Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Spanningsdeler probleem

Gestart door bockie, 03 mei 2013, 13:12:23 PM

bockie

Hallo iedereen,


Klein probleempje met mijn spanningsdeler. Ik probeer van een gerecupereerde PC voeding van 18,9 Volt uitgangsspanning, deze te krijgen op 15 a 16 Volt.
Hiervoor heb ik twee weerstanden gebruikt van 220 Ohm (R1) en 1000 Ohm (R2). Op het eerste moment werkte dit, maar nu plots niet meer terwijl er niets aan de schakeling veranderd geweest is.




Weet iemand soms of dit het probleem is met een te kleine weerstand?


Alvast bedankt

Geert

Als deze nooit belast is geweest, dan zal deze nog moeten werken. Hoe meet je de spanning? en waarvoor wil je dit gebruiken?

Is het om er vermogen (lees 15 à 16 V en veel stroom) er uit te halen, dan werkt dit niet. Dan kun je beter er een spanningsregelaar 7815 achter de PC voeding plaatsen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

Zijn dit vermogenweerstanden die je gebruikt ?  Hoeveel Watt kunnen die verwerken ?   Het lijken me nogal kleine weerstandswaarden voor de gegeven spanningen.
Ik zou toch ook opteren voor een  7815 spanningsregelaar  met koelvin afhankelijk van hoeveel watt je wil gaan aansturen.

Wat wil je er mee gaan van spanning voorzien ?  Het lijkt me trouwens al raar dat je 18V uit een pc voeding krijgt.   Maar met een schakelende voeding kan dat in onbelaste toestand idd zo zijn.

Hoe gebruik je je PC voeding dan ?  Gewoon in het stopcontact en dan de groene en zwarte draad samen ?  Dat werkt "in principe" wel maar om je voeding stabiel te houden moet je een bepaalde  belasting  continu er op schakelen , anders fluctueert ze nogal.

Je kan immers van de 12V enkel serieuze stroom trekken als je ook op de 5V een bepaalde stroom trekt.
zie hier : http://www.9lives.be/forum/hardware/500851-pc-voeding-voor-andere-dingen-gebruiken.html#post8653100

en hier :
http://www.youtube.com/watch?v=z2oSFpKh_Uw    (kijk zeker vanaf 11 minuten flink naar de details !!!)

Je kan ook een "dummy load" maken, maar da's een ander verhaal.
http://www.youtube.com/watch?v=gKgziA46wFY

Succes met de voeding
Dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bockie

Hallo Dani en Geert, bedankt voor je snelle reacties.
Heb me een beetje verkeerd uitgedrukt, het is zo een oude transfo van een pc die ik gebruik om mijn lampen van verlichting te voorzien :D was nog in de war van een reactie op het internet na opzoekwerk

Geert

Hiermee geef je al aan dat je vermogen er uit wil halen. Dus de schakeling met de spanningsdeler (2 weerstanden werkt niet). Omdat je enkel lampen wil laten branden op 15 V kan je daar in serie ook enkel dioden (4 à 5 stuks)  mee plaatsen bv. 1N4007 dioden.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

of je kan ook bvb 3 6 volt of 2 12 Volt lampjes in serie zetten, maar dan gaan ze minder fel branden.

Dus als ik het nu goed begrijp gaat het om een laptop voeding van 19V ?   of toch nog wat anders ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bockie

Bedankt,

Straks eens proberen, ja hoor het is een simpele pc transfo waar je hem mee oplaadt :D


Gerolf

Een "simpele pc transfo waar je hem mee oplaadt" is eigenlijk geen transfo, maar meestal een geschakelde voeding.
Als je daarmee lampen van pakweg 12V wil laten branden (hoeveel Watt?) zou ik ook kiezen voor een 7812 regelaar, eventueel meerdere.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Die weerstanden zijn geen mooie oplossing.
Als je van 18/19 volt naar 15/16 wilt is het voldoende in serie met een van de voedings draden 2 of 3 stevige diode te zetten (werkt alleen bij gelijkspanning )
Een trafo waar je hem mee oplaad ???
Bedoel je zo een stekker voeding om de accu van een laptop te laden ??
Of een echte computervoeding (maar die geeft meestal 12 volt) o.a

Wat is de stroom die dat ding kan leveren
Een paar diode voor  B.v 3 amp kost je minder dan een euro en de spanning blijft mooi stabiel.(met weerstanden niet)
wim