Detectie van de loc in een sleep

Gestart door bumper, 25 april 2013, 17:43:03 PM

Gerolf

Ik heb dit topic in elk geval al verhuisd naar een meer geschikte plek - zoals Frank eerder al voorstelde.

Een bezetmelding doen werken, een trein laten stoppen zodra hij volledig in een blok staat is alvast een eerste stap.
Een volgende stap naar een (automatisch) schaduwstation is ook je wisselstraat zetten naar een volgend vrij spoor...

Wat de keuze van je elektronica betreft: met transistoren en relais kan je al heel wat doen: flipflops, timers, OF- en EN-poortjes, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bumper

#16
Na heel wat gelezen te hebben over elementaire electronica, en heel wat zoekwerk, een schema gevonden voor stroomdetectie dat volgens mij eenvoudig na te bouwen was, en bovenop kon dienen voor wisselspanning en gelijkspanning. Het schema nagebouwd op een experimenteerbordje en getest met een loc als stroomafnemer en een ledje als stroomafnemer. En het werkte. Nu had ik graag jullie oordeel over dit experiment, want ik ben helemaal niet zeker of dit onder alle omstandigheden goed zal werken. Bijgaand de beide schema's en de testopstelling met een gelijkstroomloc. De voeding en de relaissturing heb ik zelf in mekaar geknutseld aan de hand van informatie uit diverse schema's.
Hopelijk zijn de foto's zichtbaar, indien niet had ik graag wat hulp, want ik krijg het niet voor elkaar.






Edit (doomslu): correctie urls van foto's
 

Klaas Zondervan

De URL van je foto's is niet goed.
Om te beginnen staat er 1 keer http teveel in. Maar als ik dat weghaal zie ik ze nog niet.
Staan ze wel op je website? En staan ze wel op de aangegeven plaats?

Klaas Zondervan


conducteur

#19
Edit: Luc heeft de foto's in de originele post aangepast.
Was een 5V relais geen optie? Dan spaar je per melder je 7812 uit.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Er zaten wat foutjes in de urls van de foto's. 2 keer http:// te veel, een "/" achteraan te veel...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Nu even inhoudelijk ingaan op dat schema: Zo te zien is het een variant op de befaamde 2T-detector.
Een mogelijk probleem zit in de ingang: over de diodes ontstaat een spanningsval, die moet de basis van de transistor aansturen. Maar ik heb de ervaring dat dat niet altijd werkt. Er zit wat spreiding in de drempelspanning van diodes en basis-emitter overgangen. Daardoor kan je het treffen dat de spanningsval over de diode lager is dan de drempelspanning van de transistor, en dan gaat de transistor niet open.

De oplossing is een voorspannnig aanbrengen op de basis. Die wordt opgeteld bij de diodespanning en samen is dat voldoende om de transistor open te sturen.
Een voorbeeld zie je op mijn website: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html en dan schakelingen 3 en 3a.

Frank_N

Vreemd...Ik zag in de laatste post van Ludo niets van http enzo....
Nu wel.

Het leuke (maar ook bedenkelijke) van deze schakeling is de zeer geringe spanningsval (0,6V) over de rijspanning-voeding.

Zie in verband hiermee de reactie van Klaas.

Deze is mogelijk ook interessant, met minder componenten (als je toch een hulpvoeding van 5V gebruikt) maar je hebt dan een spanningsval van 1Volt over de rijspanning: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/19/modelbouw/treindetectie.html

Deze werkt met gelijkspanning en kwispelspanning, in geval van gelijkspanning dus richtingsdetectie ;)
Groet van Frank

bumper

Bedankt voor de hulp met het plaatsen van de foto's.
Rian : ik had op dat ogenblik geen ander relais. De rest wel, vandaar de gekozen oplossing.
Klaas en Frank : ik ga jullie voorstellen trachten te begrijpen en een keuze maken.
Bedankt alvast voor jullie informatie.
 

Gerolf

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 mei 2013, 19:33:08 PM
Een mogelijk probleem zit in de ingang: over de diodes ontstaat een spanningsval, die moet de basis van de transistor aansturen. Maar ik heb de ervaring dat dat niet altijd werkt. Er zit wat spreiding in de drempelspanning van diodes en basis-emitter overgangen. Daardoor kan je het treffen dat de spanningsval over de diode lager is dan de drempelspanning van de transistor, en dan gaat de transistor niet open.

2 diodes ipv 1 per richting, en je hebt gegarandeerd genoeg drempelspanning  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf, klopt helemaal. Bij detectors voor digitaal is dat ook een veel toegepaste praktijk. Maar bij analoog rijden wil je een zo laag mogelijke spanningsval, en dan is de truc met de voorspanning de aangewezen methode. In plaats van 2 diodes kost dat 4 extra weerstanden. De detectors op mijn eigen baan en op onze clubbaan zijn allemaal zo uitgevoerd.

Michiel

...of misschien het gebruik van germanium transistoren met met een veel lagere drempelspanning, ipv de BC547 en BC557?...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Germanium, dat moet je niet meer willen. Bovendien moeilijk aan te komen.

Gerolf

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 mei 2013, 11:08:33 AMbij analoog rijden wil je een zo laag mogelijke spanningsval
Zouden er nog mensen zuiver analoog rijden? Dus met een vlakke DC? Ofwel PWM-DC, ofwel digitaal, lijkt me.
Voor een vlakke DC zou die 600mV verschil iets kunnen betekenen, maar ook weer niet veel ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bumper

Gerolf,
Ik denk dat ik nog zuiver analoog bestuur. Met een vlakke DC bedoelt U toch gewoon een zuivere gelijkspanning. Als de fleischmann transfo die te zien is op de foto aan die voorwaarde voldoet, dan is het dus zuiver analoog. Wat PWM-DC juist betekent weet ik niet. Digitaal bestuur ik zeker niet. Ik zou dat ook graag zuiver analoog willen houden, omdat ik dan de eenvoudige schakelingen nog kan begrijpen. Het klinkt misschien een beetje simpel maar het is zo.
Ludo