Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Universele functie decoder voor wagons

Gestart door Sattrickske, 04 mei 2013, 11:02:06 AM

Sattrickske

Was effekens stillekes hier, maar was met van alle andere zaken bezig en jammer genoeg niet veel tijd gehad om met modelbouw bezig te zijn...  Maar heb nu toch de boel hier zo goed als mogelijk afgewerkt.

De decoders zijn bedoeld om eerst in m'n Orient Express wagons te stoppen (oude Liliput wagons).  Telkens ik de voorbije week wat tijd had, was ik aan het schilderen, want dat lelijke interieur stak echt m'n ogen uit.  2 wagons zijn nu bijgekleurd:

En daar mochten dan meteen 2 uitvoerig geteste decoders en ledstrips in:


En het uiteindelijke resultaat:


Beide wagons hebben proefrondjes gereden achter m'n Type 231, en dat blijkt allemaal perfect te werken.  De buffercondensator voor de verlichting mocht misschien ietsje groter, deze is nu 2.2uF.  Het is mogelijk om de tantaal van de print af te halen en met draadjes een klepperke van een elco aan te sluiten.  Maar eens de sporen gereinigd waren, bleek het niet meer nodig te zijn, maar 't zou perfect kunnen; de enige beperking is de ruimte in de wagon.

Deze decoder draait nu met versie 1.5 van m'n software.  Deze is iets verbeterd tegenover m'n vorige software dankzij m'n logic sniffer.  Het inlezen van het DCC signaal vergt nu maar 1 interrupt meer ipv 2.  Dit maakt de code veel efficiënter.

Er is wel nog een versie 2 van de software in de maak, waarbij het mogelijk wordt om via de centrale (CSII, Ecos, ...)  de CV waarden van de decoder in te stellen (PWM dimmer voor de leds).

janieburton

MOOI!!!!!!!

Ik zou het graag ook zelf kunnen maar mijn

Heb toch een vraagje: was in die tijd, toen de origineele OE reed niet het gebruikte kunstlicht meer naar de warme kant?
 

Sattrickske

Citaat van: janieburton op 08 juli 2013, 01:00:18 AM
Heb toch een vraagje: was in die tijd, toen de origineele OE reed niet het gebruikte kunstlicht meer naar de warme kant?
Klopt inderdaad, goed gezien!  Mijn doel jaar zou rond 1910 moeten liggen en dan was gebruikte licht veel warmer (lees meer geel of zelfs oranje).
De gebruikte leds zijn warm witte power leds van een 5-meter strip met 600 leds.  Deze branden op dit ogenblik veel te krachtig.  De PWM dimmer die ertussen moet komen werkt nog niet ('k moet de software ervoor nog schrijven), dus de leds branden op voorlopig 'volle' kracht.  Volle kracht = gelijkgerichte baanspanning (levert ongeveer 20V), met een 470 ohm voorschakel weerstand voor de hele strip.
Uiteindelijk zou ik via de PWM meer naar 50% van dit vermogen gaan en dan wordt de lichttemperatuur ook veel warmer.  Als het dan nog niet genoeg is, gaat er transparant geel/oranje verf over de individuele ledjes om de kleur nog warmer te maken.

janieburton

Citaat van: Sattrickske op 08 juli 2013, 12:47:02 PM
Citaat van: janieburton op 08 juli 2013, 01:00:18 AM
Heb toch een vraagje: was in die tijd, toen de origineele OE reed niet het gebruikte kunstlicht meer naar de warme kant?
Klopt inderdaad, goed gezien!  Mijn doel jaar zou rond 1910 moeten liggen en dan was gebruikte licht veel warmer (lees meer geel of zelfs oranje).
De gebruikte leds zijn warm witte power leds van een 5-meter strip met 600 leds.  Deze branden op dit ogenblik veel te krachtig.  De PWM dimmer die ertussen moet komen werkt nog niet ('k moet de software ervoor nog schrijven), dus de leds branden op voorlopig 'volle' kracht.  Volle kracht = gelijkgerichte baanspanning (levert ongeveer 20V), met een 470 ohm voorschakel weerstand voor de hele strip.
Uiteindelijk zou ik via de PWM meer naar 50% van dit vermogen gaan en dan wordt de lichttemperatuur ook veel warmer.  Als het dan nog niet genoeg is, gaat er transparant geel/oranje verf over de individuele ledjes om de kleur nog warmer te maken.

Zou het dan niet beter zijn om gele of oranje led's te gebruiken?
 

Gerolf

Gele of oranje leds om gloeilampen na te bootsen is niet goed. Te monotoon.
Warmwitte wel, of een oranje transparant over de leds.
In dit geval zou een transparant vel (bedrukt met de printer) een handige oplossing kunnen zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Ik gebruik de Humbrol 1322 om helder witte led's te behandelen.
Dat is een clear orange verf die mist spaarzaam opgebracht van een helder witte een warm witte led maakt.

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: bossie op 09 juli 2013, 11:48:18 AM
Ik gebruik de Humbrol 1322 om helder witte led's te behandelen.
Dat is een clear orange verf die mist spaarzaam opgebracht van een helder witte een warm witte led maakt.
Awel ik doe net hetzelfde zie.  Soms gebruik ik transparante airbrush verf, ik heb ooit eens een kit verfjes gekregen om nagels te lakken.  Maar zie je mij al met gelakte nagels rondlopen :o?  Deze verf gaat goed om de kleuren van leds te veranderen.

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 09 juli 2013, 10:56:43 AM
Gele of oranje leds om gloeilampen na te bootsen is niet goed. Te monotoon.
Warmwitte wel, of een oranje transparant over de leds.
In dit geval zou een transparant vel (bedrukt met de printer) een handige oplossing kunnen zijn.
Dat werkt inderdaad ook, heb het al een paar mensen zien doen, maar ik vind het meer gepruts.  Een potteke transparente verf, een penseeltje en 't is gebakken... (allez geverfd ;))

krispy

Ik heb daar indertijd capton-tape voor gebruikt ( oranje en doorzichtig )

Zit daar nu reeds enkele jaren op en geen nevenwerking

te bezichtigen in mijn album in het bordeau  tweetje ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m