Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vuile wielen wagons.

Gestart door ERVIN, 27 april 2013, 22:13:26 PM

ERVIN

Elke maand gebeurt er hier een onderhoud aan één of andere loc , maar de wagons en rijtuigen heb ik eigenlijk nog nooit eens een onderhoudsbeurt gegeven , valt dan ook weinig aan te doen hé , dat dacht ik dan toch , want ik heb iets ontdekt , ik heb hier twee ketel-bloktreinen rondrijden  ,deze bloktreinen zijn eigenlijk van Marklin maar ik heb de wielen toen in de winkel , waar ik ze gekocht had , verwisseld door wielen van Trix.

Nu heb ik net gezien dat deze wielen enorm vuil worden , ik heb ook eens even de wielen bekeken van mijn Roco wagons en van andere fabrikanten , maar die zien er nog steeds uit als nieuw.

Weet iemand wat hiervan de reden kan zijn dat de wielen van Trix zo vuil worden en hebben mijn Marklin-collega's daar ook last van??

Foto's....

Links een wiel van Roco , rechts een wiel van Trix !!!



En zo ziet mijn poetsdoek eruit als ik één ( 1 ) wielstel heb proper gemaakt.



Ik heb ook de indruk dat mijn wagon terug beter " bolt " als ik die wielen heb gereinigd??

Frank_N

#1
Hoewel ik zie op de foto dat het rechtse wielstel meer "pokdalig" (ruw oppervlak) is en het linkse meer gepolijst zou ik vermoedden dat door het ruwe oppervlak dat zich daar meer troep in sluipt?

Zo te zien is de afschuining van het linkse wielstel ietsje groter. De Trix lijkt helemaal vlak te zijn. Dat zou ook nog kunnen uitmaken ;)

Ik heb met plastic (N-spoor) wielen eenzelfde ervaring.. Dat ze vies worden opzig is niet erg, maar ze steken de rest (vooral de rails) ook aan :o
Daarom heb ik de meeste plastic wielsets (vooropgesteld dat de lengte van de as compatible is) vervangen door gepolijste metalen ::)

En die "bollen" ook veel mooier!

Volgens mij zijn er die gepolijste wielstellen ook door Flm in H0 leverbaar?

Bij mij pasten de Flm wielen onder verschillende Roco's, Minitrix-en  en Arnold's.
Groet van Frank

oebr

straf. Frank z'n redenering klopt wel denk ik. Waarschijnlijk iets poreuzere of ruwere oppervlakken vangen meer stof en dat wordt dan aangeduwd in de poriën. modelbouw blijft toch een ontdekkingsreis doorheen de fysica he.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

eve

Vuile loopvlakken van de wielen reinigen is zo gepiept :



Uploaded with ImageShack.us

Ik heb eens een zak wielen van LUCK gekocht : mooie gladde afwerking en praktisch geen vervuiling.
Het ligt dus zeker aan de micro-ruwheid van de loopvlakken.

Met de machine-reiniging met het afgebeelde tuig krijg ik ook een polijst-effect en wordt het vervuilen minder...

Erik

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Mijn AC-wielen van Märklin worden ook allemaal vuil, dat leek mij de normaalste zaak van de wereld. Ik gebruik stukjes WC-papier om de wielen proper te maken, meestal zonder bijkomende producten.

De ervaring is dat een doekje na het reinigen niet meer proper geraakt, vandaar WC-papier (of een stuk keukenrol).
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Jurgen op 28 april 2013, 11:17:37 AM
Mijn AC-wielen van Märklin worden ook allemaal vuil, dat leek mij de normaalste zaak van de wereld. Ik gebruik stukjes WC-papier om de wielen proper te maken, meestal zonder bijkomende producten.

De ervaring is dat een doekje na het reinigen niet meer proper geraakt, vandaar WC-papier (of een stuk keukenrol).

Vandaar dat jij altijd zo lang op het toilet zit !  ;D

Groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 april 2013, 11:46:35 AM
Citaat van: Jurgen op 28 april 2013, 11:17:37 AM
Mijn AC-wielen van Märklin worden ook allemaal vuil, dat leek mij de normaalste zaak van de wereld. Ik gebruik stukjes WC-papier om de wielen proper te maken, meestal zonder bijkomende producten.

De ervaring is dat een doekje na het reinigen niet meer proper geraakt, vandaar WC-papier (of een stuk keukenrol).

Vandaar dat jij altijd zo lang op het toilet zit !  ;D

Groeten Peter ;)
Peter heeft zeker alleen maar lolbroeken in zijn kast liggen.  ;D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Dat deze van TRIX en MARKLIN sneller vuil kunnen worden heeft ook veel te maken met de samenstelling van legering materiaal, alsook zoals al beschreven de afwerkingsgraad van het loopoppervlakte. Voor het goed te weten zou je dit eens moeten vragen aan de firma die deze produceert ?  ;)

Catje

Dat kan liggen aan de afwerking, de ruwheid van het oppervlakte.
Hoe ruwer het oppervlakte, des te groter de kans dat er zich vuil aan hecht. ;)

modelsppoor groeten,
Willy

loebaske

Ik hou het gewoon simpel, als het kan worden de wielen vervangen door de kwaliteit van Roco, een enkele kost maar bespaart veel moeite  ;) ;)

Sattrickske

M'n originele Marklin wielen werden ook snel vuil.  Ben ze nu systematisch aan het vervangen door wielen van http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/index.php
Deze wielen zijn veel gladder en worden praktisch niet vuil, dus ik bevestig wat Frank gezegd heeft.  Sommige wielen van Marklin heb ik kunnen polijsten en deze worden nu ook veel minder snel vuil, maar dat lukte niet voor alle wielen (verschillende kwaliteit van metaal).

SirGresley

Nog een mooie oplossing van LUX:

http://www.lux-modellbau.de/html_uk/gleis_rh.htm

Bij een kameraad getest en zelfs bij een loc waar de wielen "proper" bleken, zag het vilt nadien zwart uit!!
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Frank_N

Citaat van: Sattrickske op 02 november 2013, 20:02:12 PM
M'n originele Marklin wielen werden ook snel vuil.  Ben ze nu systematisch aan het vervangen door wielen van http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/index.php
Deze wielen zijn veel gladder en worden praktisch niet vuil, dus ik bevestig wat Frank gezegd heeft.  Sommige wielen van Marklin heb ik kunnen polijsten en deze worden nu ook veel minder snel vuil, maar dat lukte niet voor alle wielen (verschillende kwaliteit van metaal).

Het zal me toch benieuwen of het u lukt daar wat te bestellen, Patrick: Is mij nooit gelukt :-[ ???
De afwijkende asmaat (in N) 16,5 mm bij een wieldiameter van 6,2  Kon en kan ik verder nergens vinden.
Bijna alle wielstellen met plastic wieltjes heb ik weten te vervangen door aankopen van Conrad, en de beurs te Houten.
Groet van Frank

Sattrickske

Citaat van: Frank_N op 02 november 2013, 22:35:00 PM
Het zal me toch benieuwen of het u lukt daar wat te bestellen, Patrick: Is mij nooit gelukt :-[ ???
De afwijkende asmaat (in N) 16,5 mm bij een wieldiameter van 6,2  Kon en kan ik verder nergens vinden.
Bijna alle wielstellen met plastic wieltjes heb ik weten te vervangen door aankopen van Conrad, en de beurs te Houten.
Heb daar al 2x wat besteld, nooit problemen mee gehad. Laatste keer was in juni dit jaar...
Zijn dit de wieltjes die je zoekt?: http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/n/radsaetze-n/arnold/n-radsatz-lkdm-62mm---achse-165mm.php