Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Moedwillige wissel : grote gevolgen.

Gestart door eve, 18 april 2013, 16:42:50 PM

eve



Dit is een deel van mijn sporenplan. De omcirkelde wissel is cruciaal : alle treinen die vanaf de helix (spiraal) naar beneden komen moeten daarover. Deze wissel is ook zeer moeilijk te bereiken. En dus wat kan gebeuren, zal gebeuren. Na wat storingen weigerde hij volledig alle medewerking.
Om het onding te vervangen moest ik ettelijke vierkante meters baan afbreken, oa ook de genoemde helix.

Uiteindelijk was dat nog goed : ik rijd rechts en het stijgend spoor lag aan de binnenzijde. Dat geeft een iets groter stijgingspercentage dan andersom. De gebruikte stralen van de sporen waren binnen 472 mm en buiten 529 mm.

Vandaag een test gedaan met de nieuwe ondergrond van de nieuwe helix. Het is een achthoek. Het stijgende spoor ligt aan de buiten zijde. De binnenstraal is 529 mm en de buitenstraal 586 mm. Ik wil er toe komen om loks in te zetten zonder anti-slipbandjes voor treinen tot ca. 4 meter.



Uploaded with ImageShack.us

Commentaar van mijn teerbeminde : "Jaja, zagen en (blijven) plakken, dat kan hij wel..."

Erik

PietB

Citaat van: eve op 18 april 2013, 16:42:50 PM
En dus wat kan gebeuren, zal gebeuren. Na wat storingen weigerde hij volledig alle medewerking.
Was daar al niet eens een groot filosoof, ene Murphy, die dat ook geconstateerd had?
Maar het is zeker wel balen Erik als je daarvoor een baan moet afbreken.
Om die reden heb ik het volgende gedaan:
De aandrijvingen (want daar zijn de meeste problemen mee te verwachten) heb ik van onderaf bereikbaar gemaakt.
Zie deze post

gr Piet.

eve

De wissel was moeilijk bereikbaar, maar niet onmogelijk. Met veel yogahoudingen en blindwerk heb ik eerst de aandrijving uitgewisseld. Maar dan bleek dat ook de stroomtoevoer naar de tongen toe onbetrouwbaar was. Ja dan moest ie er helemaal uit. En als ie dan 80 mm onder de helix ligt...
Bij alle andere wissels is de vrije hoogte ca. 20 cm. Maar die gaan dan ook niet stuk.

Erik

(Een nieuwe das trekt de soep van de dag aan.)

Kautenbach

 :-\een wissel is net een vrouw, moeilijk te bereiken, je zou ze liever niet willen maar helaas, in de praktijk kan niet zonder ze, ze kunnen lekker rijen, niet altijd even betrouwbaar, storingsgevoelig, ze hebben zo hun periodes , ze doen niet wat wilt en zij zijn enorm eigenwijs...

wat een ingreep, uiteindeljk levert het je gelukkig wel een verbetering op

bellejt

ik heb de inritwissels voorbij mijn helix gelegd.Zo kan ik er makkelijk bij.Ook slanke wissels gebruikt met vast puntstuk.Ik kom wel al 1 meter voor de wissels vlak.Als bediening gebruik ik de nieuwe marklin wisselbediening met overbrugde afschakelingen.Ook wisselstraat ingevoerd in koploper zodat de trein daar steeds maar 40 km per uur rijd.

eve

Zo, het basisframe (ijzerprofiel) voor de helix is gemonteerd aan de onderbouw (hout). Traag, maar langzaam... 8)



Uploaded with ImageShack.us

Erik

(Een goede oplossing is meestal op alle problemen toepasbaar.)

Gerolf

Mooi gemaakt, maar de combinatie van hout en metaal doe ik zelf liever niet (uitzetting tegengesteld)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Citaat van: Gerolf op 29 april 2013, 21:59:53 PM
Mooi gemaakt, maar de combinatie van hout en metaal doe ik zelf liever niet (uitzetting tegengesteld)

Ha ! Vandaar die spanningen in mijn hoofd : stalen zenuwen en een houten kop... ;D

Erik

eve

Citaat van: Gerolf op 29 april 2013, 21:59:53 PM
Mooi gemaakt, maar de combinatie van hout en metaal doe ik zelf liever niet (uitzetting tegengesteld)

Hoewel :



Erik

eve

Alle gekheid op een stokje : ik heb eea nagezien. Hout heeft meer last van een veranderende vochtigheidsgraad dan van temperatuursuitzetting. Deze temperatuursuitzetting is niet tegengesteld aan die van ijzer, maar ook positief, zij het niet zo groot. Bij stijgende temperatuur zal het hout, afhankelijk van de omgeving, vocht verliezen en krimpen, wat de temperatuursuitzetting compenseert.

Nu in mijn specifiek geval is de grootste lengte 122 cm. Met een ruim bemeten temperatuursverschil van 40 graden heb ik een maximale uitzetting van 0,6 mm.

Daar ga ik toch niet van wakker liggen.

Erik