Zelfbouw begrazingsapparaat

Gestart door Cedric, 25 april 2013, 21:54:16 PM

Cedric

Als (een ietwat goedkoper) alternatief voor een Noch Grassmaster heb ik het begrazingsapparaat nagebouwd dat terug te vinden is onder de site van OpenDCC (http://www.opendcc.de/elektronik/begrasungsgeraet/Begrasungsgeraet.html

Dit apparaatje werkt met een 230V/12V transfo gevolgd door opnieuw een 12V/230V transfo en dan een schakeling van meerdere spanningsverdubbelaars. Uitleg over de werking kan je terugvinden op de site van OpenDCC. Dit is eigenlijk een gelijkaardige schakeling als bv. prikkeldraadverschrikker. Niet geheel ongevaarlijk dus !

Let op ! Aangezien dit apparaat onder 230V werkt weet je dus best iets van elektriciteit vooraleer hieraan te beginnen ! Als je dit nabouwt, is dit onder eigen risico ! Ook moet je rekening houden met de grillen van hoogspanning !

Hier zie je het geheel van mijn toestel (let niet op de rommel op de tafel ::) :-\ ):




Om door de hoogspanning geen vonkoverslag te hebben moet je voldoende afstand nemen tussen de koperbaantjes. Dit kun je door met een breekmes de niet gebruikte banen weg te snijden.



Via een banaanstekker kan dan de zeef aangekoppeld worden, voorlopig heb ik één zeef gemaakt.
Ik heb al wat getest hiermee en dit werkt goed. Foto's van testen volgen nog ! ;)

janieburton

Is die Noch Grassmaster dan zo duur dat zelf bouwen goedkoper is?
 

Steam.N

Cedric, let maar goed op, als je daarmee bezig bent.
Een ongelukje is snel gebeurd  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Er bestaan minder gevaarlijke methodes om zo'n apparaatje te maken. Je kunt b.v. een elektrische vliegenmepper kopen, die kosten vaak minder dan 10 euro, en die ombouwen naar begrassingsapparaat.

Ik vind de titel wel komisch, een begrazingsapparaat heet bij ons een koe. Schaap mag ook. 8)

loebaske

Idd. heb al vaak elek. vliegen mepper omgebouwd voor leden van het forum en dat ding werkt perfect,

Cedric

Ik werk bijna dagelijks met elektriciteit en elektronica op mijn werk, dus ik ben zeker geen cowboy als het op veiligheid aankomt en ik ga er bv ook niet zitten aan prutsen als het spul in het stopcontact zit :o :P
Van het systeem met die vliegenmeppers had ik ook al over gehoord/gelezen. Hierover heb ik nogal het gevoel dat de meningen verdeeld zijn, sommigen zeggen dat dit niet zo goed werkt, anderen zijn er dan super tevreden erover...

In theorie kan ik er ook nog een batterij inbouwen zodat het wat mobieler wordt, praktijk zal uitwijzen hoe handig het gaat om mee te werken ;)


Steam.N

Succes !!!
Hou ons op de hoogte, en toon wat resultaten  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Citaat van: Cedric op 26 april 2013, 12:58:03 PM
...dus ik ben zeker geen cowboy als het op veiligheid aankomt ...
Toch heb ik wel wat bedenkingen bij je schakeling. Je gaat met twee trafo's eerst van 230 naar 12V, en dan weer terug naar 230. Weliswaar gescheiden van aarde, maar nog steeds een levensgevaarlijke spanning.
Vervolgens ga je die spanning in een cascade oppeppen. Ik zie in je schakeling geen enkele vorm van stroombegrenzing op een veilige waarde.
Een belangrijke eigenschap van het apparaat van Noch, en ook van die vliegenmeppers, is dat de uitgang zeer hoogohmig is, zodat de spanning helemaal in elkaar stort zodra je met je handen verbinding maakt tussen de twee polen.


Geert

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 april 2013, 14:03:35 PM
Citaat van: Cedric op 26 april 2013, 12:58:03 PM
...dus ik ben zeker geen cowboy als het op veiligheid aankomt ...
Toch heb ik wel wat bedenkingen bij je schakeling. Je gaat met twee trafo's eerst van 230 naar 12V, en dan weer terug naar 230. Weliswaar gescheiden van aarde, maar nog steeds een levensgevaarlijke spanning.
Vervolgens ga je die spanning in een cascade oppeppen. Ik zie in je schakeling geen enkele vorm van stroombegrenzing op een veilige waarde.
Een belangrijke eigenschap van het apparaat van Noch, en ook van die vliegenmeppers, is dat de uitgang zeer hoogohmig is, zodat de spanning helemaal in elkaar stort zodra je met je handen verbinding maakt tussen de twee polen.

Ik zie daar wel een 10MOhm R staan, ruim voldoende zou ik denken.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#10
Toch een waarschuwing,

ooit in een ver verleden avondschool gevolgd TV en Radio technieken omwille van persoonlijke interesse . TV's met een beeldbuis werken ook met redelijk hoge spanningen. Het eerste wat er toen verteld werd is dat deze hoogspanningen lang aanwezig kunnen zijn, ook na het uitschakelen van de voeding stekker!!! Dus pas toch op als je deze schakeling aanraakt zoals op de foto...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Citaat van: Geert op 26 april 2013, 14:16:36 PM
Ik zie daar wel een 10MOhm R staan, ruim voldoende zou ik denken.
Okee, die had ik even gemist.

janieburton

De hamvraag:

Is een Noch Grassmaster dan zo duur dat het goedkoper is om er een zelf te maken.

Of is het gewoon leuker om dat zelf te maken????

 

Cedric

Geert, hierin heb je volledig gelijk, maar in de beschrijving bij OpenDCC staat ook vermeld dat je na het uitschakelen van het toestel de zeef eventjes moet kortsluiten met de aarde om zo de opgeslagen energie in de condensatoren teniet te doen.


Janie, een Noch Grassmaster kost ongeveer iets van een 150 € dacht ik. Persoonlijk vind ik het eigenlijk vooral leuk om zoiets zelf te maken  ::) ;D  Aangezien ik zowiezo als hobby veel bezig ben met elektronica had ik ook nog het een en ander thuis liggen

ERVIN

Citaat van: janieburton op 26 april 2013, 14:59:08 PM
De hamvraag:

Is een Noch Grassmaster dan zo duur dat het goedkoper is om er een zelf te maken.

Of is het gewoon leuker om dat zelf te maken????

Ik dacht dat een grassmaster tussen de 130 en 150€ kost , in mijn geval opteer ik om deze te kopen en niet zelf te maken ( heb ik véél te weinig verstand van).