Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

nuttige tips van een man met ervaring, dus....

Ik had me al wat "ingelezen" en inderdaad PLA is  bil-o-logisch materiaal en dus ook vergankelijk/afbreekbaar, terwijl  ABS  langer stand houdt, en ook nog eens lichter is (dus meer op een rol van 1 kg).    Voorlopig ga ik vooral met  ABS proberen, daarvan heb ik al een bobijn gekocht.

Het vervormen en slecht hechten is een gekend probleem bij ABS? vooral de eerste paar laagjes.   Ik heb ook al gelezen dat je even moet experimenteren met temperatuur, snelheid en laagdikte want anders krijg je  slechte hechting tussen de laagjes en dus een soor "delaminatie" waardoor je werkstuk gewoon breekt.           Dat is iets waar ik wel een beetje ga moeten mee testen.
Ook het gebruik van een glasplaat op de "heated bed" in combinatie met afplaktape of met  Kapton tape  boeit me wel.

Merci ook voor de "thingiverse" tip, die had ik al ontdekt, en was ik al gaan rondneuzen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: dani op 19 december 2013, 14:02:43 PM
Het vervormen en slecht hechten is een gekend probleem bij ABS? vooral de eerste paar laagjes.   Ik heb ook al gelezen dat je even moet experimenteren met temperatuur, snelheid en laagdikte want anders krijg je  slechte hechting tussen de laagjes en dus een soor "delaminatie" waardoor je werkstuk gewoon breekt.           Dat is iets waar ik wel een beetje ga moeten mee testen.
Ook het gebruik van een glasplaat op de "heated bed" in combinatie met afplaktape of met  Kapton tape  boeit me wel.
Klopt allemaal.  Ik gebruik tegenwoordig een glasplaat (wel pyrex glas of ovenglas gebruiken !!)  zonder kapton, voorverwarmd op 110°.  Ik heb een 2e build plate van aluminium en daar gebruik ik wel kapton (ook 110°), maar de resultaten met glas zijn beter.  Ik ken anderen die experimenteren door hun build plate in te smeren met een mengsel verdunde ABS (ABS + veel aceton).

De gebruikte software is ReplicatorG, daar kan je zo goed als alles mee instellen/fine tunen. 

Afhankelijk van je batch ABS zal je moeten op zoek gaan naar de juiste temperaturen.  M'n huidige rol zwarte ABS print ik bij 240°, de witte tegen 250°.  De vorige rollen was om en bij de 230°.  Dus dat wordt zowiezo een beetje experimenteren.

evan

#572
Hoi Dani,

Leuk om je avontuur te volgen.  En blij dat je terug "on track" bent ;)

Uit interesse ben ik ook behoorlijk wat aan het opzoeken en ik stelde me ook de vraag wat best is ifv de grondstoffen.


Als aanvulling op Sattrickske zijn ervaringen,vond ik deze nog op het net...

Wat is beter; PLA of ABS?
"De beste" bestaat niet. Wel zijn de gewenste eigenschappen van je te printen product steeds anders waardoor je voor een bepaald soort plastic kiest. Hieronder zet ik de eigenschappen voor je op een rijtje.

PLA
Voordelen   Nadelen
+ Kan geprint worden op koude ondergrond   
- Vervormd bijv. zomers in een hete auto
+ Milieuvriendelijker gemaakt van bijv. maïs of suikerriet   
- Minder stevig
+ Glanzender en gladder uiterlijk   
+ Ruikt een beetje zoet tijdens het printen   
+ Geen schadelijke stoffen tijdens het printen   
+ Hogere printsnelheid   
+ Meer detail   


ABS
Voordelen   Nadelen
+ Erg stevig hard plastic   
- Gemaakt van aardolie dus minder milieuvriendelijk
+ Geschikt als onderdelen van bijv. auto's of machines   
- Vervormt als het niet op verwarmde ondergrond wordt geprint
+ Hogere smelt temperatuur   
- Hete plastic lucht tijdens het printen
+ Lange levensduur   
- Schadelijke dampen tijdens het printen dus ventilatie nodig
- moeilijker om te printen

Komt van http://www.inktweb.nl/blog/3d-printen-met-plastic-pla-versus-abs-welke-is-beter/

Geniet van je avonturen!!!  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dani

OOPS.... een hele post getikt en plots was die weg door een onhandig maneuver met de muis :( :(

Herbeginnen dan maar.

Bedankt, Evan voor de waardevolle aanvulling en tips. Ik heb sowieso al ingecalculeerd  dat er een leercurve zal verbonden zijn aan het hele proces.   Ik zal de resultaten posten, ook al zullen de eerste misschien op een sisser aflopen wegens nog "te NOOB".

Ik overweeg om beide materialen aan te schaffen, want ze hebben beiden hun voor- en nadelen.    Voor de meeste toepassingen denk ik dat PLA voldoende is.  Maar sowieso had ik al een rol ABS gekocht.


Intussen heb ik de mechanische constructie zo goed als af en ik moet zeggen dat het er vrij doordacht en eigenlijk ook stevig uit ziet.   Ook al gebruiken ze standaard materiaal en simpele technieken, toch denk ik dat het resultaat deftig gaat worden.    Less is more, en simpele dingen zijn soms de beste.     Ik kreeg plots dorst bij het werken aan dat "puzzeltje" en ging naar de koelkast.  Toen viel mijn blik op de klok, en  4u20  (AM)  wou zeggen dat ik de tijd uit het oog verloren was en toch nog een uurtje of 3 slaap moest gaan proberen te forceren want ik moet vandaag werken.

Volgende week dan de electronica, de bekabeling, het aansluiten, solderen, afmonteren, calibreren, testen en bewonderen.....   maar eerst kerstvakantie !   Eerste helft van het verlof is Sarah er, en dan is het   vader/dochter tijd.  Dat gaat nog steeds voor alles !    Wie weet wil ze me wel helpen :-)    Morgen beginnen we alvast met een "specialleke"  (uitstapje).


Wordt vervolgd...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Weer een kleinseriefabrikant erbij,
voor ons plezant om weten waar we heen kunnen in geval van... 8) ;D ;D

;)

evan

Ah!  Geniet van de Vader-dochter kerstvakantie ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 20 december 2013, 09:55:39 AM
Weer een kleinseriefabrikant erbij,
"ik dacht het niet"....   ik ga eerst moeten zorgen dat ik m'n eigen  dingen geregeld krijg, en ik heb nog zooooo veel plannen voor de toekomst :)

Citaat van: Rangeerduivel op 20 december 2013, 09:55:39 AM
voor ons plezant om weten waar we heen kunnen in geval van... 8) ;D ;D
Daar valt dan wel weer over te praten.  Vrienden onder elkaar, helpen mekaar.  Dus wie weet ooit eens een depannage of een zelf ontworpen onderdeeltje of zo moet zeker kunnen. 

Citaat van: evan op 20 december 2013, 10:12:59 AM
Ah!  Geniet van de Vader-dochter kerstvakantie ;)

Dat zal heel zeker gebeuren, geen twijfel aan , dankjewel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Welkom terug, Dani. Blijkbaar ben je goed uitgeslapen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Dani,

Ook van mijnentwege een goeie morgen.  De slapers uit de ogen en direct er volle bak in.

Ik ben benieuwd naar je 3D ervaringen.  Ik zit nog in de fase van informatieverzameling  :)


Groetjes, Peter


Dirky

Mooi gerief Dani!

Voor eigen gebruik, als je wat handig bent met vijl en schuurpapier, zeker de moeite waard.

Catje

Welkom terug Dani  ;D
En veel succes met uw nieuwe aanwinst.
Bij ons noemen ze dat een Hazednslaapje  ;)


Groeten
Willy

dani

merci Gerolf, Dirk, Peter en WIlly.
Het was idd een hazenslaapje, ik kon hier gewoon niet weg blijven .  Verslaafd !!!

Ondanks de negatieve kritieken van sommige mensen op de K8200 ga ik er toch het beste van maken.  Voor wat ik er mee wil doen zou het voldoende moeten zijn.
Natuurlijk...... ik ben dan ook maar een hobby gebruiker. 

Aan de andere kant kan je zeggen dat ik met die 700 euro + de "consumables"  (rollen filament)  wel al enkele treinen en gebouwtjes had kunnen kopen.
Dat is waar, maar de mensen die mijn verhaal wat volgen weten dat ik meer een   "bouwer" ben dan een  "rijder"  en meer plezier heb aan het creatief bezig zijn dan aan het eigenlijke "spelen" ermee :)    Wat niet weg neemt dat ik toch binnen enkele jaren gewoon op mijn zoldertje wil zitten, genieten van dat resultaat.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 20 december 2013, 13:20:31 PMWat niet weg neemt dat ik toch binnen enkele jaren gewoon op mijn zoldertje wil zitten, genieten van dat resultaat.


Wacht niet te lang,eens de 80 voorbij gaat het al wat moeilijker om trappen te doen,tenzij je je lift niet alleen voor treinen kan gebruiken... ;D ;D ;D

;)

dani

zotgat ...  ik zal de lft ombouwen, gij moogt dan komen proefrijden aan gezien ge rapper bij die grote "8" gaat zitten dan ik, ok  ?

Man, man, 't is zo fijn om terug te zijn
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Wat zijn de negatieve kritieken van de K8200 dan?  Dat je 'm zelf moet monteren?  0.2mm laagdikte?
Voor z'n prijs vind ik dat een heel goed printerke, je gaat er geen superfijne details mee kunnen printen; maar met een Makerbot van 2200€ en een laagdikte van 0.1mm gaat dat ook zeer moeizaam.  Jij zal iets meer moeten vijlen en schuren dan ik ;D

Veel mensen hebben nogal snel de gewoonte van kritiek te geven op het materiaal als er iets niet werkt naar hun dunken.  En dikwijls zijn dat diegenen die denken rap effe een 3D-printje uit het kastje te toveren op basis van een tekeningetje... verkeerd gedacht.  Er komt heel wat bij kijken, de software helpt wel, maar je moet toch nog goed beseffen waarmee je bezig bent.

Nee, ik denk dat je aan je K8200 veel plezier zal beleven.  Al was het maar om koekskes te maken...