LM 317 voeding

Gestart door conducteur, 30 april 2013, 19:26:08 PM

conducteur

Klein probleempje met mijn lm 317 voeding in opbouw om mijn schakelingen te testen.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/c/0hj5dxz6qa1kdqxjigl5zpok4iky.pdf


Hoe zie je het verschil tussen input en adjust op een TO3 LM317?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

#1
het getoonde is de onderzijde van een LM317 TO3 behuizing,

Geert

en al een  edit, de onderste 2 pinnen zijn niet perfect in met midden ..., vergeten te melden, maar wel van belang
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

eve


Havoc

Citeerhet getoonde is de onderzijde van een LM317 TO3 behuizing,

Neen!!! In het document dat Conducteur gelinkt heeft is dat de bovenzijde! Het staat bovenaan de tekening van de packages: "TOP VIEW".

Het document dat Eve doorlinkt is echter wel de onderzijde... Logica is misschien ver te zoeken maar het staat er in beide gevallen wel bij. (*)

Dus in het document van ST kijk je door de behuizing heen, de pinnen staan van je weg. In het document van Texas Instruments kijk je tegen de onderzijde aan met de pinnen naar jou gekeerd.

(*) in mijn tijd kregen we in de lagere school geregeld "begrijpend lezen". Dat was erop gericht om je te leren alles te lezen en het belang ervan in te zien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Dan kun je hem nog op twee manieren bekijken. Best gewoon eens testen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

#5
Citaat van: Havoc op 30 april 2013, 19:57:30 PM
Citeerhet getoonde is de onderzijde van een LM317 TO3 behuizing,

Neen!!! In het document dat Conducteur gelinkt heeft is dat de bovenzijde! Het staat bovenaan de tekening van de packages: "TOP VIEW".

Het document dat Eve doorlinkt is echter wel de onderzijde... Logica is misschien ver te zoeken maar het staat er in beide gevallen wel bij. (*)

Dus in het document van ST kijk je door de behuizing heen, de pinnen staan van je weg. In het document van Texas Instruments kijk je tegen de onderzijde aan met de pinnen naar jou gekeerd.

(*) in mijn tijd kregen we in de lagere school geregeld "begrijpend lezen". Dat was erop gericht om je te leren alles te lezen en het belang ervan in te zien.

Slik, weer wat bijgeleerd ..., bedankt Johan

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

eve


conducteur






Mij lijkt het logisch dat ze in de datasheet van ST kijken naar de LM 317 zoals op bovenstaande foto en dat Vin de rechtse is (vanuit dit zicht)
of moet je hem omgekeerd bekijken? Ik heb maar één op reserve dus veel vervanging heb ik niet.... :







Waar is Vin en Adj?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Citaat van: eve op 30 april 2013, 20:31:56 PM
Citaat van: conducteur op 30 april 2013, 20:13:42 PM
Dan kun je hem nog op twee manieren bekijken...

Neen.

Eve heeft gelijk, je kan die niet op 2 manieren bekijken. Geert heeft het al in zijn eerste antwoord geschreven: "en al een  edit, de onderste 2 pinnen zijn niet perfect in met midden ..., vergeten te melden, maar wel van belang" Omdat de pinnen niet in het midden staan is het IC niet symmetrisch en is er dus maar 1 juiste aansluiting. Kijk eens in de TI datasheet pagina 32, daar is duidelijk de aslijn getekend en zie je dat de pinnen niet symmetrisch staan.

Uit je foto's is dat niet op te maken. De opdruk van het IC is niet iets waar je op kan voortgaan. Vermits je het IC nu al op een koelplaat gemonteerd hebt kan je er beter langs onder tegenaan kijken. Als je langs onder kijkt kan je beter de tekening van de TI datasheet erbij nemen. Kijk dan waar de middellijn van het IC ligt. Niet de middellijn die door de montagegaten gaat, wel die er loodrecht op (dus in jouw foto een horizontale lijn).

Kijk nu naar de tekening in de datasheet van TI op pagina 2 figure 3 (BOTTOM VIEW). In die tekening staat het IC getekend met de pinnen naar jou toe gekeerd en de pinnen BOVEN de middellijn. Draai jouw IC nu op de zelfde manier en lees af van de tekening.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Had nog niet door dat ze niet in het midden stonden, maar dat maakt dus veel duidelijk. Ik zal hem nog eens moeten losvijzen om de boel te bekijken langs onder.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Je moet ons een Duveltje lijkt me... ::)

Erik

Havoc

Haast en spoed...

Dat ik datasheets zo aandachtig lees is niet omdat ik het prettig vind. Maar als je eens 3 maand tijd verloren bent en daarna flink uitgekafferd omdat je 1 pinnetje van de 480 met een verkeerde spanning hebt verbonden dan leer je dat. En dat rotding werd niet warm en werkte zelfs een beetje. Ergste was nog dat de fabrikant van het rotding en 3 collega's de schema's had nagekeken. En met een bga verander je dat niet zomaar eventjes.

Elke lijn die in een datasheet staat is belangrijk. Zelfs de revisienummer en datum.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Ik lees altijd de datasheets : ook al zegt de verkoper hoe het zit...

Ik heb eens van een exploderende LM een gloeiend stuk enkele cm van mijn gebrild oog gehad, na foute informatie. >:(

Erik

conducteur




Paneelmetertjes aansluiten. Ik vind het erg ambetant dat die dingen niet zomaar op dezelfde transfo mogen... >:(  Ze zijn uitgerust met achtergrondverlichting maar dat zie je enkel als het echt donker is. (groen).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerIk vind het erg ambetant dat die dingen niet zomaar op dezelfde transfo mogen... 

Waarom niet? Lijkt me nogal onhandig als je dat gaat inbouwen in een regelbare voeding en je moet altijd batterijen gebruiken voor iets dat toch steeds in het stopcontact zit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.