Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

svvander

Amateuristisch? Euh... ik vind dit toch wel heel straf zenne!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

#1441
Dani, je bent vreselijk goed bezig. Ik zie een hobbykamer waar iemand met goesting aan vanalles zit te werken, ideeën uitproberen en dingen realizeren op een eigen manier. Elke hoekje van de kamer zit vol met inspiratie en creatie. Zoals Gerolf het al zei: een organisch groeiende baan. Op het vlak van electronika en micro-computers kan ik je niet volgen en snap ik niet wat je doet, maar prachtig dat je dit allemaal zelf doet. Ik vind dit machtig goed. Het plezier en het engagement druipt er vanaf. Heerlijk!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

leuk dat je dat kan.....want die andere zijn eigenlijk nagenoeg onbetaalbaar  ;)

Metpetergaathetbeter


dani

Binnenkort weer een update... het "station Zuid Hoog"  moet plaats maken voor een schaduwstation Zuid Hoog.
De demontage is gedaan, nu heropbouwen. Foto's volgen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

EIndelijk is de plank naar beneden geraakt , gestript, onderaan verstevigd en opgeruimd.

De oude lijmresten en grag er af  (zo veel als nodig)



Dan nog even naschuren zodat het geheel vlak is



Lege plank...   blank canvas.



EN dan al eens een eerste mock-up.   
Eigenlijk is dit een grote "keerlus" met 3 (+1) doorgaande sporen die allemaal "lussen", plus dan nog eens 2 en 4 opstelspoortjes er tussenin.
De bedoeling is dat altijd 1 van de 4 doorgaande sporen vrij blijft om de keerlus te kunnen gebruiken.



De lengte van de sporen is eerder beperkt gezien de relatief kleine oppervlakte (70 bij 220 cm  voor een H0 plan is klein)  en varieert tussen de 80 en 100 cm nuttige ruimte op de opstelsporen  en  ongfeveer 1m25 tussen de wissels op de doorgaande sporen.  Niet echt geschikt voor lange treinen maar voldoende voor de occasionele goederentrein of om wat op te rangeren.









Wat de rail keuze betreft,  de M-rails van Märklin zijn inderdaad niet de meest betrouwbare  sporen maar ik heb er nog veel van liggen en voor een niet al te druk bereden stuk van de baan dat dan ook nog eens vrij hoog boven de baan ligt is dit voor mij OK.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#1447
Update .  Intussen heb ik beslist dat de uitspraak "less is more"  toch ook hier weer waar is !

Minder wissels 10 in plaats van 15), minder (opstel-)sporen, minder drukte   en MEER plaats voor wat leuke scenery dus !
Het "baanplan" van deze veredelde keerlus is wat vereenvoudigd en er zijn 2 mooie open ruimtes om wat aankleding neer te poten.
Die laatste gaat op 2 losse stukken multiplex van 5mm gebouwd worden en dan als de plank op haar plek ligt worden die er in gelegd.
De grootste wordt ht  "DHL Depot", een gebouw dat ik van "bompa trein" zalige ooit kado kreeg omdat hij te weinig ruimte op zijn baan had.
Het kleinste zit ik te denken aan mijn "Schrott Werk"  waar schroot gerecycleerd wordt.  Of als alternatief  de elektrische centrale / distributie,
samen met een 3-tal windmolens en misschien een "veldje" zonnepanelen.  Kwa oppervlakte komen die netjes tot hun recht dan.

En dan enkele beelden , want  zonder prentjes is dit allemaal puur bla bla bla...








Volgende stapjes voor de module (scenery werk niet inbegrepen) :

1. de stroomaansluitingn van de sporen samen brengen op de aansluiting naar de hoofdbaan.
2. de stroomaansluitingen (12V) voorzien voor verlichting en accessoires
3. de stroomaansluitingen van de wissels naar een centraal punt leiden waar de Arduino ze zal aansturen
4. een DCC aansluiting van de baan naar de Arduino voorzien om deze te sturen vanaf de centrale

... en dan alles testen.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

.... een leuk detailtje s zou zijn om in de trucks allemaal LEDjes in te bouwen in de lichten.  Misschien ooit eens ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

dit is de opstelling met meeste  "ruimte" voor de kamions, de meest logische om de parking en toegangsweg aan te leggen...
Het spoor passeert dan pal achter het gebouw  en vooraan kan wat "leven" gebracht worden en kan ik een mooie omheining maken.
Maar ik twijfel nog , want de eerste test opstelling (zie hogerop) is wat "ruimer" doordat er aan 3 kanten kamions kunnen staan, maar de logica voor aan- en afrijden gaat dan wat verloren.



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Beton is grijs...  met wat "reparatieplakken" witte streepjes en groene boompjes...
Olievlekken, bandensporen, Preisers, heftrucks, verlichting en andere aankleding en beplanting volgt nog als dit droog is.
Laat de werkfoto's voor zich spreken.



























De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Had je niet beter eerst de beton geschilderd en pas daarna de witte lijnen? Volgens mij zou dit makkelijker geweest zijn omdat je nu wel heel precies gaat moeten schilderen rond die witte lijntjes.
En in het echt worden de witte lijnen ook pas aangebracht wanneer de beton gegoten is hé.  ;D  ;)

Afgezien daarvan zijn het wel goed gelukte witte lijntjes.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

euhhhhh.... De grijze ondergrond moet het beton voorstellen dus .
Maar die is nu nog niet vervuild, vandaar ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dan is het dus goed dat je eerst de witte lijnen hebt geschilderd. De vervuiling gaat daar ook overheen. Je zou met schuurpapier ook wat slijtage aan de lijnen kunnen aanbrengen.

SuSke

Citaat van: dani op 14 april 2023, 17:20:56 PMBeton is grijs... 

Daar ga ik me beroepshalve niet over uitspreken  ;D
Wegenbeton is doorgaans lichter en zeker niet egaal grijs.

Volgende keer de lijnen tamponneren, moet je er daarna niet over gaan schuren om slijtsporen te imiteren.

Veel succes met de verdere 'aankleding' van het beton met rem- en draaisporen, olie en andere vervuiling.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.