RFID voor treindetectie

Gestart door Cor Stoom, 08 mei 2013, 06:54:45 AM

Cor Stoom

Hallo medespoorders,

ik ben mij aan het orienteren om Rfid te gaan gebruiken voor treindetectie en wel hierom:

Bij de baan die ik ga bouwen kan ik geen gebruik maken van de rails als geleider om reden dat de rails onderling middels de aluminium bielzen zijn kortgesloten, dus daarom ben ik "veroordeelt" tot accurijder.

Om de loks te besturen zijn deze voorzien van een Wlan moduul die dmv een Smartphone bestuurd kan worden, mits als OS Android wordt gebruikt.

Nu wil ik mbv een computer programa, zoals bv RocRail ook de mogelijkheid hebben om "iets" automatisch te laten rijden, maar dan moet het programma wel weten, wat, waar, staat. Dit kan naar mijn mening heel goed met Rfid.

Op dit forum heb ik als zoekwoord "Rfid" ingetikt en heb de 3 gevonden topics allemaal doorgelezen, waarbij mij opviel dat Gerolf en Paulogic het over de prijs hebben. Inmiddels is deze zodanig gezakt, dat het naar mijn mening heel goed mogelijk is om dit toe te passsen.

Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest om het internet af te struinen naar Rfid en heb een paar leuke ontdekkingen gedaan, waarvan 1 wel heel erg in het oog sprong. In Amerika is dit systeem reeds sedert 2009 operationeel en wel bij H0 rijders. Daar heeft men een Rfid lezer onder de Marklin rails gemonteerd en glazen Rifids op, onder en in de trein. Op deze manier weet je precies hoeveel wagens er op de rails staan en waar deze zich bevinden. Ook wordt er een "kassabon" uitgeprint en die geldt dan als rijopdracht voor de machinist om her en der zijn wagons af te leveren en op te halen.

Wat wil ik:
nu heel simpel, een Rifid lezer onder de rails die draadloos zijn informatie naar de "centrale" verstuurd.

Om zelf reeds iets in elkaar te "prakken" heb ik bij Ebay punt com een Rifid lezer gekocht voor usd 7,20. Kaartjes zijn te koop voor 0,40 euro en hoe meer, des te goedkoper. Binnenkort hoop ik dit te ontvangen.

Mijn probleem:
Ik ben geen programmeur of software deskundige en ik zou graag van de "geleerden" onder jullie willen weten (en die zijn er genoeg ben ik inmiddels achter gekomen) of dit mogelijk is, dus een draadloos signaal van de Rfidlezer naar de computer.

Ik ben bekend met Arduno, maar dat zie ik niet als oplossing.
Mocht dit alles niet lukken op een betaalbare manier, dan ben ik veroordeelt tot de usb kabel, maar aangezien mijn baantje 31x15 meter is, zal ik daar ook wel problemen mee krijgen.

Ik wacht het af en hoop op een goede oplossing, dus brandt maar los. ;D

mvg,
Cor  8)
G-tuinspoor Chinees + 7.25 inch tuinspoor.
Accurijder Wlan, RasPi, Rfid.

dani

hallo Cor,

Ik loop ook al een poosje met RFID in m'n hoofd, maar de uitvoering zal nog niet voor meteen zijn.
Bij het doorlezen van je verhaal dacht ik toch ook in eerste instantie aan Arduino voor het beheren van je RFID lezer(s) en het doorsturen van je signaal via een "add-on" wifi moduletje.
Is er een reden waarom je niet voor Arduino wil gaan ?


En dan de volgende vraag, of je een goeie programmeur bent ?  Je kan misschien overwegen om een Raspberry Pi te gebruiken of een  BeagleBone Black ?   Maar dan ga je uiteraard ook daar weer moeten zelf software schrijven.

Behalve deze zie ik niet meteen "de" oplossing voor het wireless maken.  Maar er zal wel iets op de markt zijn, en er zitten hier volgens wat ik zie genoeg experts...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Cor Stoom

Citaat van: dani op 08 mei 2013, 09:11:48 AM
hallo Cor,

Ik loop ook al een poosje met RFID in m'n hoofd    Wat heb je dan op je hoofd, zie Avtar, grapje ;D



Is er een reden waarom je niet voor Arduino wil gaan ?    ja, ik moet er nogal wat hebben en dan ga ik niet 20 Arduino bordjes plaatsen, dan kan ik beter een kabeltje neerleggen..


