Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

de bedoeling is om dit ooit in een verre toekomst ook allemaal via smartphone of tablet op het wifi netwerk te kunnen bedienen, maar dat is pas binnen een lange tijd, als al de rest werkt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Nice Dani :-) ferm gedaan.
Programma gui met Wpf gemaakt?

Grts.

dani

euh.... WPF ?  neen ,gewoon Visual Studio Express 10  (VisualBasic met  DotNet 4 support)

Bedankt voor 't kompliment Stieven.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Heel fraai Dani, een professioneel uitgevoerde GUI.
Ik ken "fabrieks" gui's die er niet uitzien maar dit is erg mooi.

Grt Piet.

Stieven76

Hey den Dani,

De GUI ziet er idd goed uit. Heb hem nu eens bekeken via de computer ipv op mijn gsm, dat is iets gemakkelijker  :)
Enkel op het 2de screenshot bij de comms list misschien nog een scrollbar plaatsen of je form een ietsie pietsie groter maken zodat je alle tekst in de tekstbox kan lezen. Persoonlijk zou ik je GUI iets rustiger maken, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur en beroepsmisvorming, ik doe een ganse dag niets anders. Dit is zeker geen kritiek!

Off topic:
WPF is de opvolger van winforms, zit normaal ook in je VS Express 2010. Al onze applicaties die wij hier op het werk maken worden de laatste 2 jaar in WPF gemaakt. Op mijn website vind je wel meer info ivm WPF.
Is in het begin serieus wennen aan de andere manier van het opbouwen van je form, maar heeft veel voordelen en geeft je veel meer vrijheid, zowel voor design als databinding. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa970268.aspx
Anyway, zoals ik al zei, beroepsmisvorming  ;D

Grts,
Stieven

dani

Bedankt voor 't kompliment Piet , ik blijf m'n best doen en ik beleef er telkens weer veel plezier aan als het  (al dan niet van de eerste keer) werkt.
En bedankt voor de tips, Stieven.       De  Gui is inderdaad nog vrij "druk" nu, maar ik ben nog niet zeker dat dit "het" gaat zijn. De bedoeling is om het geheel te integreren in de rest van mijn sturingsschermen  en dus met enkel een paar simpele symbooltjes te werken.  Zo krijg je dus een sporenplan op het scherm met daarop een paar knopjes waarop je kan klikken.    Deze interface is eigenlijk louter voor het testen, en misschien zal die later hergebruikt worden met een netwerk koppeling (via ethernet of wifi) om vanop de Win-Doos tablet de lift te kunnen sturen.
De WPF mogelijkheid zal ik toch eens moeten bestuderen, wie weet kan ik daarmee nog meer doen !

Ik ben intussen begonnen met de layout voor het printje dat de  BW  (BahnWerk) gaat sturen.  Ook daar zitten enkele wissels, wat verlichting en ook een draaischijf te wachten op  "remote control"  en de kleine   Nano of  "Pro Mini"  met de ATMel 328  is daar perfect voor.   Ik heb trouwens de oplossing gevonden voor het overbruggen van de afstand tussen "master" en "slave" microcontroller boardjes...  TTL is maar betrouwbaar tot max (in optimale omstandigheden) 2 a 3 meter en ik moet een stukje verder, dus de  MAX232 chip  (TTL to RS-232 converter) is mijn ideale compagnon daarvoor.   2 converters per chip en simpel in opbouw, laat toe tot ongeveer 30 meter te overbruggen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Coole GUI!  I like the Panic button, maar 'k heb er toch liever eentje waar ik echt op kan meppen ;D
Echt ontwikkeld als een software-ontwikkelaar pure-sang (ik zou bijna geek willen zeggen, maar 'k zal maar zwijgen ;))!

Maar je gaat verdorie wel met serieuze stappen voorruit en ik hou van de manier waarmee je alles tot in de puntjes afwerkt.  Ik zal toch wel ergens meer tijd moeten gaan zoeken, want dit weekend is het bij mij weeral noppes :-[



dani

dankje Patrick, maar zo "in de puntjes" is het nog bijlange niet hoor.
Zoals ik tikte, er komt inderdaad ook een ECHTE panic button op de lift te staan waar je flink met de vuist mag op meppen en die dan ook nog eens vergrendelt.  Je kent ze wel, de noodstoppen op een industiĆ«le machine .

Om me een "geek" te noemen, ....  bwa ja, doe maar eigenlijk, of een "NERD" mag ook.  Ik ben daardoor zeker niet beledigd.     Valt het dan op dat ik in een vorig leven inderdaad programmeur was ?   Een groot deel van de sturingssoftware van de gehele productielijnen bij een autofabrikant in het Brusselse  draait zelfs nu nog  (en dat sinds begin 90's)  op software die ik mee heb ontwikkeld.  Destijds op Digital VAX en  VMS met  RdB database en met interfacing naar de shofloor via Siemens terminals en RS 485 terminal servers op Token Ring drops en dus nu wel al gemoderniseerd naar de nieuwe technologie en geporteerd  op Dec-Alpha platform maar toch nog in voege.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: dani op 24 mei 2013, 13:25:41 PM
Valt het dan op dat ik in een vorig leven inderdaad programmeur was ?
nee, allez gij, wat verel je me nu?
Grapje, had het allang gezien dat jij net iets teveel verstand hebt van software...  Dit is niet het werk van een amateur (met alle respect).

dani

Met dank aan de mensen die hun input hebben gegeven en op diem anier een stukje bijdragen tot het verbeteren van mijn software !!!

