Zelfbouw begrazingsapparaat

Gestart door Cedric, 25 april 2013, 21:54:16 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 26 april 2013, 14:59:08 PM
Is een Noch Grassmaster dan zo duur dat het goedkoper is om er een zelf te maken.
Voor wat je er voor krijgt is het een schandalig duur apparaat. Het is dan ook geen wonder dat er allerlei alternatieven verschijnen.

Koen

Je moet inderdaad op veilig spelen. Ik werk eveneens dagelijks in de elektronica.
Vroeger werkte ik wel eens aan TV's maar je leert al snel dat je wel een behoorlijke schok kan krijgen van de hoogspanning. Een onoplettendheid en je hebt prijs. Het is niet levensbedreigend maar je kan er wel een paar dagen last van hebben  :o.
Ik vermoed dat de Grassmaster ongeveer op dezelfde spanning werkt. Dus als je zelf aan hoogspanning knutselt, is oppassen de boodschap.
150€ is niet echt goedkoop maar dan heb je wel een veilig toestel dat normaliter aan de veiligheidsnormen voldoet.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Frank_N

Met alle respect...
Cedric toont hier wel  durf om zoiets zelf te fabrieken, waarbij hij de gevaren zeer duidelijk aangeeft 8)
Zelf zou ik me er liever niet aan wagen :-[
Groet van Frank

Koen

@Frank,

Laat mij duidelijk zijn, ik heb veel respect voor mensen die aan zelfbouw doen (dus ook voor het werk van Cederic). Maar ik ben er van overtuigd dat voorkennis in dit geval zeker belangrijk is en dat een dergelijk projectje niet voor iedereen weggelegd is.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik zou vermijden om er netspanning voor te gebruiken, en het hoeft ook niet echt.
Zo'n vliegenmepper-schakeling is inderdaad prima bruikbaar. Ik heb er zelf zo eentje gemaakt.
Wat je best wel doet, is de ingangsspanning wat verhogen.
Normaal gesproken twee batterijtjes van 1.5 volt, maar als je er een 9V-blokje voor hangt werkt hij véél beter  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Citeer
http://www.nlms.info/articles/staticgrass/staticgrass_e.htm

Leerrijke link, Erik.
Was al een tijdje op zoek naar een 'negatieve ionengenerator' om zelf zo'n apparaat te bouwen maar zonder succes.  Heb me deze middag dan maar een vliegenmepper aangeschaft en dit in elkaar geschoten.  Eerste test met een 9 volt batterij is positief.


Frank_N

Good job, Gino!

Ga je ons aub nog vertellen hoe u dat deed?

Lijkt me veel safer dan werken met netspanning :o ;D ;)
Groet van Frank

GVL

Exact zoals aangegeven in de link, Frank (aangezien het aan de unief altijd met de hakken over de sloot was bij elektronica ...).
Batterijruimte aangepast voor een 9V-batterij (ipv 2 x 1.5V).  Draadje door behuizing geleid en verbonden met negatieve uitgang van de vliegenvanger (gesoldeerd en met lusterklem voor mechanische stevigheid).  Positieve uitgang verbonden met de zeef.  Tenslotte de arm van de zeef op maat geplooid en ingegoten met tweecomponentenlijm zodat ook die verbinding tegen eens stootje kan.
Groeten.


Frank_N

Deze uitleg is me veel duidelijker dan in de link, Gino :) ;)

Waarvoor dank voor uw extra moeite!
Groet van Frank

janieburton

Dit lijkt mij ook veiliger dan een via aan het netstroom werkende zelfbouw(niet dat ik aan de kennis van het forumlid twijfel die het netstroom toestel heeft gebouwd) "Grassmaster" en zeker stukken goedkoper dan de Noch
 

Gerolf

Het is zeker veiliger, maar ook zo'n "opgevoerde" vliegenmepper kan best prikken als je hem aanraakt, hoor  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Maar voor wat ik ervan af weet is de Amp de boosdoender en niet zozeer de Volts.

Bij aanraking van een vliegenmepper kan die wel "prikken" maar normaal gezien zou een gezond iemand er geen probleem mee hebben daar een 9V batterij beperkt is in Ampere of bijna niets.

Bij aanraking van een toestel gevoed via het netstroom is de kans bij kortsluiting/aanraking toch dat de volledige Amp die op het stroomnet staat via de transfo voor een fraktie van een seconde door hele het toestel gaat
 

Havoc

Toch nog een bedenking bij het eerste apparaat: die 10 MOhm weerstand lijkt me een gewone 0.5W te zijn. Die dingen zijn goed tot een 250-500V naar gelang de constructeur. Bij meer kunnen die doorslaan. Hier staat er veel meer op. Misschien ook opteren voor aangepaste connectoren ipv banaanstekkers. Zo steek je niet per ongeluk een meetsnoer of zoiets in dat toestel. Er zijn prima HV BNC conectoren te vinden die met enkele 1000V geen probleem hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Sattrickske

Citaat van: janieburton op 28 april 2013, 13:09:57 PM
Bij aanraking van een vliegenmepper kan die wel "prikken" maar normaal gezien zou een gezond iemand er geen probleem mee hebben daar een 9V batterij beperkt is in Ampere of bijna niets.

Bij aanraking van een toestel gevoed via het netstroom is de kans bij kortsluiting/aanraking toch dat de volledige Amp die op het stroomnet staat via de transfo voor een fraktie van een seconde door hele het toestel gaat
En da's nu precies de reden waarom ik zo'n toestel (en zeker een zelfbouw) NIET aan de netspanning zou hangen.  ALS het misloopt, kan je daar een dodelijke klap van krijgen, welke beveiliging je ook inbouwt.  Vergeet ook niet dat de differentieel schakelaar in je schakelbord (bijna) niet zal werken wanneer er zo'n toestel achterhangt.  Door de scheiding van de kringen wordt de (dodelijke) verliesstroom zo goed als niet door het differentieel (of verliesstroom schakelaar) gedetecteerd

Zelfbouw, ja; maar DIT aan de netspanning hangen: TOTAAL ONVERANTWOORD.  En zeg maar dat een ingenieur elektriciteit-elektronica het gezegd heeft.

Batterijen (geen auto accu's!!!) zijn veel veiliger...

Cedric

Ik heb ondertussen ook niet meer verder gedaan met het zelfbouwapparaat, onder meer door enkele van bovenstaande commentaren. Ik heb het apparaat als test gebouwd omdat ik al van meerder mensen gehoord had dat de omgebouwde vliegenmeppers niet altijd even goed werkten. Toen ik het schema per toeval vond op OpenDCC.de vond ik het de moeite om eens uit te proberen. Maar er zijn inderdaad vele argumenten tegen het gebruik van netspanning aan dit ontwerp...

Ben aan het denken hoe dit los van het net kan gekoppeld worden. Graag jullie ideeën en commentaren over volgend idee:

stel een batterij van 9V of 12V en hierop een schakeling om een wisselspanning te maken (bv met 555 o.i.d.), deze hangen aan de 12V/230V transfo. De eerste transfo wordt dan eruitgehaald. Verder de kaskade behouden maar dan wel de 10M weerstand vervangen door een ander exemplaar met hogere doorslagspanning.