k-rails Solderen

Gestart door GertM, 28 april 2013, 20:44:42 PM

GertM

Hallo iedereen ,

heb vandaag geprobeerd een k-rail te solderen ,

alleen wil de tin niet hechten aan de rail ... weet iemand hoe dit komt en wat de oplossing is ?

alvast bedankt

mnieuwlaet

niet vergeten een beetje te ontvetten en of beetje opschuren (met klein vijltje) eventueel van dat vloeimiddel gebruiken (daarna niet vergeten te spoelen)

Gerolf

Ik heb nog al wel gehoord dat K-Rails moeilijk te vertinnen zijn. Flux (soldeerwater of soldeervet) is zeker nodig, én een flink hete bout.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Ik heb ook K-rails maar zie af van aggressieve spullen als S39 en soldeervet.
Ik heb besloten om mijn meldsecties 2 delen 2200 lang te maken en de melddraad op de spoorstaafverbinder te solderen.
Die is wel met harskern soldeer goed te vertinnen.

Ik heb, als voorbeeld, even twee van mijn meest mishandelde 2200 rails gepakt en er een draadje aan gesoldeerd.
Rood genomen voor de goede zichtbaarheid, maar in het echt heb ik zwarte draad dan valt het niet zo op.

Trouwens solderen aan de railstaaf heeft als nadeel dat de verbinding met de bielzen zgn railstoelen kunnen smelten en dan is je rail waardeloos.
Dus niet doen, want dat is zonde.

grt Piet.

philippe_007

Om een draad te solderen op de K-kails gebruik ik een druppel FL110 (gekocht bij conrad), dit werkt perfect.
Om een draad te solderen op de middengeleider (onder de sporen), eerst een beetje afslijpen (of vijlen), zodat de zwarte verf er af is, dan een druppel vloeimiddel en solderen maar.

Je hebt dan geen enkel probleem om te solderen.

succes

Klaas Zondervan

K-rails zijn van roestvrij staal. Daar is een speciaal vloeimiddel voor, dat heet S39-RVS.
Nu weet ik dat veel mensen beginnen te steigeren als ze de kreet S39 lezen, maar je moet dit spul zeer spaarzaam toepassen. Een tandenstoker in de vloeistof dopen, laten uitdruipen en er dan mee over de soldeerplek vegen. Als het goed is verdampt het helemaal tijdens het solderen, hoef je het ook niet af te spoelen.

PietB

Iedereen moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar de chemische reaktie stopt nooit met die bende!
Op termijn ga je altijd problemen krijgen, en vergeet niet een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Persoonlijk wil ik die 'flux' troep niet op mijn baan hebben en dat heeft niets met steigeren te maken Klaas.
Het is agressieve zooi, wie kent niet de groene aanslag die verschijnt op koperen buis jaren nadat die buis is gesoldeerd met S39 als vloeimiddel?

Lees dit maar eens door.
Als je het dan nog wilt gebruiken of adviseert het te gebruiken, ja wat dan........?

Electronica en zoutzuur zijn een niet te prefereren combi.

grt Piet.

Gerolf

S39-RVS bestaat (blijkbaar) vooral uit ZinkChloride, wat overigens ook agressief is.
Het is dus inderdaad spul waar je voorzichtig mee moet zijn.

Toch zou ik het het lange-termijn-invreten wat willen relativeren
- je gebruikt er weinig van (niet vergelijkbaar met de loodgieterstechniek)
- afspoelen na solderen is aan te bevelen, maar niet noodzakelijk

Het is de bedoeling dat vloeimiddel tijdens het solderen (bijna) opgebruikt wordt.
Dat het m.a.w. zijn "vretende" functie na het solderen (bijna) verloren is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Ook niet vergeten dat dit product niet eeuwig blijft vreten,
als je een stuk metaal in zo'n potje legt dan zal dit effectief wel allemaal gebeuren.
We spreken hier van een druppel, deze wordt dan nadien nog eens verhit bij het solderen waardoor een groot deel verdampt.
Het beetje dat overblijft kan dan nog reageren, maar zal heel snel verzadigd zijn.

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 29 april 2013, 00:46:37 AM
Electronica en zoutzuur zijn een niet te prefereren combi.
Het solderen van een draad aan een railstaaf vind ik niet onder elektronica vallen.
Verder herhaal ik nog maar, en wat Gerolf bevestigt, je moet het zeer spaarzaam gebruiken. Zo weinig dat je je afvraagt: zit het er nou wel of niet op?
Als je aan RVS wil solderen dan ontkom je volgens mij niet aan dit spul.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 april 2013, 13:14:37 PM
Het solderen van een draad aan een railstaaf vind ik niet onder elektronica vallen.
Daar heb je gelijk Klaas, maar mijn soldeerbout steek ik ook nog wel eens in iets dat wél electronica mag heten.
En als er dan nog een spoortje van die troep aan zit, heb je binnen de kortste keren problemen.
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 april 2013, 13:14:37 PM
Als je aan RVS wil solderen dan ontkom je volgens mij niet aan dit spul.
Vandaar dat ik ook zéér terughoudend ben om het aan de railstaven te doen.
Ook vind ik het onprettig dat je de temperatuur nogal moet opschroeven, met alle gevolgen voor de railstoelen
Daarom soldeer ik liever aan de railverbinder, zoals op de foto.
Want die kun je los op tafel van een draadje voorzien en dan op de rail schuiven.

grt Piet.

GertM

En de middengeleider dan ?

PietB

Citaat van: GertM op 29 april 2013, 17:48:23 PM
En de middengeleider dan ?
Waarom zou je aan de middengeleider willen solderen?
Maar als er een reden voor is dan kan dat het beste gebeuren onder de eerste biels.

Daar zit een koperen plaatje dat de contactjes onder de railstaven met elkaar verbindt

Even goed schoonmaken en dan met harskernsoldeer een draad er aan solderen.

grt Piet.

Gerolf

Citaat van: bossie op 29 april 2013, 14:42:31 PM... mijn soldeerbout steek ik ook nog wel eens in iets dat wél electronica mag heten.
En als er dan nog een spoortje van die troep aan zit, heb je binnen de kortste keren problemen..

Hhhm ... je lijkt me wat te voorzichtig, Piet.
Dat restje flux zal reageren met je tin maar vooral doen wat het moet: oxides en andere vuiligheid verwijderen.
Trouwens, gebruik je geen harskernsoldeer voor je elektronica? Dat is ook een soort flux, hoor  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GertM

@Bossie,

Als je 3-rail rijdt moet je tog ook de andere fase voorzien aan de middengeleider?