Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

OlivierV

Snijden, en die verkeerde soort is te gebruiken, snij dan de papierlaag er mooi af met een groot keukenmes ( zo een om stokbrood te snijden ofzoiets ).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

het papier verwarmen met een strijkijzer en je kan het verwijderen als 1-2-3, je hoeft zelf geen kracht uit te oefenen...

gardevil

Citaat van: philippe_007 op 26 februari 2016, 14:43:22 PM
het papier verwarmen met een strijkijzer en je kan het verwijderen als 1-2-3, je hoeft zelf geen kracht uit te oefenen...

Inderdaad, maar strijkijzer niet te warm zetten. Op de stand nylon voldoet het goed bij mij.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

Vandaag 2de poging tot Cam_train bouwen...

Op basis van de al eerder geprobeerde Märklin lokomotief BR216, vandaag met goede moed begonnen aan een tweede poging, nadat de eerste jammerlijk mislukt was door een foutje in de "hoofdprint".    Het automatisch opladen van de batterij van de camera ga ik nu achterwege laten.  Ik ga wel de aansluiting naar de buitenwereld verbeteren, een micro USB chassis deeltje inbouwen en dan kan de cam train opladern in een station waar ik een USB aansluiting zal voorzien speciaal voor hem.  En zo ook meteen de filmpjes opladen naar de pc.

Dus...  eerst het "tussenstukje" gemaakt van USB  A Female naar Micro USB Female. 








Daarna dat Micro USB'tje ingebouwd in de trein en een kabeltje aangepast zodat het er op kan.










En dan de decoder (TAMS LD-W-1 met 4 extra functie uitgangen voor het sturen van de camera via een ATT85 en enkele optocouplers)  en de "stuurprint" ingebouwd (lees:  met hot glue vastgezet) en gepast of de kap er nog op ging en alles nog vlotjes kon bewegen.





Intussen de camera klaar gemaakt, een paar extra draadjes aan gesoldeerd voor het sturen via optocoupler vanaf de ATT85 controller  dis op zijn beurt weer zijn bevelen krijgt van de  decoder.   Er zijn in totaal 2 signalen van de decode (F1 en F2) beschikbaar op de ingang van de controller, en 1 uitgang naar de camera.






Volgende stap : de interne verbindingen maken de draadjes op lengte brengen, solderen, isoleren, de camera in positie kleven en aansluiten, en dan afregelen.
En daarna  alles weer samen bouwen, nadat de verlichting is aagebracht en aangesloten.

Dan testen....  maar zover zijn we nog zeker niet !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

... en toen kwam Murphy weer piepen !!!!

Alles werkte, en bij het ibouwen en vast zetten van de camera componenten draadjes met een drup  "hot glue", is er wat fout gegaan.
Het verbindingsstukje USB A - Micro USB  was blijkbaar redelijk fragiel aan de USB-A  kant en een pinnetje was afgebroken.  Dus alles er weer uit en "oppernief".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

waarom soldeer je die draden niet meteen aan de usb stekker op de camera
en een beetje dunnere draden zou geen kwaad kunnen en de inbouw vergemakkelijken
want je hebt echt zulke dikke draden niet nodig hoor
en je spaart plaats want de usb stekker kan helemaal weg
ik vind de mini stekker in het dak verschrikkelijk lelijk had deze nergens onder gezet kunnen worden zodat er eventueel een deksel of een ventilator over heen kon gezet worden tijdens het rijden
das mijn opinie hé hoe je het gedaan hebt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

dat is mogelijk, maar op de usb aansluiting van de camera wil ik NIET solderen.  dat heb ik geprobeerd en toen was er een camera naar de sus dus dat doe ik geen 2de keer.

De dikke draden zijn in werkelijkheid vrij dun, gewoon van een rolletje 4-aderig draad.   Vergeet niet dat het 1:87 is dus een draadje van 0,3mm² lijkt algauw een dikke kabel.  En die draadjes moeten ook dienen om de interna batterij op te laden, vergeet dat niet.  Ik ha d geen zin om 2 hele dunne voor het signaal en 2 dikkere voor de voeding te gebruiken als ik 4-aderig liggen had.    Voor de plaats hoef ik het niet te laten, er is plaats genoeg in die lok.  Er kan zelfs nog een PWM module bij.

En die stekker is inderdaad  lelijk, maar hij doet wel dat wat hij moet doen.  En nu zie je die nog, maar daar zal wel verandering in komen.  Het functionele gaat bij mij voor.
Volgende keer enkel nog foto's als alles klaar is....   Ik dacht gewoon maar te laten zien hoe iets tot stand komt.
Ik stel voor dat je er ook eentje bouwt en toont hoe het WEL moet.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dani ik heb geen behoefte aan een cam in een loc dus bouwen ga ik hem niet

als je ziet over welke dunne draden de esu decoders werken en een loc die trekt toch al snel 0.5 amp
je camera gaat echt via je usb geen 0.5 amp trekken om te laden hoor want dan blaas je de usb poort op
dacht dat 0.5 de max was die een usb poort kan leveren zonder schade

je kunt in windhoos zien wat er loopt per usb poort, bij configuratie, apparaatbeheer, usb hoofdhub, energie. daar staan de waarden die op een usb poort aan stroom verbruikt worden.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ja... ben ik even blij dat ik dat kan zien... en toch bouw ik voort zoals ik bezig ben. Ik heb dat hier al meerdere keren meegemaakt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

eventjes nagerekend,
500mA over 15cm kabel is een sectie van 0,3mm² ruimschoots genoeg,  bij 10cm lengte is 0,15mm² reeds genoeg.

ivm USB poorten, de meesten leveren inderdaad 500mA bij sommige PC's kunnen ze tot 1000mA aan. Alhoewel dit niet 100% correct is, meestal is het 1000mA voor 2 poorten, onderling te verdelen met een max van 1000mA als je er maar een gebruikt.

dani

http://www.modelbouwdekombuis.nl/Beli-Beco-L418-50-Verlichting-Stroom-Stroomdraad-Kabel-Stroomkabel-Modelspoorbaan.html

Categorie - Stroomkabel
Schaal - Divers
Soort -  Kabel 4 aderig 4 draden tegen elkaar aan ( niet gevlochten ) zie foto
Dikte - 0,14 mm

(ze bedoelen dus wel degelijk 0,14 mm  -->   )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

na het bezoek van Murphy, toch een paar dingen herbekeken en herschikt binnenin.  Zodat alles er in kan, want het is echt een "tight fit".

Maar het is gelukt, alle elementen zitten er eindelijk netjes in, de draadjes liggen op hun plaats en alles werkt.

Eerst de printjes en componenten er in steken.



Dan de microcontroller programmeren en inpluggen


Zizeo het deel in de kap is klaar...


Dan alle draadjes netjes inkorten, stekkertjes er op en de boel op zijn plek leggen, waarna de trein dicht kan.  maar net !


En zo laden we de batterij van de camera op en halen we de filmpjes binnen op de pc.





Een project van lange adem (heeft lang stil gelegen- maar nu succesvol.

Het filmpje laat zien hoe alles werkt.  De LEDjes in het dak worden nog wat "verduisterd" en weggewerkt zodat ze minder op vallen.  Ze dienen enkel ter controle.
De extra LEDs vooraan daarentegen die als schijnwerpers dienen, die wullen wel van pas komen denk ik.

En ja, de LEDs zijn 3mm en dus eigenlijk veeel te groot, maar het functionele gaat voor !

https://youtu.be/wTJpUPs0Yng


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

755philippe

Spijtig dat je de usb om de batterij op te laden niet langs de onderzijde van de lok hebt geplaatst. Ik vermoed dat de batterij niet al rijdend wordt opgeladen of moet de lok op de sporen staan ? Maar wel knap resultaat.

Mvg

755philippe

dani

Oorspronkelijk ging er nog een laadcircuit bij komen maar dat is even uit scope nu.
De onderkant is helemaal metaal en dat werkt moeilijk. Eens afgewerkt zal het er anders uit zien
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Knap stukje techniek Dani.

Je weet toch dat je nu bijna niet anders kan dan een filmpje van je modelbaan te gaan opnemen met die loc? :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan