Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Stukje spoorplan voor 1 module (update)

Gestart door Stieven76, 26 april 2013, 22:56:55 PM

Stieven76

Hi,

Ik heb een beetje met AnyRail aan het spelen geweest. Dit is wat ik ervan gemaakt heb (2 modules van 120x60).

Het heeft 2 doorlopende sporen met station, een aftakking naar een fabriekje of expeditie bedrijfje en een aftakking met 3 opstelsporen voor locomotieven. Eerlijk gezegd heb ik wat afgekeken van http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16433.0.html . Dat ontwerp sprak me wel aan  :)

Ik heb er dus dit van gemaakt:


Opmerkingen en suggesties zijn altijd welkom.

Grts,
Stieven

SuSke

Overloopwissels rechts anders leggen, nu geraak je nooit meer op je oorspronkelijke spoor.
Misschien ook je sporen aan het fabriekje / expeditiebedrijf iets een beetje schuin wegleggen, kwestie van die rechtlijnigheid te breken.
Verder leuk ding om uit te werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik zou ook een uithaalspoor links voorzien, een "cul de sac" desnoods  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

En eventueel een oprijspoor langs rechts toevoegen voor het fabrieksterrein en locloods. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Bedankt voor jullie input! Ik heb er nu dit van gemaakt  :)



Ik heb de loc stelplaats wat schuiner gelegd zodat het idd niet allemaal zo rechtlijnig is. De fabrieksrails heb ik laten liggen maar wel één spoor laten doorlopen tot de volgende module. Dan kan ik eventueel vandaar nog een aansluiting op het hoofdspoor voorzien. De rechte wissels heb ik ook omgedraaid zodat ik idd van spoor kan wisselen. links heb ik nog een doodlopend spoortje bijgelegd.

Het bevalt me zo wel eigenlijk, tenzij jullie natuurlijk nog belangrijke opmerkingen hebben  :)

Nog enkele vragen:

  • Ik denk dat ik nog zo goed als alle wissels liggen heb, zeker de 2 drieweg wissels, de engelse wissel en nog enkele gewone. Misschien dat ik er 2 zal moeten bijkopen. Nu zijn deze allemaal van Roco, maar moeten de nieuwe eventueel ook van Roco zijn of  mag dit Tillig zijn?
  • Zelfde vraag voor de rechte en flex rails. Ik heb er nog wel enkele van Roco maar niet voldoende. Zouden jullie betonnen of houten rails nemen voor de nieuw aan te kopen rails?
  • Perrons: wanneer ik de wissels tussen de 2  hoofdsporen rechtstreeks aan elkaar zet is mijn perron maar iets van een 3cm, dat lijkt me toch wel heel smal. Misschien kan ik best een klein stukje spoor tussen de 2 wissels steken zodat het perron iets breder wordt.
  • Wat is een goede breedte voor het perron voor een dubbelspoor? En voor een enkelspoor?

Dat zijn op dit moment zowat mijn vragen. Het zullen waarschijnlijk wel niet de laatste zijn  ;)

Grts,
Stieven

OlivierV

- Wissels moeten niet dezelfde zijn, zolang de code gelijk is, Roco is code 83 als ik me niet vergis. wel zou ik de Tillig rails bij mekaar leggen als je ze als overloopjes gebruikt om van het ene naar het andere spoor te gaan.
- Betonnen of houten bielzen, moet je zelf een beetje weten, in de realiteit komen beiden ook door elkaar voor, meestal wel betonnen bielzen voor hoofdlijnen, maar op zijspoortjes kom je nogal makkelijk houten bielzen tegen, een voorbeeld hiervan wat ik regelmatig zie ik spoor 1 van station Gent Sint-Pieters, 3/4 heeft betonnen dwarsliggers maar een stuk aan de rechterkant heeft nog altijd houten bielzen. Het is een beetje een persoonlijke keuze.
- Je perrons vind ik een beetje raar, elk spoor ligt tussen perrons. Als ik het goed heb loopt het 2e spoor links niet door maar rechts wel.
=> Wat ik zou doen, je stationsgebouw wat opschuiven naar rechts, het kopspoor wat langer maken en het perron tussen de 2 lange sporen een spoor naar boven opschuiven. Je kan er gerust een hekken op plaatsen zodat je Preisers niet naar de fabrieks en locsporen kunnen lopen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

[Ik weet niet of ik dit in dit draadje mocht bijhangen of beter een nieuw begonnen was. Indien ja geef dan maar een seintje, dan maak ik een nieuw aan.]

Aangezien ik liever toch wel iets kleiner wil beginnen heb ik een nieuw plan aangemaakt voor één module bak van 120cm x 60cm.
Anders denk ik dat het ding nooit gaat afgewerkt geraken want als ik die prachtige kunstwerken hier zie zal ik al blij zijn als ik een beetje in de buurt kom...
Beter klein beginnen, komt ook veel beter uit voor de opslag van de module. Onze zolder moet nog afgewerkt worden maar aangezien daar eerst nog een onderdak op moet is dat nog niet voor direct.

Hier het nieuwe plan. Het is een enkelsporige hoofdbaan met een aftakking naar een kleine locloods met diesel tank en 2 sporen naar een expeditie bedrijfje. Aan het expeditiebedrijfje staat een kraantje over beide sporen, plaats voor wat vrachtwagens en een toegangsweg.
De groene vlek links moet een rotspartij worden met wat groen, om eens te kunnen oefenen  :)
Voor het hoofdbaantje loopt een grachtje met eventueel een wandelpadje.
Dat zijn zowat de grote lijnen.



Zou willen proberen om goed op de details te letten waarmee ik wel niet wil zeggen dat het 100% Belgisch moet zijn. Voorbeelden genoeg hier op het forum.

Wat denken jullie hiervan?

Grts,
Stieven