Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Gerolf

Knap gedaan, Dani. Dat "meetportaal" is een lichtsluis?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Ja Gerolf, eigenlijk een dubbele lichtsluis met zo 2 portaaltjes op 2m van elkaar.
Naargelang de doorkomst van de trein triggert de arduino welk portaal de snelheid gaat meten en de lengte / aantal wagons.   2 meter uit elkaar om toch een redelijke afstand te hebben voor de snelheidsbepaling en dus meer nauwkeurigheid.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

EINDELIJK hangt dat rekje aan de muur !!!!!!

Nu staan er wat "random" dingen in , gewoon wat doosjes open gedaan en er in gegooid.
Maar eens de randen zijn afgewerkt , en de muur in 't blauw staat, komt er een plexi voor en zal dit waarschijnlijk mijn Re460 vitrine worden.


Geef toe , ze zijn toch veeeel mooier in de vitrine dan in de doosjes hee :-) :-) :-)


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DFS

is je rek wel groot genoeg voor al je Re460's?

Chrisrail

#1249
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

dani

Citaat van: DFS op 04 februari 2016, 16:46:55 PM
is je rek wel groot genoeg voor al je Re460's?
Aan 4 per schapje kom ik op 24 en ik heb er nu net 23, dus er kan er nog eentje bij :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#1251
Citaat van: Chrisrail op 04 februari 2016, 17:07:39 PM
Citaat van: dani op 04 februari 2016, 16:38:32 PM
Geef toe , ze zijn toch veeeel mooier in de vitrine dan in de doosjes hee :-) :-) :-)
Zolang ge geen accidentje tegen komt als ik, moet ik je gelijk geven. ( en ja dat verwacht niemand, tot het hem voordoet )
Ik was blij dat het merendeel van mijn collectie nog in zijn doosje zat,
anders waren ze nu allemaal geweatherd
en neem het van mij aan niet op de manier dat je zou willen. >:(

Dat is wel waar, maar ja....   ik ga dan ook niet alles in vitrines of rekjes tentoonstellen, dan heb ik zolder te kort .
EIgenlijk zou ne mens zijn verzameling op verscvhillende plaatsen moeten bewaren....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Van alle modellen een foto en een lijstje met de aankoopprijs en uw collectie is verzekerd... deze info natuurlijk niet bij uw treinen bewaren  ;D
Wel zien dat uw inboedel verzekering de totaalprijs dekt van alles wat er in huist staat..

dani

check... alles in de database en de database kopie ergens "off site".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gerard v

mooie vitrine dani

zo beter dan in de doos
lid van DBTHG

dani

intussen is de visualisatie van de "bezetmelding" in de lift ook klaar.

Het is een 8X8 dit display geworden....

Even wat uitleg :

* de 7 niveaus in de lift zijn allen voorzien van een witte LED en een LDR voor elk van de 2 sporen (L en R)
* deze 14 signalen gaan naar een Arduino Pro Mini
* de signalen worden omgezet naar een representatie op het display
* onderaan het display (lege lijn) loopt de "heartbeat" puls en wanneer een refresh gedaan wordt van de data licht de hele onderste balk even op.
* de intervallen voor de refresh kunnen met een potmeter worden ingesteld van 1 sekonde tot 180 sekonden
* in het midden van het display is een scheidingslijn voorzien en links/ rechts daarvan lichten telkens 3 diodes op als dat stuk spoor bezet is


Een filmpje  verduidelijkt hoe het werkt.  Ik ben wel nog aan het overwegen om de lijn in het midden weg te doen en met 2 x 4 puntjen IP 2x3 en de scheiding te werken

https://www.youtube.com/watch?v=ZtR39-DOuAs
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB


dani

En terwijl we toch met 8x8 matrix displays bezig zijn, ook even I2C op een printje gezet ...

De nieuwe controller voor de zelfbouw SchiebeBühne op basis van een scanner, gaat hierdoor aangestuurd worden.
Het display zal de status en positie aangeven.

Even al een eerste initialisatie test.

https://www.youtube.com/watch?v=YRgmAXXjbzQ

Hij zegt dat alles "ok" is, dus ik ben blij :-)

Op het prijtje zie je volgende componenten :

* een arduino Nano voor de eigenlijke intelligentie en aansturing¨
* Een ATTiny85 die als "slave" dient en het display bestuurt
* Een  8x8 matrix met MAX7219  chip

De rest moet nog worden opgebouwd en bestukt.  En dan plaatsen en gebruiken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#1258
De calibratie van de Bühne is nu in orde.  Na wat manueel  schuiven en bewegen, wat gemiddeldes berekenen en programmeren is dat varkentje gewassen.

De Arduino met LCD display in het filmpje is niet de sturing, maar een "meet toestel" dat ik had geprogrammeerd om de stappen te tellen tussen elke 2 opeenvolgende posities.   Zo kon ik makkelijk de boel uitmeten en bepalen.

Met de data uit deze metingen kan ik nu aan de slag voor de EEPROM waarden te bepalen en die in het hoofdprogramma te pompen.

https://www.youtube.com/watch?v=5jgHgEf7-WQ

De werking van deze "tool" is simpel...   3 knopjes.   1 voor "links",  1 voor  "rechts" en 1 voor  "toon stappenteller"
zo kan ik op het display de stappen tussen 2 posities aflezen.


Door herhalen van metingen en dan verwerken in Excel met wat formules en statistieken, en met de gegeven parameters van de  opbouw,  kom ik tot  een gemiddelde nauwkeurigheid van 0.06 tot 0.10  mm  voor de positionering.   voor mij is dat voldoende..  :-) :-)

De stappenmotor doet gemiddeld ongeveer 4940 stapjes tussen 2 sporen  (dan zij de tandwielreductie en het feit dat hij zelf 200 stappen per omwenteling heeft)

En in de uiteindelijke sturing zal een  "auto / manu" switch worden voorzien en 2 drukknopjes , die toelaten om naderhand de positie nog manueel bij te stellen .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB