Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Detectie van de loc in een sleep

Gestart door bumper, 25 april 2013, 17:43:03 PM

bumper

Hallo iedereen,
Eindelijk met pensioen. Zeer drukke jaren achter de rug. Niets meer aan de treinbaan gedaan. Wel het forum zo goed als mogelijk gevolgd. Nu tijd en dus terug gestart. Ik ben bezig met mijn schaduwstation. De treinen, goederen en reizigers, krijgen allemaal een vaste plaats toegewezen. Aan het einde van de railsectie voorzie ik een stukje rail dat ik stroomloos kan zetten om de trein te laten stoppen. Dit gaat voor goederentreinen en gewone reizigerstreinen. Maar ik wil ook reizigerstreinen in trek-duwcombinatie laten rijden met de loc op het einde of in het midden. Ik dacht, dan voorzie ik zowel in het midden als in het begin van de railsectie een stukje dat ik stroomloos kan zetten. Dit kan echter maar werken als je de positie van de loc kent, en het overeenstemmende stukje rail stroomloos kunt zetten. Nu is mijn vraag of het mogelijk is de positie van de loc in aan aankomende trein te bepalen. Voor de volledigheid, het zichtbare gedeelte van mijn baan is enkel een reizigersstation en de treinen rijden op gelijkspanning. Ik verkies een anloge oplossing, en ik heb een beperkte kennis van electronica.
 

Frank_N

#1
Als je met stroomdetectie werkt zul je alle wagentjes (in ieder geval de eerste en de laatste) moeten voorzien van een stroomverbruiker, om de trein op een exact punt te laten stoppen. Dat kan met bv.met weerstanden van 10 kilo Ohm, of lampjes/ledjes. Dan moet je wel sleepcontacten (als er geen verlichting in zit) maken onder je wagentjes!

Bij gebruik van een ir lichtsluis is dat niet nodig.
Ongeacht de positie van de lok in je trein geeft de lichtsluis een signaal af bij het detecteren van het eerste wagentje.
Dat signaal schakelt een relais waar je weer alle kanten mee op kunt.

Op deze site (bijvoorbeeld): http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
is een compacte lichtsluis te vinden.

Op de site van Gerolf  http://meb.gerolf.be/sturing/control/nsluis.htm  is een oplossing te vinden met een soort lantaarn paal om de zend-led in te verstoppen, mooie oplossing voor als het in het zicht komt ;)

Conrad (bijvoorbeeld: Bestnr.: 497086 - 89  deze is een reflector, dus kan zo onder de baan ;)) levert verschillende pakketten en modules waar je eens mee zou kunnen experimenteren :)

In mijn schaduwstation heb ik het zo opgelost:  https://picasaweb.google.com/ModelspoorfaN/Bedrading02#5132723739391949874 
Zodra er detectie plaatsvind, word het betreffend stuk spoor stroomloos geschakeld, met een indicatie van een bezet-spoor led (alles zelfbouw, de schakeling is een variant op de Funky-rail oplossing:  http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-lichtsluis.htm).

Edit) verschillende keren tekst gewijzigd/toegevoegd.

Edit2) at admin: Ik vermoed dat dit topic in KIS thuishoort?
Groet van Frank

bumper

Frank,
Bedankt voor uw reactie. Dat systeem van een lichtsluis lijkt mij een goede oplossing. Daar had ik eerlijk gezegd niet aan gedacht. Is het mogelijk het schema van uw uitvoering te bekomen, want deze lijkt mij vrij eenvoudig. In MSM heb ik de uitvoering van Gerolf bestudeerd, maar deze lijkt mij toch vrij ingewikkeld met dat synchronisatiesignaal en zo.
Ik dacht een plaatselijke tunnel te maken met links en rechts een horizontaal buisje tot zo dicht mogelijk tegen het rijtuig om zodoende de invloed van omgevingslicht zo veel mogelijk uit te sluiten. En ook om niet onder de tafel te moeten werken. Dan moet het volgens mij toch mogelijk zijn om met een zeer eenvoudige zender-ontvangerschakeling dit systeem te realiseren. Ik ben ondertussen nog op zoek naar andere eenvoudige schakelingen volgens hetzelfde principe. Ik zou het namelijk graag zelf bouwen.
Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Een andere methode is, een stroomdetector op de eindsectie. Zodra die aanspreekt wordt het hele spoor stroomloos geschakeld. Het maakt dan niet uit waar de loc zich in de formatie bevindt.
Enige voorwaarde is dan dat het voorop lopende voertuig stroom afneemt, b.v. voor zijn frontseinen.

Frank_N

Ludo,

Het schema wat ik gebruikte komt van Funky-Rail. Voor zover mij bekend (en te lezen op de betreffende pagina) heeft hij het zelf niet gebruikt.
Het enige wat ik eraan toegevoegd heb is een transistor om een reedrelais aan te kunnen sturen.
Deze schakeling is gevoelig voor daglicht en halogeenlicht.

Voor mij was dat niet zo belangrijk, omdat het geheel afgedekt word door een kap over het schaduwstation.
Zoals te zien is de zender tov. de ontvanger schuin geplaatst over het spoor.
Dit is gedaan om ook bij een rijdende trein detectie te hebben.

Gerolf heeft om die redenen ervoor gezorgd dat zijn ontwerp niet gevoelig is voor daglicht of halogeenlicht.

Ik zag in de datasheet van de door Huib Maaskant (floodland.nl) gepresenteerde  oplossing dat de de door hem toegepaste ir detector dat dit ic dat ingebouwd heeft.
Zelf heb ik dit nog niet uitgeprobeerd, maar het lijkt me een goede alternatieve oplossing voor zelfbouw ;)
Groet van Frank

Gerolf

Een lichtsluis is een optie, maar is eigenlijk vooral nuttig als je een exacte plaatsbepaling wenst. Bij mij ging dat om een ontkoppelaar
Die sluis hoeft alleen gefilterd te worden als er ander licht op de sensor kan vallen. Bij mijn voorbeeld "kijkt" de sensor naar boven

Ik zou in een schaduwstation met stroomdetectie werken. Je dient dan uiteraard een verbruiker te hebben aan het begin en aan het einde van je trein.
Je schakelt de stroom uit (of remt af tot stop) zodra je blok ervoor geen stroom meer detecteert - dus zodra de inkomende wisselstraat van je schaduwstation vrij is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#6
"""Een lichtsluis is een optie, maar is eigenlijk vooral nuttig als je een exacte plaatsbepaling wenst.""""

Dat is volgens mijn interpretatie hetgeen Ludo in zijn oorspronkelijke kwestie wilde bereiken, ongeacht de positie van de lok. Vandaar mijn reactie plus uitleg, waarbij ik  hoop dat het allemaal duidelijk was  ;)

Referentie aan de oorspronkelijke vraagstelling: """"Maar ik wil ook reizigerstreinen in trek-duwcombinatie laten rijden met de loc op het einde of in het midden.""""

Daarbij is het (dacht ik) goed mogelijk een vrijwel onzichtbare (reflectie) lichtsluis toe te passen verstopt onder de sporen.

Groet van Frank

TBCédric

#7
ik heb een video gezien met een sein . i.p.v. stroomdetectie infrarood.

http://m.youtube.com/user/EverardJunction

gr cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Frank_N

Citaat van: piko(ho) op 27 april 2013, 20:16:34 PM
ik heb een video gezien met een sein . i.p.v. stroomdetectie infrarood.

http://m.youtube.com/user/EverardJunction

gr cedric

Leuke link, Cedric... Maar om welke video gaat het precies?
Groet van Frank

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Als je een verbruiker aan het begin en het einde van je trein hebt (bij duwstel bvb een wagen met koplampen) is stroomdetectie beter.
Eens de trein niet meer op de inkomende wisselstraat zit, kan je het spoor in je schaduwstation uitschakelen.
Wat is het voordeel? Stel dat je een koppelingbreuk hebt, en je bij een getrokken trein wagens achterlaat op je wisselstraat ....
Een lichtsluis die het eerste voertuig detecteert gaat zoiets niet opmerken.

Je hoeft trouwens geen exacte plaatsbepaling te doen. Zodra je trein volledig tussen de wissels staat is het goed.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bumper

Frank
Uw uitleg was duidelijk en bruikbaar, maar mijn vraagstelling was waarschijnlijk niet juist geformuleerd.
Mijn vraag heeft zijn oorsprong in het verre verleden. Toen liet men een trein stoppen met de loc op een stukje stroomloos spoor. Vandaar dat ik in de knoop zat om treinen met verschillende loc-posities te laten stoppen. Als men in een schaduwstation het ganse spoor stroomloos zet is die positie natuurlijk niet meer belangrijk, maar zo had ik niet gedacht. Voor mij is dus een systeem met stroomdetectie ook goed. Wat ik dus nodig heb is dat een trein, gelijk dewelke, stopt in het schaduwstation als hij volledig binnen is. Ik ga de twee systemen uitwerken, gewoon om kennis op te doen. Vermits we in onzichtbaar gebied werken is het niet nodig om verborgen systemen te gebruiken.

Voor de andere reacties
Toch nog een klein vraagje. Geldig voor beide systemen denk ik. Als men terug wil starten dan moet het detectiesysteem uitgeschakeld worden anders geraak je niet weg denk ik. En nadien moet het terug geactiveerd worden. Kan dat automatisch gebeuren en hoe realiseer je dat, want overal aan-uit schakelaars opzetten lijkt mij niet te doen. Voor de duidelijkheid : er zijn acht opstelsporen, en er rijdt steeds maar één trein tegelijk, of naar binnen of naar buiten. Moet ik daarvoor een systeem bedenken met flip-flops (uit MSM) of werk ik beter met timers? Graag wat tips a.u.b.
 

Gerolf

Je hoeft het detectiesysteem niet uit te schakelen, maar een vorm van (elektronische) logica gebruiken.
Met stroomdetectie ga je ook de uitgaande wisselstraat en het daarop volgende baanvak bewaken. Eens dat vrij is, mag je trein doorrijden.
Wil je dat je trein toch een tijdje stil staat? Dan is een timer aangewezen.
De uitgangssignalen van die schakelingen ga je dus combineren:
Een trein stopt in het spoor van je schaduwstation
- als het uitgaande spoor bezet is
- én als het spoor van het schaduwstation bezet is
- én als de eventuele vertraging nog niet afgelopen is
- én als de ingaande wisselstraat vrij is
Om te beletten dat een volgende trein die naar een ander opstelspoor rijdt (en dus de inkomende wisselstraat bezet) er voor zorgt dat de laatste voorwaarde opgeheven wordt en je eerste trein zou vertrekken, dien je nog wat anders te doen ...

Ik beschrijf hier nu (in een notedop) een "volautomatisch" principe. Uiteraard kan je nog steeds met schakelaars werken, en alleen het inrijden bewaken.

Wat de elektronica zelf betreft: dat kan met transistors en diodes, of met logische poorten zoals in CMOS-IC'tjes, of met microcontrollers.
Het eerste vereist het minst "studie" maar nogal wat componenten, bij de laatste ga je zelf programmeren en moet je veel minder componenten gebruiken.

...  maar ik denk dat de vraag nu verder gaat dan "plaats van een loc in een sleep". Nieuw topic starten?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#13
Citaat van: bumper op 28 april 2013, 00:13:03 AM

Als men terug wil starten dan moet het detectiesysteem uitgeschakeld worden anders geraak je niet weg denk ik. En nadien moet het terug geactiveerd worden.

Dat detectiesysteem (gelijk welk systeem, maar wel het volledig gedetecteerde blok) hoeft niet uitgeschakeld te worden. Beter nog komt dat goed van pas ;)
Voorbeeldje met 2 relais per blok:
Het volstaat met het overbruggen van het betreffende (detectie) relais, met een (zelf te activeren) 2e relais.
Dat 2e relais zet de baanspanning erop en word na activatie""vastgehouden""door het 1e
Als de trein weg is uit het blok valt relais 1 en 2 af (want je detectie "ziet" geen trein meer) en word dan vanzelf de situatie gereset.
De trein krijgt nu voeding in het volgende blok, en het spel kan opnieuw beginnen :)

Een volgende stap word dan dit toe te passen in uw geval met 8 sporen.
Gerolf heeft daar in bovenstaande reactie al wat over geschreven.
Groet van Frank

bumper

Frank, Gerolf
Bedankt voor jullie informatie, maar zoals Gerolf stelde zitten we op het ogenblik veel verder dan de oorspronkelijke vraag. Deze is op dit ogenblik zelfs niet meer nodig. Maar naarmate het project vordert zullen er steeds vragen bijkomen, waar deze dan juist thuis horen zullen jullie op dit ogenblik beter kunnen bepalen dan ikzelf. Ik stel voor dat ik eerst een detectiesysteem tracht uit te werken en dan zien we wel verder. Zodra ik wat resultaat heb laat ik het hier verschijnen en kan dan geevalueerd worden. Ik heb voldoende info meegekregen om een zoekactie te beginnen. Ik hoop dat er echt eenvoudige systemen te vinden zijn, want een IC programmeren daar begin ik zeker niet aan. Het zal iets met eenvoudige componenten moeten zijn dat met een gewone soldeerbout op een gaatjesprintplaat in elkaar kan gezet worden.
Ludo.