Modelspoor, praktijk > Modelspoor-elektronica met microcontrollers

RFID voor treindetectie

(1/3) > >>

Cor Stoom:
Hallo medespoorders,

ik ben mij aan het orienteren om Rfid te gaan gebruiken voor treindetectie en wel hierom:

Bij de baan die ik ga bouwen kan ik geen gebruik maken van de rails als geleider om reden dat de rails onderling middels de aluminium bielzen zijn kortgesloten, dus daarom ben ik "veroordeelt" tot accurijder.

Om de loks te besturen zijn deze voorzien van een Wlan moduul die dmv een Smartphone bestuurd kan worden, mits als OS Android wordt gebruikt.

Nu wil ik mbv een computer programa, zoals bv RocRail ook de mogelijkheid hebben om "iets" automatisch te laten rijden, maar dan moet het programma wel weten, wat, waar, staat. Dit kan naar mijn mening heel goed met Rfid.

Op dit forum heb ik als zoekwoord "Rfid" ingetikt en heb de 3 gevonden topics allemaal doorgelezen, waarbij mij opviel dat Gerolf en Paulogic het over de prijs hebben. Inmiddels is deze zodanig gezakt, dat het naar mijn mening heel goed mogelijk is om dit toe te passsen.

Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest om het internet af te struinen naar Rfid en heb een paar leuke ontdekkingen gedaan, waarvan 1 wel heel erg in het oog sprong. In Amerika is dit systeem reeds sedert 2009 operationeel en wel bij H0 rijders. Daar heeft men een Rfid lezer onder de Marklin rails gemonteerd en glazen Rifids op, onder en in de trein. Op deze manier weet je precies hoeveel wagens er op de rails staan en waar deze zich bevinden. Ook wordt er een "kassabon" uitgeprint en die geldt dan als rijopdracht voor de machinist om her en der zijn wagons af te leveren en op te halen.

Wat wil ik:
nu heel simpel, een Rifid lezer onder de rails die draadloos zijn informatie naar de "centrale" verstuurd.

Om zelf reeds iets in elkaar te "prakken" heb ik bij Ebay punt com een Rifid lezer gekocht voor usd 7,20. Kaartjes zijn te koop voor 0,40 euro en hoe meer, des te goedkoper. Binnenkort hoop ik dit te ontvangen.

Mijn probleem:
Ik ben geen programmeur of software deskundige en ik zou graag van de "geleerden" onder jullie willen weten (en die zijn er genoeg ben ik inmiddels achter gekomen) of dit mogelijk is, dus een draadloos signaal van de Rfidlezer naar de computer.

Ik ben bekend met Arduno, maar dat zie ik niet als oplossing.
Mocht dit alles niet lukken op een betaalbare manier, dan ben ik veroordeelt tot de usb kabel, maar aangezien mijn baantje 31x15 meter is, zal ik daar ook wel problemen mee krijgen.

Ik wacht het af en hoop op een goede oplossing, dus brandt maar los. ;D

mvg,
Cor  8)

dani:
hallo Cor,

Ik loop ook al een poosje met RFID in m'n hoofd, maar de uitvoering zal nog niet voor meteen zijn.
Bij het doorlezen van je verhaal dacht ik toch ook in eerste instantie aan Arduino voor het beheren van je RFID lezer(s) en het doorsturen van je signaal via een "add-on" wifi moduletje.
Is er een reden waarom je niet voor Arduino wil gaan ?

En dan de volgende vraag, of je een goeie programmeur bent ?  Je kan misschien overwegen om een Raspberry Pi te gebruiken of een  BeagleBone Black ?   Maar dan ga je uiteraard ook daar weer moeten zelf software schrijven.

Behalve deze zie ik niet meteen "de" oplossing voor het wireless maken.  Maar er zal wel iets op de markt zijn, en er zitten hier volgens wat ik zie genoeg experts...

Cor Stoom:

--- Citaat van: dani op 08 mei 2013, 09:11:48 am ---hallo Cor,

Ik loop ook al een poosje met RFID in m'n hoofd    Wat heb je dan op je hoofd, zie Avtar, grapje ;D

Is er een reden waarom je niet voor Arduino wil gaan ?    ja, ik moet er nogal wat hebben en dan ga ik niet 20 Arduino bordjes plaatsen, dan kan ik beter een kabeltje neerleggen..

En dan de volgende vraag, of je een goeie programmeur bent ? nee, dat heb ik toch geschreven!!! Als ik dat wel was, dan schreef ik hier de oplossing.

Je kan misschien overwegen om een Raspberry Pi te gebruiken of een  BeagleBone Black ?   Maar dan ga je uiteraard ook daar weer moeten zelf software schrijven.  Ik heb een RasPi en ik ga experimenteren met RocRail. Ze zijn op het RocRail forum bezig met Rfid te implementeren, maar dat is niet mijn probleem.

Behalve deze zie ik niet meteen "de" oplossing voor het wireless maken.  Maar er zal wel iets op de markt zijn, en er zitten hier volgens wat ik zie genoeg experts...Daar ben ik ook wel van overtuigd en daarom plaatste ik hier mijn probleempje, maar de "mannen" hebben het nog niet gelezen. Ik denk dat Gerolf heus wel reageerd, om nu maar zo iemand te noemen, waarvan de naam mij te binnen schiet.

--- Einde van citaat ---

Ik heb even je vragen beantwoord in de quote, dan vergeet ik niks.
Groetjes en bedankt,
Cor, vanaf de andere zijde van de aardbol. 8)

janieburton:
 8)

Cor Stoom:

--- Citaat van: janieburton op 08 mei 2013, 11:33:35 am --- 8)

--- Einde van citaat ---

wat betekent dit Janie, woon je in de buurt?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie