Zelfbouw begrazingsapparaat

Gestart door Cedric, 25 april 2013, 21:54:16 PM

Sattrickske

Citaat van: Cedric op 20 juni 2013, 12:42:34 PM
stel een batterij van 9V of 12V en hierop een schakeling om een wisselspanning te maken (bv met 555 o.i.d.), deze hangen aan de 12V/230V transfo. De eerste transfo wordt dan eruitgehaald. Verder de kaskade behouden maar dan wel de 10M weerstand vervangen door een ander exemplaar met hogere doorslagspanning.
Veel veiliger, zolang je het ampèrage maar laag genoeg houdt; dus beter geen auto-accu gebruiken. Het principe van de grassmaster is een hoge elektrostatische spanning, daarvoor heb je niet veel stroom nodig.
Maar toch, het blijft hoogspanning, zij het ditmaal met kleinere stroomsterkte, dus toch opletten geblazen.  Kan behoorlijk pijn doen...

Persoonlijk zou ik vertrekken van de vliegenmepper en een hogere ingangsspanning gebruiken, maar dat was al gezegd.  Een andere manier is om je wisselspanning 'op te krikken' met bv. een diodepomp.  Bv. Met 4 condensatoren en 4 diodes kan je je wisselspanning 4x vergroten.  Deze kan je zowel voor als na je transfo hangen (ervoor alleen als die 1000V verdraagt), als je 'm erna hangt, heb je zwaardere condensatoren en diodes nodig.  Meestal wordt de multiplier na de transfo gehangen, omdat tranfso voor hogere spanningen een stuk duurder zijn.

dani

ik heb zelfs mijn bedenkingen bij de 9V batterij in de "vliegenmepper" oplossing.   Zelf heb ik er eentje gebouwd met de "normale" 2 batterijtjes er in en hij mag inderdaad wat meer spanning hebben om heel goed te werken, maar die dingen zijn niet ontworpen om 9V in hun strot te krijgen in plaats van de (bijna) 3V uit 2 penlites.   Die zullen dan ook snel doorslaan of kapot gaan.   Zelf zou ik er maximaal 4,5... 5 V voor gebruiken.  En geloof me , zo een "mep" van eentje met 9V er in... het doet toch flink  "OUCH"....   Zelf heb ik het gelukkig (nog) niet mee gemaakt, maar ik heb es iemand een flinke sprong zien maken !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Cedric

Ik heb nu wat zitten prutsen met een vliegenmeppertje die ik gekocht heb in de Blokker. Ik ben er niet zo tevreden van, heeft ook niet genoeg kracht vind ik (persoonlijke mening). Dan heb ik er een 9V batterij aangehangen, maar als ik nu op het knopje druk komt er rook uit  :o ::) Met de 9V batterij werkt ie wel een stuk beter, maar ik weet niet voor hoelang nog... want het begint al wat te ruiken :-[

Heb nog eens zitten denken over hoe ik met een batterij mijn zelfgebouwd toestel kan voorzien. Na wat rekenen en tekenen ben ik op volgend uitgekomen. Graag jullie commentaar of opmerkingen:

Uit de 9V batterij haal ik 30 V met een DC/DC converter (dit zou ermee kunnen doorgaan: http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/16151fas.pdf. Dit is wel een SMD IC, indien ik de schakeling zou bouwen ga ik zelf de print uittekenen en etsen. Dit zal de eerste keer zijn dat ik voor SMD ets, maar ik vermoed dat dit wel zal lukken uit ervaring van vorige projecten.

Van die 30V gelijkspanning maak ik een blokgolf met amplitude 30V en frequentie +/- 50 Hz via een 555 timer IC. Ik heb een simulatie in LT Spice gemaakt:


Uit de 30V van de batterij maak ik eveneens een spanningsdeler waarop ik de blokgolf superponeer. Hierdoor verkrijg ik een blokgolf die varieert tussen -15V en 15V. Na deze blokgolf zet ik een laagdoorlaatfilter met kantelfrequentie ongeveer 50 Hz


Nu heb ik dus een quasi sinus verkregen met amplitude 15V en freq 50Hz.
Ik heb deze eens vergeleken met een echte sinus:

Ik vermoed dat mijn poging tot sinus wel voldoende gaat zijn voor deze toepassing. Deze kan ik dan koppelen aan de tweede transfo uit het oorspronkelijke schema (zie beginpagina van dit draadje)

Nu, graag nog eens jullie mening hierover. Mss zie ik enkele dingen over het hoofd en zijn er misschien simpelere methoden om een sinus uit een 9V batterij te verkrijgen zijn ?

ysbeer

De nieuwe grasmaster kost 109 euro.
Voor die prijs kun je hem zelf niet maken,tenzij je alles hebt staan.
De vliegenmepper gaat prima,mar voor 10mm gras is hij te zwak

Ik heb geprobeert met een oude tril bobine uit een TFORD.
Gaat wel maar als je hem pakt krijg je een behoorlijke oplazer.
Veel gedoe en groot ,dan koop ik hem toch liever.

Met netspanning ook via twee trafos ,ik vind het maar link
wim

Cedric

Waar heb je die gevonden aan 109 € ? Op de site van Noch staat deze met aanbevelingsprijs 149 € (http://www.noch.de/en/produktkatalog/artikel_detail_neu.php?shop_artikelid=5987131&navi_Kategorie1=NOCH&navi_Kategorie2=Terrain%20Forming%20&%20Crafts&navi_Kategorie3=Grass,%20Scatter%20and%20Foliage&navi_Kategorie4=Gras-Master)

Persoonlijk vind ik het wel interessant en leerrijk om dergelijke elektronica toepassingen zelf te bouwen en ontwikkelen. Naast modelspoor ben ik ook nog bezig met audio elektronica en pc's. Ik moet wel toegeven dat ik op dit projectje al mijn tanden wat heb op stuk gebeten en mss voor 109 euro de grassmaster gewoon koop  ::) ...en mijn tijd weer kan besteden aan andere hobby projecten ;) :)

Havoc

CiteerIk heb geprobeert met een oude tril bobine uit een TFORD.
Gaat wel maar als je hem pakt krijg je een behoorlijke oplazer.

Als dat is wat ik denk (voor de ontsteking in de auto) dan verbaast het me niks dat je er een serieuse klap van krijgt!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

philippe_007

t'ja Cedric,
ivm de electronica kan ik u niet helpen,
maar eerlijk gezegd waarom zou je het zo moeilijk maken als je het kan proberen met een vliegenmepper?

ysbeer

Citaat van: Cedric op 15 september 2013, 15:44:55 PM
Waar heb je die gevonden aan 109 € ? Op de site van Noch staat deze met aanbevelingsprijs 149 € (http://www.noch.de/en/produktkatalog/artikel_detail_neu.php?shop_artikelid=5987131&navi_Kategorie1=NOCH&navi_Kategorie2=Terrain%20Forming%20&%20Crafts&navi_Kategorie3=Grass,%20Scatter%20and%20Foliage&navi_Kategorie4=Gras-Master)

Persoonlijk vind ik het wel interessant en leerrijk om dergelijke elektronica toepassingen zelf te bouwen en ontwikkelen. Naast modelspoor ben ik ook nog bezig met audio elektronica en pc's. Ik moet wel toegeven dat ik op dit projectje al mijn tanden wat heb op stuk gebeten en mss voor 109 euro de grassmaster gewoon koop  ::) ...en mijn tijd weer kan besteden aan andere hobby projecten ;) :)

Klein foutje
Blijkt 119 maar valt toch nog mee.

wim

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/NOCH/27-7-0-188565-010001-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html

conducteur

Waarom doe je zoveel moeite om een wisselspanning te genereren? Er bestaan toch ook systemen om de spanning te vermenigvuldigen, op basis van een gelijkspanning?


http://www.youtube.com/watch?v=I4ED_8cuVTU
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Citaat van: conducteur op 16 september 2013, 12:30:43 PM
Waarom doe je zoveel moeite om een wisselspanning te genereren? Er bestaan toch ook systemen om de spanning te vermenigvuldigen, op basis van een gelijkspanning?
Die z.g. ladingspompen beginnen toch altijd met een wisselspanning?

conducteur

In m'n eindwerk zit er een, die de mosfet's in de driver chip aanstuurt met een spanning 10V hoger dan de voedingsspanning..., allemaal op basis van (pulserende) gelijkspanning. Zie het filmpje...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

O ja, pulserende gelijkspannnig. Dat is natuurlijk wat anders dan "gewone" gelijkspanning. ;)

Cedric

Ik heb eerst ook nog zitten denken om met een microcontroller een sinus te genereren (zie o.a. http://www.engineersgarage.com/embedded/pic-microcontroller-projects/sine-wave-generator-using-pwm-with-pic-microcontroller, of gewoon op google eens zoeken naar 'sinewave pic', concept is dat je via een tabel in je programma een pwm samenstelt. Maar het feit dat ik nog wat 555 ic's liggen heb zette me aan om daar mee verder te doen. Uiteindelijk heb ik voor dit schema enkel wat weerstanden en condensatoren nodig en daarvan heb ik redelijk wat liggen (verzameling opgebouwd in de loop der jaren... ;) )

Ondertussen heb ik ook nog een andere schakeling gevonden waarbij je met twee opamps een 50 Hz sinus kunt samenstellen (op elektor site: http://www.elektor.com/magazines/2005/july/filter-based-50-hz-sinewave-generator.57731.lynkx )

Het enigste vervelende is dat ik momenteel met veel zaken tegelijk bezig ben en ik nog niet goed weet of ik nog verder tijd en energie hierin ga investeren of gewoon een grassmaster ga kopen  ??? ::) :-[



loebaske

Is veel goedkoper (+/-20€ kostprijs + uw tijd)) en meteen plezant om het zelf te maken...geeft voldoening

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 30 maart 2015, 14:15:53 PM
Is veel goedkoper (+/-20€ kostprijs + uw tijd)) en meteen plezant om het zelf te maken...geeft voldoening

Inderdaad,
maar jammer van de hoofdtitel,
die doet meer denken aan een geit,schaap of grasmaaier...LOL 8)

;)