor II en komt nu niet meer in Luxemburg.
De Traxx is zover ik weet nog niet in Luxemburg geweest. (Heeft wel ERTMS, wat in Luxemburg landelijk ligt.)

Heel het CFL net heeft ERTMS aangelegd. Landelijk. Dat werkt al.
Ik zie je link, Maar de Krant?. Ja dat is weten dat de klok heeft gerammeld, maar waar de waarheid is weten we niet. Dus schrijven we maar wat.)

P.S. ERTMS is een beveiliging systeem dat per land wordt uitgerold, volgens EU normen. Maar we zitten nu ergens op versie 2.7.? en dat moet dan voor iedere wijziging per land getest en getoest worden. EN dat hebben ze nog niet gedaan.
De CFL gebruikt ERMTS als basis, maar moet het nog in 80 % van hun materieel inbouwen. En dat duurt ook nog wel even voor dat alles is omgebouwd. (Geldt ook voor alle landen zo.)

Het gazette bericht moet dus (weeral) iets genuanceerder bekeken worden ? enkele treinen rijden dan wel door of wat ? er zijn M6 treinen die in de midi vertrekken met een T13, die gaan wel door tot lux dan ? En wat de met eurocity's ? die rijden ook gewoon door ?

Eres

Over MEMOR II is niet gesproken op T T maar enkel over TBL + en zou het om een administratieve afhandeling gaan. Voorlopig mogen de treinen tot Arlon rijden en moeten de reizigers daar over stappen. Wat omslachtig allemaal weer.

Wim

Spoor altijd even anders zullen we maar zeggen