Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaandienstregeling : het toeval

Gestart door eve, 18 april 2013, 11:12:41 AM

raf

hier hebben de 3 railers een voordeel tegen over 2 rail
als je om de zoveel meter in je baan een 4 tal wissels in bouwt kun je op tegen spoor het BV ongeval voorbij rijden
bij 3 rail geen probleem bij twee rail zit je met een keer lus probleem
ik doe voorlopig daar nog niet aan mee want ik ben al blij dat de treinen zonder te ontsporen hun rondjes rijden
op 2 plaatsen zit ik nog met een probleem dus dat moet eerst opgelost worden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je denk nog steeds analoog. In principe, met strategisch geplaatste keerlusschakelingen, kan je zonder probleem oversteken plaatsen in je hoofdbaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

De angst voor keerlussen is toch een gevalletje koudwatervrees. Er zijn allerlei oplossingen voor het keerlusprobleem. De simpelste oplossing is: geen keerlus.

raf

klaas als je van spoor verwisselt (tegenspoor)dan kom je automatische met een keer lus te zitten
met 3 rail heb je dat probleem nooit en dat heeft niets te maken met digitaal of analoog bij 3 rail toch niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Raf, digital kan je de boel zo regelen dat je perfaect van normal naar tegenspoor kan op overloopwissels.
Het is zoals Michiel schreef, gewoon een kwestie van het strategisch plaatsen van een keerlusmodule.

Op Vaerwegh dok rijden we gewoon over alle wissels in normal of tegenspoor zonder korstsluiting of wat dan ook.
De enige plekken waar een keerlusmodule voorzien is, is aan de keerlussen zelf wat ook een logische plaats is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Raf, Michiel zei het ook al, je denkt nog te analoog. Bij digitaal geef je alle parallelle sporen dezelfde polariteit zodat je zonder meer van spoor kan wisselen. En als er dan ergens een keerlus zit, dan los je het probleem in de lus op, want daar is de meeste ruimte beschikbaar.

janieburton

Ik heb even doorgedacht op het idee van het rijden met een dienstregeling


0. als je volgens dienstregeling zou willen rijden zou dan je baan niet daarvoor voorzien moeten zijn?
1. moet je voor dat je je baan bouwt niet een keuze maken of het hoofddoel goederenvervoer is of passagiersvervoer of beide als je met een dienstregeling wilt rijden?
2. als je alleen passagiers vervoer hebt rij je alleen met "internationale treinen" zoals TEE, slaaptreinen of TGV of heb je alleen maar "binnenlands verkeer" of een combinatie van de twee, bij binnenlands verkeer denk ik aan een morgen spits treinen en een avond spits treinen en treinen die zoals in Brugge worden ontdubbelt, enz.....

Ik denk dat ik nog bepaalde "items" vergeten ben maar het gegeven van een dienstregeling kan denkelijk een mooi gegeven zijn die een verrijking kan zijn
 

oebr

Op dienstregeling rijden is super. In de 40 jaar die ik al met treinverkeer op kleine schaal bezig ben geweest heb ik het grootste genoegen gehad toen ik samen met enkele vrienden de dienstregeling van Aalst had genoteerd (reizigers en goederen) en op een nochtans kleine baan (op een plank van 2 op 3 meter) probeerde na te spelen. We hadden een stationneke met 4 sporen (Aalst heeft/had er 6) en we volgden de reële tijd. (in die tijd waren belgische loks en wagens schaars, we gebruikten dan ook sncf-materieel als substituut, bvb een 67 ging dan door voor de 62 van Geraardsbergen, maar wel met respect voor de functie en de allure van het materieel)
Eén iemand bediende het schaduwstation, 1 iemand de treinen en 1 persoon het station.
Na een sessie 'piekuur' waren we werkelijk afgepeigerd.  Maar ook zeer tevreden want dat is echt plezant. Ik snap eerlijk gezegd sindsdien niet meer waarom zoveel modelbaners nog zonder dienstregeling willen rijden, dat is garantie op verveling.

Wanneer je een draaiboek binnen een vooropgezette tijd moet afwerken ontstaat vanzelf een spelelement, calamiteitenkaarten à la monopolie zijn uiteraard een optie om het spel een level hoger te zetten, maar voor veel banen zal dat waarschijnlijk niet eens nodig zijn ;-) 

Om nog op je vraag te antwoorden Janie: baanplan aanpassen op dienstregeling ? Ja, voor een deel wel, maar liefst ook niet teveel want stel je een spelletje pacman voor zonder spoken, dat is na een tijdje ook boring...)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

janieburton

Citaat van: oebr op 21 februari 2016, 12:19:18 PM

Om nog op je vraag te antwoorden Janie: baanplan aanpassen op dienstregeling ? Ja, voor een deel wel, maar liefst ook niet teveel want stel je een spelletje pacman voor zonder spoken, dat is na een tijdje ook boring...)

Ik denk aan goeder vervoer, het plannen van fabrieken, kolendepots, enz.. zodat je "echt" wagons uitzet en terug gaat halen met een rangeerlocomotief die de wagons naar een goederenemplacement waar dan een trein wordt samengesteld.

Idem voor passagiersdienst.
 

oebr

ah, dan moet je eens kijken naar de fremo kaarten, waarschijnlijk bedoel je iets in die trant. Geen ervaring mee, maar dat zou ook wel plezant kunnen zijn.

https://www.fremo-net.eu/index.php?id=2540
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

janieburton

Citaat van: oebr op 21 februari 2016, 12:48:33 PM
ah, dan moet je eens kijken naar de fremo kaarten, waarschijnlijk bedoel je iets in die trant. Geen ervaring mee, maar dat zou ook wel plezant kunnen zijn.

https://www.fremo-net.eu/index.php?id=2540

Je kan die zelf maken nar jouw eigen inzicht