Vooral het "druk zijn" van de interface stoorde me ook en dan zeker het aanwezig zijn van zowel "knoppen" als "picto's"  voor elke functie.

Dus hier is de nieuwe versie.   De lelijke knoppen zijn weg, de pictogrammen hebben hun functie over genomen (je moet nu op de prentjes klikken)  en de "status lampjes" ernaast zijn iets breder en dus beter zichtbaar geworden.

Verder is de "PANIC" button bij normaal bedrijf de enige die je ziet op het scherm.
Pas na een "stop"  (panic)  kan je dan kiezen om ofwel een systeem reset uit te voeren, ofwel gewoon opnieuw te starten zoals alles was.
Als je op de "reset" drukt, wordt de reset doorgevoerd en verdwijnt ook die knop zodat je enkel nog "start" kan kiezen  (de installatie staat immers nog steeds uit).

Zo ziet dat er dan uit :

(1)  de normale bedrijfstoestand :


(2) na een noodstop (panic)  ->  nu kan je ofwel resetten of gewoon hernemen.


(3) na het resetten kan je dan weer opstarten 



Soms zijn het net die kleine dingen die een groto verschil kunnen maken...  zoals bvb allemaal dezelfde knoppen en symbolen of een andere schikking.  Less is More.
Wat ik nu nog ga doen is het "hartbeat" veldje (groen/blauw wisselend vakje) links naast de Panic button en de "Status ?" knop naar onderen verhuizen in de statusveldenvan de communicatie.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#85
... en dan ziet dat er zo uit :

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

En dan de beloofde foto's van de arduino schakeling, het "host" printje en het relaiskaartje en LED paneeltje.

De arduino Nano met USB aansluiting naar de PC


Host Printje waar de Nano op geprikt wordt en dat voorzien is van de pull down weerstande voor de inputs en van de nodige transostoren, weerstanden en Darlingtons voor de sturing van de uitgangen en relais.


Het relais printje (aangekocht van Funduino, voor die prijs van 6 euro kon ik het niet zelf maken met SMD componentjes)


Het "display" printje dat gaat aanduiden hoe het is gesteld met de toestand van de lift.
-boven midden :  Power led (en statusindicatie dmv branden, knipperen, uit)
- boven links : lift status   (brandt als de lift in beweging is)
- boven rechts :  brug status (idem als  lift)
- midden centraal :  spoor status (brandt als er stroom op het spoor zit)
- links onder (rood) : linker spoor geselecteerd op ingaande wissel
- rechts onder (groen) : rechter spoor geselecteerd op ingaande wissel


Dan alles even bij elkaar op de foto 



En tenslotte een foto van host printje met Arduino nano met een aansteker er naast om een idee te geven van de afmetingen

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Zeer proper werk voor een gaatjesprint.
Als je ooit eens een gefreesde wil, moet je me het schema maar eens doorsturen; dan frees ik 'm wel voor je.

Misschien een stomme opmerking, maar heb je de darlingtons wel nodig voor dat relais kaartje?  De foto is wat onscherp, maar ik meen optocouplers te herkennen...

dani

dankjewel, Patrick.   Dat hou ik zeker in m'n achterhoofd , van die printjes.   Dan zal ik natuurlijk eerst eens met ontwerp s/w aan de slag moeten :-)

Voorlopig is 't met gaatjesprint te doen, om dat ik daar nog een hele boel van heb liggen, ik heb die eens per 50 stuks gekocht in HongKong voor nog geen 40 cent per stuk.

Op het totaal onscherpe plaatje (stomme gsm foto's) zie je inderdaad opto's.   Dus is er geen darlington nodig voor die 4 relais.   Die gaan dan ook rechtstreeks op de "out" pinnetjes van de arduino.    De darlingtons zijn voor :

1) eentje het aansturen van nog 1 andere relaisje  (gewoon 5V relaisje voor de motor van de brug),  (op printje zitten er maar 4)
2) eentje voor het aansturen van een microrelaisje dat op zijn beurt de stroom op het spoor zal aan en uit schakelen dus waar ik sowieso iets meer stroom wil dan voor een LEDje
3) nog 2 stuks voor het sturen van de spoel (links/rechts) van het ingaand wissel.  Hiervoor is een BC547 net iets te zwak dus een BD681  zal het gaan op zich nemen.  (eerst gebruikte ik TIP122's hiervoor maar dat is toch wel een klein beetje "overkill".


Hopelijk is dat iets duidelijker nu :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Hey Dani

De layout van het scherm ziet er nu duidelijker uit, erg mooi  :)
Van die print plaatjes heb ik geen enkel verstand dus daar kan ik weinig over zeggen  ;D  ;)
Ik ben benieuwd hoe je systeem uiteindelijk werkt, mocht ik ooit eens mezelf overhalen om mijn baan met een pc te besturen wil ik best wel eens jou software proberen

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr