Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Universele functie decoder voor wagons

Gestart door Sattrickske, 04 mei 2013, 11:02:06 AM

janieburton

Citaat van: Sattrickske op 04 mei 2013, 11:02:06 AM
HI,

Ik zat al een tijdje op iets te broeden en heb er dan maar werk van gemaakt.  Ik wou m'n wagons uitrusten met een functie decoder zodat ik de verlichting kon schakelen wanneer ik dat wil en ook wanneer er geen loc met de wagon verbonden is. 

Fantastisch dat je aan zo'n projekt wil beginnen!Ik heb respect voor u omdat je dit zelf wil verwezelijken.

Maar ik moet toch de vraag stellen waarom zelf een decoder willen bouwen als er binnenverlichting bestaat met al een decoder ingebouwd(KUEHN)

Dat het goedkoper zou zijn staat als een paal boven water maar de tijd die je erin steekt om ze te bouwen die is niet echt meetbaar en in niet in geld te omschrijven.

Maar toch "hoedje af" omdat je aan zoiets wil beginnen. Succes!
 

Geert

Voor sommige onder ons is elektronica gewoon een deel van onze hobby, en in onze hobby steken we allemaal veel tijd in  ;)



Bij dit ontwerp is de elektronica mee op de print geplaatst waar de SMD LED's op staan. Het is wel  voor  MM protocol.

http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2009/februari/modelrijtuig-verlichtingsdecoder.811018.lynkx?tab=1


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: janieburton op 05 mei 2013, 02:18:58 AM
Maar ik moet toch de vraag stellen waarom zelf een decoder willen bouwen als er binnenverlichting bestaat met al een decoder ingebouwd(KUEHN)
Deze decoder (Kuehn LH10)  had ik inderdaad ook gezien; hij is iets moeilijker te verkrijgen wegens te onbekend bij het grote publiek.  Kostprijs ong. 17€.  Hij heeft jammer genoeg één groot nadeel: de leds staan te ver uit mekaar.  Ik heb een serie wagons van de Compagnie Internationale des Wagon-Lits waarvan het interieur in compartimenten is afgewerkt; het gevolg met zulk een led strip is dat sommige compartimenten slecht of helemaal niet verlicht worden.
Dus ben ik begonnen met zelf m'n led strips te maken (gebaseerd op die 5m strips met 300 of 600 leds) en een vaste voeding:


Deze schakeling heeft een groot nadeel: de verlichting van de wagon gaat aan van zodra er spanning op de baan staat.  Dus heb ik effe andere oplossingen gezocht, en zo is deze decoder ontstaan.  En als anderen er iets aan hebben of 'm willen verbeteren -zoals Piet-, nog beter.
Hij is ontstaan onder het moto: wat je zelf doet, doe je (meestal) beter.  Bovendien het is en blijft een hobby; bij mij hoeft niet alles op korte tijd klaar te zijn.


Sattrickske

Citaat van: Geert op 05 mei 2013, 09:53:44 AM
Voor sommige onder ons is elektronica gewoon een deel van onze hobby, en in onze hobby steken we allemaal veel tijd in  ;)
Jouw reactie kwam er toen ik de mijne aan het typen was, maar je slaat de nagel op de kop...

Citaat van: Geert op 05 mei 2013, 09:53:44 AM
Bij dit ontwerp is de elektronica mee op de print geplaatst waar de SMD LED's op staan. Het is wel  voor  MM protocol.
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2009/februari/modelrijtuig-verlichtingsdecoder.811018.lynkx?tab=1
De mijne is nagenoeg dezelfde, maar bewust niet mee op de leds strip gezet (dak is soms te smal voor de buffer condensator, tantaal of elco).  En weerom, leds staan te ver uit mekaar.  Ook de 7805 lust ik niet zo, dat ding wordt heet (20V - 5V) * verbruikte stroom = warmte.  Bij mij kan je zelf je protocol kiezen, als je maar zelf de software ervoor schrijft ;D.  Ik gebruik DCC omdat m'n andere zelfgemaakte decoders ook DCC zijn, dat scheelt wat software ontwikkeling.

Geert

Om een digitaal signaal gelijk te richten heb je geen zware buffer condensator nodig. Een lage (en snelle) waarde C is wel nodig om de overgang van + naar - (en andersom) de ontstoren. Je moet ook rekening houden met de totale capaciteit van de 'buffer' condensators op heel je baan als deze onder spanning komt! Het zal niet de eerste keer zijn dat de digitale voeding het dan begeeft onder de grote oplaadstroom...

Als je de schakeling goed ontwerpt, dan zal de 7805  niet te veel warmte ontwikkelen. Deze dient enkel om de µC te voeden. En deze verbruikt 'o' zo weinig stroom  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: Geert op 05 mei 2013, 12:34:30 PM
Om een digitaal signaal gelijk te richten heb je geen zware buffer condensator nodig.
Niet helemaal correct.  Klopt als je baan proper is en de spanning nooit effe onderbroken wordt door vuiligheid.  Mijn reiniging wagons zien er altijd lief uit na een ritje 'proper maken'; zelfs in het schaduw station dat zo goed als hermetisch afgesloten is.  De buffer is wel nodig om te vermijden dat je decoder opnieuw opstart wanneer de spanning effe zou wegvallen.  Maar een tantaal condesator van 10uF is niet zo groot en overbrugt de meeste storingen.

Citaat van: Geert op 05 mei 2013, 12:34:30 PM
Als je de schakeling goed ontwerpt, dan zal de 7805  niet te veel warmte ontwikkelen. Deze dient enkel om de µC te voeden. En deze verbruikt 'o' zo weinig stroom  ;)
Geef mij maar een zener + feed weerstand, veel kleiner en ik bepaal zelf hoeveel stroom er mag verbruikt worden.  Ik vermijd 7805 zoveel ik kan want voor grote spanningsveschillen is dat ding heel inefficiënt.  Ik ben ze systematisch aan het vervangen door LM2596 (tot 92% efficiency) voor grote stroomverbruikers (µC + servos) en zeners (constante stroom) voor schakelingen met enkel µC.  De efficiency van een 7805 bedraagt voor 20V amper 25%.  Boosters zijn duur, dus kan je beter besparen op je stroomverbruik (voor wagon verlichting kan je bijna niet anders dan de stroom van je rails te halen).
Maar ik volg je redenering: voor 1 decoder maakt het niet uit.  Maar bereken eens opnieuw wanneer je er zo'n 30 gaat installeren... ;)

Geert

Daar heb je ook weer gelijk in, de decoders die ik tot hier toe gemaakt heb takten het digitale signaal niet af via de sporen, maar rechtstreeks van de booster. Je ziet maar we blijven bijleren ...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: Geert op 05 mei 2013, 13:34:43 PM
Je ziet maar we blijven bijleren ...
En ik ben op dit ogenblik van jouw projecten aan 't bijleren.  Da's pure klasse, zo'n mooie documentatie!
Ik ben effe je s88 met µC aan 't doornemen; stevig projectje!  Ik heb er een 10-tal gebouwd met gewone shift registers, jouw versie met µC steekt een beetje mijn ogen uit; knap werk!

Sattrickske

Eerste onderdelen zijn vandaag binnengekomen met de post.  Op de rest wordt het jammer genoeg nog een tweetal weken wachten.  80% van de versie 1 decoder (zonder input voor wagon detectie) is nu reeds gesoldeerd.
De komende dagen ga ik mij bezighouden met m'n software eens op orde te stellen, da's dringend nodig en 't zal helpen om de software voor dit gedrocht in mekaar te boksen.

dani

topics als deze zijn een feest voor mijn ogen en mijn (wat er van over is ) brein...    Dat jullie dit allemaal voor mekaar krijgen, echt respect en "chapeau".   Ik ben al blij als ik iets simpels met een mosfetje, een torretje of een paar ledjes in elkaar kan steken op een gaatjesprint.

Die freesmachine van Patrick, daar ben ik dus mega jaloers op !  Ooit......       en dan nog een 3D printer ook, dan is 't helemaal kompleet :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

De freesmachine helpt gewoon bij het miniaturiseren.  Het belangrijkste is het ontwerp, als dat goed is kan er niet veel meer misgaan. Je hebt natuurlijk wel de beperking van de technologie en de beschikbare ruimte; dus ja, de freesmachine was voor mij een enorme stap vooruit.  Want vroeger was het bij mij ook gaatjesprint en iets later etsen, maar zo leer je al enorm veel.
Maar gelukkig zijn er hier op het forum heel alerte mensen (thx Geert ;-), want ik was bijna zwaar in de mist gegaan en zelfs dan helpt zelfs de beste frees niet...
Ik maak enorm veel printjes, niet alleen voor de modelbaan; dus de frees was een goede  investering.  Na een dik jaar was de kostprijs er al uitgehaald.  Bovendien kan ik er ook 'gewone' dingen mee frezen, maar daar heb ik er nog niet teveel mee gedaan.

Sattrickske

Zoals eerder gezegd, effe wachten op nog wat componentjes (MOSFET chips) uit China en dan is het printje klaar.  Maar ondertussen doen we toch verder met hetgeen we al hebben en passen we de software wat aan.  M'n oorspronkelijke software voor m'n wissel- en accessory-decoders werkt perfect, maar de code mag eens wat opgekuist worden zodat deze universeel inzetbaar zal worden.
De PIC12F683 zit al vast op de print en daar kan al mee geëxperimenteerd worden.  Enkel was de print te klein om een volwaardige connector voor de programmer aan te sluiten.  Dus hebben we het opgelost via de voorziene soldeereilandjes en een stukgesneden connector:

De programmer reageert correct en herkent de chip, dus we kunnen verder met de software.

dani

toch fijn als je werk resultaat oplevert, hee Patrick !

Jij bent goed bezig, man.   respect !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Citaat van: Sattrickske op 04 mei 2013, 11:02:06 AM

Op dit ogenblik bedragen de kosten voor deze decoder net geen 1.40€.  Het duurste onderdeel is de µC, 0.60€; maar het allerduurste deel zullen wel de werkuren zijn ;)

Graag jullie mening...

Toch nog een vraagje, waar bestel je ergens de door jou gebruikte µC aan 0,6€? Voor deze µC is dat niet zo veel. Ik weet ook wel dat je per 100 besteld  ;), maar toch...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: Geert op 09 mei 2013, 22:22:18 PM
Toch nog een vraagje, waar bestel je ergens de door jou gebruikte µC aan 0,6€?
AliExpress:
http://www.aliexpress.com/item/PIC12F683-SOP8-8-Pin-Flash-Based-PIC12F683-I-SN-8-Bit-CMOS-Microcontrollers-with-nanoWatt-Technology/846182483.html
Kan wel zijn dat er 10€ taks bijkomt als het pakje door de post onderschept wordt (bedrag is groter dan 22€ en dan riskeer je 10€ taks).  Meestal geraakt ie er zonder taks door, maar soms heb ik 't aan mijne rekker.  In geval van invoertaks kom ik op 0.56€, zonder 0.46€.

Maar ja, wat is tegenwoordig .60€?  De eerste µC waarmee ik 20 jaar geleden werkte waren van Motorola: MC68HC11; die dingen kostten indertijd 20€ :o.  'k Ben nu al een paar jaar met PIC bezig (voornamelijk 12F683, 16F628 en 18F4550), die dingen kosten bijna niets, zijn zeer krachtig en verbruiken weinig stroom.