Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

mijn baan systeem - een intro

Gestart door dani, 03 mei 2013, 09:57:07 AM

dani

Even de tijd nemen om mijn systeem (nog in volle opbouw)  te beschrijven :

- Schaal :  H0
- voeding : AC, wisselstroom   (minder relevant)
- systeem :  digitaal met veel zelfbouw
- SPoor :  Märklin   C-rail,  K-rail en M-rail  door elkaar
- Spoorlengte : momenteel ongeveer 150m, wordt uitgebreid naar +/- 200 m
- Merken :
       *  loks : vooral Märklin , Piko en een enkele omgebouwde Fleischmann
       *  wagonnen : allerhande merken, vooral Märklin
- Tijdperk : vooral IV-VI, maar ook wat oudere
- lokomotieven : voornamelijk elektrisch en diesel, in totaal een 65-tal momenteel
- Sturing :
       * ECOS II  als digitale centrale met MS-1 als extra rijregelaar(s) en   iPod touch + Android telefoon als wireless controllers
       * S88 melders van LDT
       * Arduino voor sturing van wissels en andere elementen
       * 5 stuks DELTA 6004 als boosters
       * PC met eigen ontwikkelde software
       * diverse zelfbouw electronische componenten
- Bouw :  begonnen in april 2011, nog steeds in volle constructie fase
- Oppervlak : zolder in 2 delen, totaal  6m40 x 4m40
- niveaus : 
       * hoofdbaan :  3
       * nevenbaan 1 :  2
       * nevenbaan 2 :  3


Hopelijk is dit een beetje een goed begin van een beschrijving....   Ik zal binnenkort een draadje starten over de bouw en huidige situatie.
Ik denk dat een aantal mensen mijn baan wel al zullen kennen van "bij de buren op 3railforum", waar de zaak recentelijk flink is ontspoord met de forumbeheerder !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Hee Dani, mag ik dan de eerste zijjn die jou hier verwelkomt.

Leeuk dat je hier bent aangeland, ga met plezier jouw bijdragen lezen.

grt Piet.

Steam.N

Welkom, Dani.

Succes met je baan.
Als er wat te zien is: niet twijfelen: foto's plaatsen, hé  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

Dankuwel, Piet en Jean.

Ik was hier al een hele tijd als lid aangemeld maar had nog niet echt gepost.   Ik zal zeker niet nalaten een baan topic te starten.

Dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

philippe_007

hey Dani,
Welkom zou ik zeggen, ondertussen hebben we al regelmatig gereageerd op topic op het andere forum (zelfe nicknaam en op alle fora waar ik op aangemeld ben ;D )
Laat de foto's maar komen.

En ik denk dat dit topic u ook wel zal interesseren ;-)
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17315.0/topicseen.html

grz

dani

bedankt ook Frank en Philippe voor de verwelkoming, ik begin me hier al thuis te voelen :-)

Het Arduino tpicje (Philippe) had ik gevonden en daar heb ik m'n "voetafdruk" al nagelaten, dat lijkt me leuk om volgen en misschien aktief bij te dragen.

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Welkom, Dani. Ook iemand die microcontrollers binnen zijn systeem tracht te integreren, tof  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

inderdaad Gerolf, ik vind het fijne dingen waarbij je met weinig kosten eens lekker creatief kan zijn
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Wat is er eigenlijk zo populair aan arduino? Dat is toch niet meer dan een Atmel AVR op een bordje, of ben ik mis?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

wel ja dat is het .  meer niet.
Maar de mogelijkheden zijn toch redelijk omvangrijk voor een bordje van 25 euro  (dan heb ik het over de Mega met 54 in/uitgangen waarvan een tiental PWM mogelijkheid hebben, en nog eens 16 analoge ingangen).   De programmeertaal is bovendien vrij simpel en flexibel, er bestaan flink wat libraries voor en er is een forum ter ondersteuning en je hebt shields, sensoren  en uitbreidingsmodules voor vanalles en nog wat.

Daardoor vind ik het zo goed.  Voor een "simpele geest" als ik moet dat niet meer zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

wouterdt

Het leuke aan de arduino is dat het lage instap is, ideaal voor beginners.
Het is een volledig openbron, en het systeem maakt het mogelijk om shields met extra functies (GSM, CAN, netwerk,...) te stacken.
Je hoeft niet veel verstand te hebben van elektronica om hier mee te kunnen werken, gewoon opzetten en programmeren.

dani

amen to that ! in geen tijd ben je aan de slag
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.