Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kontakten door middel van sensors.

Gestart door Peter, 03 mei 2013, 16:32:09 PM

Peter

In het laatste nummer van de MIBA  (nr.05/13) staat een artikel over het gebruik van sensors om kontakt te geven, in het voorbeeld, voor een overweg te bedienen.
Op het eerste zicht lijkt het vrij eenvoudig omdat enkel een zeer kleine sensor tussen de rails geplaatst wordt (zo dicht mogelijk tegen een rail), zonder de wielen te hinderen.
Het kontakt gebeurd door middel van gelijk welk metalen wiel dat er voorbij komt.
Voor de in het voorbeeld aagehaalde set voor het besturen van een overweg, met bel, knipperlichten en slagbomen, inklusief 8 sensors, is de prijs 52,40 euro.
Ik overweeg om zo'n set te bestellen.
Mijn vraagjes:
Is zo'n set inderdaad zeer goed en kan men , op eenvoudiger wijze dat systeem met sensors ook gebruiken voor kontaktgeven aan bv. Signalen, geluiden enz.

De website van bovenstaande systeem is: www.elgema.de
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan


Peter

Met dat alles heb ik nog geen antwoord op mijn vragen hoor Klaas, namelijk is dit de aankoop waard en bestaat er gelijksoortige systemen voor het schakelen van signalen, geluiden, wissels enz.

Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Peter,

Ik heb het "ding" niet maar...
Ik heb het eens bekeken. Het lijkt me nogal kritisch :  spoorkop-sensor afstand van < 1 mm.
Uit te testen : werkt het met zowel NEM-flenzen als RP25's ?
Estetisch gezien ? Die "knolletjes" tussen het spoor...
En dan nog verwijzingen naar de lengte van de aansluitkabels en de plaatsing.

Kort : niet voor mij.

Waarom niet beginnen bij de spoor-bezet-melding ?

Erik

Peter

Tja Erik, als ik er maar beter van op de hoogte was.
Elektronika is voor mij onbekend gebied, en als ik iets niet weet moet dat stap voor stap aan mij uitgelegd worden. Een mens kan nu eenmaal niet van alles op de hoogte zijn, nietwaar
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 04 mei 2013, 11:02:10 AM
...en bestaat er gelijksoortige systemen voor het schakelen van signalen, geluiden, wissels enz.
In dat draadje staat een door mij ontwikkelde schakeling. Is op onze clubbaan in gebruik in viervoud, o.a. voor het afmelden van een overweg.
De schakeling van ELG ken ik niet, maar zal op een gelijksoortig principe werken.

Citaat van: eve op 04 mei 2013, 11:30:42 AM
Uit te testen : werkt het met zowel NEM-flenzen als RP25's ?
Het werkt op metalen wielen. Wat voor flens er aan zit zal niet veel uitmaken.
Overigens is er tegenwoordig weinig verschil meer tussen NEM flenzen en RP-25. NEM flenzen kunnen ook 0,6 mm hoog zijn.

ysbeer

Citaat van: Peter op 03 mei 2013, 16:32:09 PM
In het laatste nummer van de MIBA  (nr.05/13) staat een artikel over het gebruik van sensors om kontakt te geven, in het voorbeeld, voor een overweg te bedienen.
Op het eerste zicht lijkt het vrij eenvoudig omdat enkel een zeer kleine sensor tussen de rails geplaatst wordt (zo dicht mogelijk tegen een rail), zonder de wielen te hinderen.
Het kontakt gebeurd door middel van gelijk welk metalen wiel dat er voorbij komt.
Voor de in het voorbeeld aagehaalde set voor het besturen van een overweg, met bel, knipperlichten en slagbomen, inklusief 8 sensors, is de prijs 52,40 euro.
Ik overweeg om zo'n set te bestellen.
Mijn vraagjes:
Is zo'n set inderdaad zeer goed en kan men , op eenvoudiger wijze dat systeem met sensors ook gebruiken voor kontaktgeven aan bv. Signalen, geluiden enz.

De website van bovenstaande systeem is: www.elgema.de

Ik kan je de set zonder meer aanbevelen,gebruik ze zelf al een paar jaar foutloos (service van het bedrijf is ook goed)
En als je ze tegen de rail zet waar je niet tegen aankijkt en met wat zwarte verf zijn ze vrijwel onzichtbaar.
wim