En dan de volgende vraag, of je een goeie programmeur bent ? nee, dat heb ik toch geschreven!!! Als ik dat wel was, dan schreef ik hier de oplossing.

Je kan misschien overwegen om een Raspberry Pi te gebruiken of een  BeagleBone Black ?   Maar dan ga je uiteraard ook daar weer moeten zelf software schrijven.  Ik heb een RasPi en ik ga experimenteren met RocRail. Ze zijn op het RocRail forum bezig met Rfid te implementeren, maar dat is niet mijn probleem.

Behalve deze zie ik niet meteen "de" oplossing voor het wireless maken.  Maar er zal wel iets op de markt zijn, en er zitten hier volgens wat ik zie genoeg experts...Daar ben ik ook wel van overtuigd en daarom plaatste ik hier mijn probleempje, maar de "mannen" hebben het nog niet gelezen. Ik denk dat Gerolf heus wel reageerd, om nu maar zo iemand te noemen, waarvan de naam mij te binnen schiet.

Ik heb even je vragen beantwoord in de quote, dan vergeet ik niks.
Groetjes en bedankt,
Cor, vanaf de andere zijde van de aardbol. 8)
G-tuinspoor Chinees + 7.25 inch tuinspoor.
Accurijder Wlan, RasPi, Rfid.

janieburton

 

Cor Stoom

G-tuinspoor Chinees + 7.25 inch tuinspoor.
Accurijder Wlan, RasPi, Rfid.

Gerolf

Dat RFID goedkoper ging worden, was uiteraard te verwachten. Hoeveel kost een tag tegenwoordig?
Ik begrijp niet goed waarom je lezer draadloos moet communiceren. Bestuur je heel je baan vanaf een laptop of zo?
Indien je communiceert met een centrale op je baan, kan je de informatie van de RFID-lezer dan niet doorgeven aan die centrale?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Hi Cor,

Gerolf heeft gelijk, en ik doe er nog een schep bovenop...
Elke inidividuele RFID module draadloos gaan maken is bijna onbegonnen (lees duur) werk.  Je zou bij elke RFID reader een Arduino met WiFi shield moeten gaan plaatsen.  Ik heb nog geen idee hoeveel van die detectoren je wil plaatsen, maar een snelle berekening geeft al gauw 60€ voor 1 detector (15€ Arduino, 40€ WiFi, 7€ RFID reader).  Zelf werk ik niet met Arduino, dus ik kan er wat naast zitten.
Dus je kan maar best zoveel mogelijk zoveel mogelijk RFID's samen aan één Arduino hangen (of een andere microcontroller).  Ik weet niet welke tags je op het oog hebt, maar de meesten communiceren serieel; dat wil zeggen dat je per reader één I/O pinnetje van de controller nodig hebt dat als input geconfigureerd werd.  De reset van de RFID readers kan je allemaal samen hangen aan een bijkomede I/O of aan de +5V als je geen reset nodig hebt.
Nu komt het erop neer, hoe snel en hoe goed je software is om te bepalen hoeveel RFID readers je aan één microcontroller kan hangen.  Ik heb weinig ervaring met Arduino, maar met m'n PIC microcontrollers kan ik op de I/O pinnen het signaal opvangen via hardware interrupts die aan m'n software doorgegeven worden, zo ben ik zeker dat geen communicatie van de readers ga missen.  De rekenkracht van de microcontroller zal bepalen hoeveel van die readers er tegelijk gelezen kunnen worden.  Eens je microcontroller de RFID readers in 'bedwang' heeft, is het een koud kunstje om de gegevens al dan niet draadloos te versturen.

Ik ben er zelf onlangs ook ingedoken, maar ben op dit ogenblik nog veel verder dan een studieronde.  Heb jij trouwens al een oplossing voor de cross-talk tussen de readers wanneer die dicht bij mekaar zitten?  Ik denk bv. aan parallele blokken in een schaduwstation.

Cor Stoom

Hallo Gerolf en Patrick en medelezers,

@ Gerolf,

zoals U op regel 3 van mijn opening kunt lezen heb ik nog niets en ben ik mij aan het oriënteren. Ik zou graag van mensen zoals U willen horen of mijn plan om Rfid lezers dmv een zender draadloos te laten communiceren met een Laptop mogelijk is.
Mijn treinbaan komt in mijn tuin te liggen en die is 31x15 meter groot.
Ik werk met G-spoor, dit is schaal 1:22,5 dus geen baantje op zolder op een houten plaat.

