Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Bomen......

Gestart door argilla, 24 april 2013, 11:27:13 AM

argilla

Voor diegene die graag snel een paar bomen echte bomen ( jawel echte bomen) , of een gans bos, willen in H0 volwassen bomen en in schaal 0 kleine jonge bomen.

De takken van oude thym struiken zijn ideaal. Het kleine fijne blad is op 1/1 ongeveer de grootte van een lindeblad.
Er zijn 2 methoden dewelke ik noem de droge en de natte methode.
1) je snijd gewoon van de struik het takje af op de gewenste lengte, bij mij 30 cm in H0 schaal. Ofwel behou je de scheve boom ofwel plooi je in de tegenovergestelde richting de tak recht . Opgepast je kan gaan tot ongeveer 80° boograden anders breekt het takje. De takjes zijn "nat" zeer soepel.
Nu kan de tak bespuiten met blanke klaar laak ( uit de action = goedkoop en goed) 3 lagen. Telkens een 15' wachten alvorens de volgende te spuiten. Goed overal in de kruin op de stam op de blaadjes spuiten. Het gaat jaaaaren mee ( heb er nog van mijn eerste baan) En als ze toch afvallen heb je een mooi bladerdek onder de bomen of je kan ze bekleden met foliage achteraf.
2) je laat de takjes goed drogen en rits de blaadjes eraf ( gebruik in de keuken) Dan bespuiten met lijm en bekleden met loof.
Beide methoden hoef je niets maar dan ook niets bij te kleuren aan de bomen zelf. Prachtig zeker als ze wat ouder worden en wat meer uitdrogen krijg je een mooie gegroefde stam, die nijgt naar lichte  zilverkleurige. Je kan de stammen zolang maken of kort als je zelf wilt.Hier een paar foto's van "verse" bomen bespoten met de blanke lak.
Nu heb je echte bomen op de baan.





argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

loebaske

Die gaan toch op termijn uit drogen voor zover ik het denk, had dat ook al eens geprobeerd...

argilla

Citaat van: loebaske op 24 april 2013, 11:32:13 AM
Die gaan toch op termijn uit drogen voor zover ik het denk, had dat ook al eens geprobeerd...

mocht dat toch gebeuren gewoon bekleden met loof. Ik heb zo een boom staan (allereerste) van 6 jaar oud niets aan. Dus zal je die waarschijnlijk niet goed "gelakt" hebben ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Voor takken lijkt het me een goed basismateriaal. De bladeren lijken me te dik, de stam wat dunnetjes
Persoonlijk zou ik de takjes toch eerst in glycerine leggen, en daarna grondig laten drogen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

glycerine? kan je daar een woordje uitleg bij geven? wat is het doel hiervan?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

Glycerine drijft het water weg, samen met eventuele bacteriën.
Het voorkomt dus rotting, schimmelvorming, ... kortom een bewaarmiddel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Uw takjes worden gemummificeerd met glycerine ;D ;D ;D

railman56

weeral een beetje slimmer.....als ik het kan onthouden natuurlijk  :-[ ;)
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn