Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

#1230
toch nog eens terug komen op de treinenlift....  Dat is een projoect van intussen zowat bijna 4 jaar oud en nooit afgewerkt geraakt.
Maar het ziet er naar uit dat we nu vorderingen maken.

De afgelopen week heb ik wat tijd vrij gemaakt om de motorsturing aan te passen, en nu de 1,44"  TFT kleuren displays zijn gearriveerd is het eigenlijk klaar om in te bouwen.

Nog te doen :

1. de motorsturing aansluiten  (2 draden naar de voeding, 2 naar de motor)
2. de 7 detectie punten van de niveaus  elk een LDR  voorzien
3. laser point installeren op de liftkooi voor deze 7 posities
4.  display'tje en arduino Nano monteren op de lift en 3 draadjes naar de motor.

De motor sturing die eigenlijk bestaat uit 3  "blokken", van links naar rechts :
A.  de  PWM motorsturing (kant en klaar gekocht via eBay, tot 10A)
B.  de  omschakel relais uit de oorspronkelijke schakeling van de lier   (eigenlijk een soort mechanische H brug)
C.  het stuurprintje dat zorgt dat de relais bekrachtig worden

De  12V voeding gaat enerzijds naar de PWM print ingang en van daaruit naar de relais, dan zo naar de motor.
Anderzijds gaat de 12V ook naar de stuurprint waar de transistoren de relais aansturen op commnado van Arduino



en natuurlijk:  grote stromen vereisen flinke draden....   



De relais zijn zo bedraad dat ze allebei een PLUS en een MIN  aansluiting hebben en wanneer en geen stroom op de spoelen zit (default) dan liggen beide uitgangen aan de MIN en is de motor dus met zijn 2 polen op de min geschakeld.
Als 1 van de Arduino uitgangen hoog wordt, dan zal via bijhorende BD679  NPN transistor de corresponderende relais aantrekken en zal die dus naar de PLUS schakelen, waardoor de motor draait.   indien de andere arduino uitgang aan schakelt, dan zal de andere relais aantrekken en draait de motor andersom.

In het geval dat BEIDE  uitgangen van de arduino per ongeluk zouden aan schakelen, dan ligt de motor gewoon met zijn beide draden aan de plus pool en gebeurt er in principe ook niks.   En geen kortsluitingen zoals je bij bepaalde (niet beveiligde) types electronische H brug wel zou kunnen krijgen.


Het sturen zal dus via Arduino gebeuren, en in plaats van en handvol LEDs en aanverwanten, heb ik gekozen voor een klein TFT schermpje dat in 1 oogopslag een pak info kan weergeven zoals status,  positie, tijd, beweging, en alarmen.










De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Ziet er super uit, Dani !
Alweer iets voor mijn todo-lijstje  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

De spectaculairste dingen gebeuren naast de baan bij Dani  8)

Mooi dingetje dat je weerom in elkaar gebrouwd hebt Dani.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Mooi hoor Dani,
in principe natuurlijk ook bruikbaar voor een draaischijf denk ik dan?
En wie weet wat nog meer voor draaiend/bewegend spul op de modelspoor baan.

Zou je de sketch willen publiceren?

grt Piet.

minitreintje

Super Dani!
Ik zit te twijfelen voor mijn baan: lege en volle wagons verwisselen met een soort rolbrug in een loods om de lading zogezegd af te laden of een treinlift waarmee ik meerder locomotieven kan laten rijden...

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

onder het motto  "no more prototyping, bring on the real stuff" is hier het definitieve printje.

Enkel nog de 4 uitgaande  draadjes aanbrengen en een 5V gestabliseerd voedingsprintje bijvoegen.
- 1 massa draad voor equipotentiaalverbinding met andere Arduino en met  motorsturing
- 1 draad voor  "lift UP" naar motorsturing
- 1 draad voor  "lift DOWN" naar motorsturing
- 1 draad naar andere arduino om te melden dat alles OK is en de trein binnen / buiten mag

EN dan de laserpin en de 7  LDR's en 2 microswitchen aansluiten op de 8 pinnetjes + GND  onderaan het printje.

De zwarte drukknoppen links zijn "omhoog", "resume" en  "omlaag"  voor manuele bediening zonder  master/slave of PC
de rode drukknop rechts is een "stop" die alles stil legt en wacht op een "resume"


@allen : bedankt voor de komplimenten
@Piet  : misschien publiceer ik ooit wel een meer "universele"versie, maar deze is echt custom made voor de lift toepassing.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Freek

Ziet er geweldig uit. Ik ben zeker ook geïnteresseerd in zo'n universele versie ;D. Dat is misschien een mooie oplossing ipv een klassiek schaduw station.

Gerolf

Ferm gemaakt, Dani.  8)
Dit staat ook nog op mijn todo ... ooit  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

de helemaal vernieuwe lift ingang is eindelijk af geraakt en op zijn plaats bevestigd.  Nu geen "brug" dwars en schuin door het deurgat meer.
Een bocht voor de ingang met een bochtwissel er in zorgt voor nog voldoende ruimte in het deurgat, zelfs voor een "flinke kerel" als ik :-)

Alles staat nog wel in de "ruwbouw" fase dus nog overal bloot hout, latjes, lijm, en zo voort...  in de toekomst wordt dit netjes aangekleed, worden al de kabels en draden mooi samen gebundeld en bastgemaakt  en komt er zelfs een "seinpost" te staan, zodat Mr Preiser de boel kan in de gaten houden !

En de doorgang in de bocht is net nog OK voor een 1:87 lange wagon.

1. het nieuwe "plateau" waar een kort stuk (ongeveer 9..10 cm) van de baan "onderuit draait" wanneer de lift beweegt.



2.  de lift 'die momenteel wat gewicht draagt om de katrollen, staalkabel en draagbalken  naar hun definitieve positie te zetten.




3.  de doorgang in het deurgat.  Let vooral niet op de rommel in de andere helft van de zolder, alles is "in opbouw"



4.  een test met een inkomende wagon



5. het stuk ingaand spoor draait onderlangs weg






Aan de sturing heb ik nog een paar simpele componentjes toegevoegd om een "manuele bypass" te hebben die toelaat de motor even met de hand op of neer te doen draaien.   4 diodes , 2 drukknopjes en een stuk draad.     De diodes om te voorkomen dat de 12V op de Arduino uitgang komt te staan en omgekeerd dat de 5V van deArduino niet op de 12V voeding wordt gegooid.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Gij krijgt toch ook precies alles in orde. Van alle markten thuis. Inspirerend.

dani

zelf zou ik het niet zo inspirerend noemen, Dennis...  eer  EXPERImenterend :-) :-)

Ik probeer met éénvoudige en goedkope middelen iets te bouwen.  Werkt het, dan is dat prima.  Werkt het niet, dan heb ik een probleem.
En onderweg verandert mijn ontwerp vaak nog wel eens, zoals nu met die ingang.

De volgende vraag is wat er "aan de andere kant van de muur" gaat komen om treinen tot op die ingangsbocht te krijgen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Eindelijk eens een uurjte of 2 op zolder gewerkt ...

* de  "train speedo" is eindelijk geinstalleerd, aangesloten en werkt.  (de meetportalen worden gecamoufleerd in bergen)

https://youtu.be/sfA67RS0fsw


* de sturing van de lift motor zit op haar plaats en de lift werkt

https://youtu.be/gTUbWL9chI0




De speedo :






De "power station" print  op zijn plaats en de motor in een kistje weg gewerkt.





en de 2 knopjes voor manuele bediening vlak naast het deurkader...


En intussen ben ik bezig met de scenery die aan de lift ingang zal komen...




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Je bent weer lekker bezig geweest, ziet er allemaal prima uit, toch?
Als we toch eens GEEN Arduino's zouden hebben? :)

grt Piet.


dani

ach ja , Piet, dan hadden we nog altijd PIC  IC's, hee. 
LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.