Voordat ik tot de bouw overga wil ik dus weten of dit mogelijk is, zonder daarbij natuurlijk de kosten uit het oog te verliezen. Het moet natuurlijk niet kapitalen gaan kosten, anders ben ik genoodzaakt om toch maar een kabel te gaan gebruiken.

De prijs van een Rfid lezer is momenteel $5,50, een tag in de vorm van een creditkaart 0.8mm dik kost $0,20 en met een dikte van 1.9mm is dit $0,22.  Een tag kost $0,18. Dit alles te koop op Ebay dot com vanuit China.

De loks worden bestuurd via Wlan dtv een  router naar een laptop of RasPi. Hierdoor kan je met je Android GSM de lok ook handmatig besturen en via de laptop automatisch.

@ Patrick,

over cross-talk:
Ik heb een Rfid lezer gezien die naast de rails was gemonteerd en alleen het naastliggend baanvak werd gedetecteerd dus niet het daarnaast liggende, dus prima te gebruiken bij schaduwstations.

Ik ga het horen, alvast bedankt voor het meedenken.
mvg,
Cor.
G-tuinspoor Chinees + 7.25 inch tuinspoor.
Accurijder Wlan, RasPi, Rfid.

Gerolf

Die tags zijn dus een pak goedkoper geworden, interessant voor later  :P
Overspraak: lijkt me niet zo lastig te filteren. Een lezer heeft meestal een ronde antenne: spiraal als poortje voor je trein en klaar.
Een tuinbaan, nu snap ik je wireless wat meer. 31 meter overbruggen in een tuin (knaagdieren, ...) is wel een wat (dure) kabel.
WLan haalt die afstand wel, hoop ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Dan heb je inderdaad al meer info gevonden dan ik.  Mijn RFID readers die ik gevonden had, waren redelijk omnidirectioneel, dus niet echt geschikt voor een schaduw station.  Dus ik ben benieuwd naar jouw oplossing.

Wat de WLAN betreft, in open ruimte halen de meesten 200 voet oftewel 61 meter.  Als er obstakels tussen zitten, valt dat heel snel naar beneden; maar dan nog niet getreurd, je kan er altijd een WLAN repeater plaatsen om het signaal te versterken.

Cor Stoom

Hallo allemaal,

@ Patrick,

zoals ik al schreef heb ik veel tijd gestoken om mijn vraag beantwoord te krijgen en heb me echt een slag in het rond gelezen, zodanig dat ik mij ondertussen ook wel "deskundige" mag noemen  ;D

Als je even naar deze link kijkt, dan wordt je een heel stuk wijzer en kom je tot de ontdekking dat er eigenlijk geen problemen meer zijn met Rfid.
RocRail is een besturingsprogramma waar iedereen aan mee kan werken met allerlei mogelijke systemen. Waarschijnlijk zul je er wel van gehoord hebben.
Op deze pagina zie je een "lezer" van Innovation nml de ID12 en ID20.  Als je op You Tube even dit invult dan kun je een heel mooi filmpje zien van iemand die deze dingen test qua afstand. De ID12 is dus heel geschikt voor jullie schaal en de ID20 voor mijn schaal. Ze worden te koop aangeboden voor resp. $29,95 en $34,95. Als je nu even in de UK gaat kijken bij een clubje genaamd "Merg" daar kan je lid van worden, wat voor mij pittig aan de prijs is omdat ik hier woon, maar het voordeel van lid zijn is dat je bij aankoop van hun spullen meteen je lidmaatschapsgeld eruit hebt. Peter Giling heeft een printje gemaakt waar 8 van deze Rfid lezers op kunnen worden aangesloten, maar ja dat werkt weer met een kabeltje, maar wel heel modern nml met CAN-bus, wat ze ook in de auto industrie gebruiken. De werking hiervan is heel doordacht nml 1 cat5 kabel door de hele auto en alle "organen" die wat moeten doen worden daar vanaf getakt. (lees voor auto=treinbaan).
Voorts heb je ook een Yahoo groep waarop veel Amerikanen zitten en ook Duitsers en die hebben ook alles draaiend maar wel met draadjes.
En zo heb ik inmiddels een hele lijst. Mocht ik er met jullie hulp niet uitkomen, dan ga ik voor RocRail. Wat hun inmiddels gemaakt hebben is perfect. De trein met wagons rijdt gewoon langs een opnemer en de lok plus alle wagens worden meteen gedetecteerd, dus geen vragen meer stellen over "is de lees snelheid wel hoog genoeg"  ;D
die problemen zijn allemaal getackeld.

Over de reikwijdte van Wlan behoeft niet gediscussieerd tw worden, dat werkt voortreffelijk. Ik ontvang een signaal aan de overzijde van het dal bij mij in de achtertuin wat ongeveer 4 à 5 kilometer hemelsbreed verwijderd is met "volle bak". (dit is een uitdrukking gebezigd door radiozendamateurs, wat ik ook nog doe).

@ Gerolf:

over het filteren van overspraak, dat is geen punt meer na het lezen van mijn "link" hierboven.

Dit was het weer, ik ben dus nog steeds op zoek naar een goedkope methode om de Rfid-lezer draadloos te laten communiceren met de laptop, wie oh wie heeft de oplossing.

mvg,
Cor  8)
G-tuinspoor Chinees + 7.25 inch tuinspoor.
Accurijder Wlan, RasPi, Rfid.

Sattrickske

Je zal zelf iets moeten ontwikkelen, want bij mijn weten bestaat het nog niet.  Nu, zo moeilijk is dat niet, zeker niet als we met de Arduinos met WiFi shield en CAN-BUS shield gaan spelen.
De vraag is enkel, wat wil je juist?
a) Een zender per RFID reader
b) Verscheidene RFID readers op één zender

Er moet een pak ontwikkeling gebeuren op Arduino niveau, waar het RFID signaal ingelezen wordt en omgevormd wordt naar CAN-BUS.  Deze data kan dan via WiFi naar de ontvanger gestuurd worden die het terug omzet naar de CAN-BUS en dan doe je ermee wat je wil.

Cor Stoom

Citaat van: Sattrickske op 22 mei 2013, 15:56:23 PM
Je zal zelf iets moeten ontwikkelen, want bij mijn weten bestaat het nog niet.  Nu, zo moeilijk is dat niet, zeker niet als we met de Arduinos met WiFi shield en CAN-BUS shield gaan spelen.
De vraag is enkel, wat wil je juist?
a) Een zender per RFID reader
b) Verscheidene RFID readers op één zender

Er moet een pak ontwikkeling gebeuren op Arduino niveau, waar het RFID signaal ingelezen wordt en omgevormd wordt naar CAN-BUS.  Deze data kan dan via WiFi naar de ontvanger gestuurd worden die het terug omzet naar de CAN-BUS en dan doe je ermee wat je wil.

Hallo Patrick,

ad B) er kunnen 8 Rfids op 1 zender.

Er hoeft niets meer ontwikkeld te worden want dat is al gedaan door andere knappe koppen  ;)

Kijk nu maar eens naar deze link, daar staat "bijna" alles in. http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=can-gc4-en

Ik heb deze week ook contact gehad met een bedrijf in Hong Kong en die hebben de oplossing voor mijn probleempje, alleen staat het prijskaartje mij niet aan  >:(

De oplossing is heel simpel. Iemand met verstand van zaken, binnen het forum, zou op moeten staan en zeggen dat moet je zo doen........................maar diegene heeft dit draadje nog niet gelezen denk ik. :)

En dan nog iets over Arduno, ik weet daar weinig van om er goed over te kunnen oordelen. Wat ik er tot nu toe over gelezen heb is heel positief. Het lijkt mij een uitstekende start om met zo'n setje te beginnen en dan spelender wijs er achter te komen hoe bepaalde dingen werken, maar.....................dat hebben al duizenden voor mij gedaan met goede resultaten, dus ga ik daar geen kostbare tijd meer insteken.

Op dit moment heeft men een RasPi computer met een Rfid reader in een wagon en met een WiFi-dongle stuurt deze de info naar de centrale, die dit dan weer verwerkt, maar dan praten we wel over G-spoor en dat is iets groter  ;D dan H0.

Suc6 allemaal met de hobby.
mvg,
Cor.  8)
G-tuinspoor Chinees + 7.25 inch tuinspoor.
Accurijder Wlan, RasPi, Rfid.

Gerolf

Topic is verplaatst naar een nieuwe specifieke microcontroller-rubriek  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patrick smout

NFC voor identificatie + Zigbee voor netwerking

Heel goede start is:
http://repositories.lib.utexas.edu/bitstream/handle/2152/19995/dhanekula_report_20129.pdf?sequence=1

Zigbee -> kant en klare modules te koop of DIY met bvb. Atmel oplossing of STM32 (Cortex M3)
NFC -> idem dito verhaal. Kant en klare chips met SPI /I2C uitgang.

grtz,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout