Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

forumbaan gelijkstroom

Gestart door mnieuwlaet, 24 april 2013, 21:43:31 PM

mnieuwlaet

Het is eigenlijk de bedoeling; mensen die nog aan de module moeten beginnen of nog kunnen aanpassen,, dat ze dubbelsporig uitvoeren!  Je mag ook meer sporen leggen eh, zolang de mleest linkse en rechtse stuk maar het spoor op 15cm ligt en het tweede spoor op hartafstand 57mm meer naar voor.

Zo hebben we zeker afwisselend treinverkeer, verwerk gerust een aftakking ... in je module(s) laat het speelse (atractieve) element maar eerst komen.

mnieuwlaet

haha met de reglementupdate van de minibaantjeswedstrijd worden deze modules superinteressant!
Voor de mensen die er nog moeten aan beginnen, je kunt een minibaantje maken met fries en alles!

Hij past later in je grote baan, hij past ook in de forumbaan,... twee vliegen in 1 klap. En je hebt deelgenomen (want deelnemer is belangrijker dan winnen) aan de minibaantjerswedstrijd.

Metpetergaathetbeter

nooit gedacht dat ik Hollanders aan mijn baan zou moeten plakken(een Fries)

Groeten Peter ;)

Herwig

Middaggroeten,
29 april 2013,

"Fries" :
Je moet 's op verkenning gaan naar Friesland ( we deden dit ooit met een kampeerauto/mobilhome):  sommige Friesen vinden sommige Vlamingen blijkbaar véél leuker dan ...sommige Hollanders...Wij werden daar in Lauwersoog (pal noord) opvallend-uitstekend ontvangen... .

Tweerail-forumbaan: 
- als er één  "bak"  wordt voorzien met H0-laagprofielsporen, kan er toch nooit meer  "worden gescheurd met een oude Lima-rammeldoos"  ?  Op een modelbaan wordt er trouwens zachtjes gereden, bij voorkeur    nooit     gescheurd, of wel? ( of was dit een lapsus?)
-dubbelspoor:  zal dit voorste spoor   niet    te véél naar voren in de bak terechtkomen, met een ongezellig val-risico voor het H0-rijdend materiaal? (denk hierbij tevens aan grijpgrage kinderhandjes)
-blijft elke deelnemer zelf verantwoordelijk voor  zijn/haar H0-spullen?  'k Heb, persoonlijk, vieze clubervaringen:  sommige clubleden dachten dat m'n
toch wel delicate H0-stoomtreintjes en bijvoorbeeld tankwagentjes, ONkwetsbaar waren.  Met als resultaat na de tentoonstelling:  verbogen trapjes, leidingen, drijfstangen, afgerukte wielbandjes, e.a.... . Dan moet je wel     steeds     zelf aanwezig zijn, als je eigen materiaal aan het rijden is, of staat opgesteld in de fiddle-yard.
- moet die buitenzijde van de bakken absoluut pekzwart wezen, of mag er een meer genuanceerde tint worden aangebracht?
- 'k Ben (voorzichtig, onder voorbehoud)  geinteresseerd i.d.  2-rail-forumbaan, vandaar m'n vragen... .
Groeten,
Herwig.
-
-

mnieuwlaet

Er is nog ruimte over aan de voorzijde van de baan om eventuele zware treinrampen te voorkomen (nog een kleine 10cm)!
Er wordt gewerkt met peco code 100, daar kan ook ouder materieel op rijden dacht ik.
Als je eigen materiaal laat rijden en je wil zelf eens kijken op de expo... zijn de andere machinesten verantwoordelijk zoals een goede huisvader zou ik zeggen!
En voor de kinderhanden en volwassen handen stond er laatst een leuke nadar en lint afsluiting op een meter van de baan.

Voor de matzwarte buitenzijde is het natuurlijk zo dat het binnenwerk beter uitkomt en alles is dan een beetje gelijk.

loebaske

Is de nieuwe norm nu al op papier verschenen, want wil stilaan beginnen hé

mnieuwlaet

Ik geloof dat ze eraan bezig zijn, het was wachten op een prachtige tekening met cijferkes.
Het zijn grotendeels dezelfde normen als het vorige. Het tweede spoor komt ervoor, center op 5,7cm dacht ik. (ander blijft op dezelfde plaats liggen) en omrijspoor achter de achterzijde mag eraf en ingepalmd worden door scenery.

doomslu

Citaat van: mnieuwlaet op 17 juni 2013, 23:00:15 PM
Ik geloof dat ze eraan bezig zijn, het was wachten op een prachtige tekening met cijferkes.
Het zijn grotendeels dezelfde normen als het vorige. Het tweede spoor komt ervoor, center op 5,7cm dacht ik. (ander blijft op dezelfde plaats liggen) en omrijspoor achter de achterzijde mag eraf en ingepalmd worden door scenery.
Mooie samenvatting.

Als ik dit weekend tijd vind zal ik de site proberen bij te werken...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Mercikes Luc, kan toch al beginnen, dat doorrij gat komt toch maar nadien ...

loebaske

Verdomme, vind het bos niet tussen de bomen  >:( >:( >:(

Ben namelijk op zoek naar het zaagplan van de plaat voor de forummodule...
misschien eens bij plaatsen bij de tekening van de forumbaan..

doomslu

Citaat van: loebaske op 08 juli 2013, 09:39:05 AM
Verdomme, vind het bos niet tussen de bomen  >:( >:( >:(

Ben namelijk op zoek naar het zaagplan van de plaat voor de forummodule...
misschien eens bij plaatsen bij de tekening van de forumbaan..
Zal ik doen, Eric.

Kijk eens hier: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14026.0.html
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske


loebaske

Voila men bakken zijn klaar 2stuks nu beginnen schilderen en het sporenplan maken, samen beelden ze het tema "wekelijkse kost" uit, jammer genoeg gaan ze niet deelnemen aan de forumbaan volgend jaar, want ééntje doet mee met de minibaantjes

OlivierV

Citaat van: loebaske op 05 oktober 2013, 12:21:59 PM
Voila men bakken zijn klaar 2stuks nu beginnen schilderen en het sporenplan maken, samen beelden ze het tema "wekelijkse kost" uit, jammer genoeg gaan ze niet deelnemen aan de forumbaan volgend jaar, want ééntje doet mee met de minibaantjes
De titel toch toevallig niet geïnspireerd op die faceboekgroep "Dagelijke Kost" (al is die geloof ik wel opgedoekt).

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

facebook ....wat is da???
"dagelijkse kost" durf ik niet gebruiken, want wie weet.....
dus maar "wekelijkse kost"