Marklin M2 stuurrijtuig ( uit set 43512)

Gestart door trainspottingjr, 22 april 2013, 18:52:33 PM

trainspottingjr

Hoi,

is er een mogelijkheid om het stuurrijtuig van een decoder te voorzien?

Moet je deze zelf inbouwen of is er al een stekker voorzien waarin je een decoder kunt inpluggen?

Extra informatie:

momenteel rijd ik nog analoog maar ik maak op dit moment de overstap naar DC digitaal bestuurd met een Roco Multimaus.

Alvast bedankt

Jelle
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Jurgen

Standaard zit er geen decoder in dit rijtuig. Het is een eenvouwdig printje zonder stekker.

Maar waarschijnlijk is het wel mogelijk om een decoder in te bouwen, er zijn handelaars die dit doen, dus moet het mogelijk zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

trainspottingjr

@ Jurgen

alvast bedankt voor het antwoord, bij deze zal dat dus één van de volgende zijn die even verdwijnt van de sporen om een nieuwe hard- en software in te bouwen.

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Geert

Ben er zelf ook mee bezig er een decoder in te voorzien. Het zal wel zelfbouw worden, mogelijk zelfs mijn eerste Mfx decoder projectje? Als dat niet lukt het vertrouwde zelfbouw MM2 protocol.

Toch, al wat onderzoek gedaan naar de originele ingebouwde elektronica in het stuurstrandrijtuig. 

Je moet wel weten waar je mee bezig bent, want de voorschakelweerstand van de twee in serie geschakelde rode sluit LED's staat mee op het grote printje. De drie aparte voorschakelweerstanden voor elk van de drie witte LED's staan mee op het kleine printje waar al de LED's op staan!!

Dus zet geen volle spanning op de rode sluitlichten... Anders  :-[

Voor de geïnteresseerden de werking van dit printje is gewoon een Flip-Flop opgebouwd met SMD transistors en weerstanden. De voedingsspanning hiervoor en de LED's wordt gelijkgericht met een brug en een redelijke condensator er achter. Het is  voldoende om de Flip-Flop even te setten (of resetten) via het richtingsgevoelig schakelcontact onder de wielen, om deze in zijn stand te houden.

Ik twijfel er wel aan dat je analoge AC loks aanstuurt met zuivere DC spanning (wat kan!) je de originele schakeling kan doen werken. Het (re)setten van de FF is polariteitsgevoelig...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Citaat van: Geert op 27 mei 2013, 17:35:54 PM
Ben er zelf ook mee bezig er een decoder in te voorzien. Het zal wel zelfbouw worden, mogelijk zelfs mijn eerste Mfx decoder projectje? Als dat niet lukt het vertrouwde zelfbouw MM2 protocol.

Toch, al wat onderzoek gedaan naar de originele ingebouwde elektronica in het stuurstrandrijtuig. 

Je moet wel weten waar je mee bezig bent, want de voorschakelweerstand van de twee in serie geschakelde rode sluit LED's staat mee op het grote printje. De drie aparte voorschakelweerstanden voor elk van de drie witte LED's staan mee op het kleine printje waar al de LED's op staan!!

Dus zet geen volle spanning op de rode sluitlichten... Anders  :-[




Anders mag je zoals ik op zoek naar rode smd-ledjes om te gaan smd solderen... Wel wat raar dat er twee weerstanden op zitten voor de witte lichten en geen voor de rode lichten. Waarom niet één voor de rode en één voor de witte?


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Marklin zeker...


Er is wel een reden waarom de witte LED's elk een eigen voorschakelweerstand hebben. De witte LED's zijn verschillend. Zo is de bovenste LED geen msd. Zie foto hieronder ontleend van dit forum, en niet meer origineel want er is ook al aan gefoefeld om deze om te bouwen naar 2 rail  :)



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Maar in de diesel uitvoering heb je geen derde koplamp en volgens mij is het ledprintje niet hetzelfde?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Break302

Citaat van: Geert op 27 mei 2013, 20:05:30 PM
Marklin zeker...


Er is wel een reden waarom de witte LED's elk een eigen voorschakelweerstand hebben. De witte LED's zijn verschillend. Zo is de bovenste LED geen msd. Zie foto hieronder ontleend van dit forum, en niet meer origineel want er is ook al aan gefoefeld om deze om te bouwen naar 2 rail  :)



Geert

Heela heela gefoefelt !!!!!!! let op uw woorden hee  ;)
De weerstand voor de rode leds zit op de print waar de leds zelf op zitten !

Jos