Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

3-rail digitaal <> analoog

Gestart door doomslu, 17 april 2013, 14:03:32 PM

doomslu

Een vraagje aan de kenners (wat ik duidelijk NIET ben).

In het kader van onze actie met de 5523 vraagt een lezer me hoe het moet met die loc die voor 3-rail steeds standaard uitgerust is met een decoder (als ik me niet vergis is dat het geval met alle nieuwe 3-rail modellen sedert jaren).

Nu meen ik dat die decoder als het ware het 'omkeermechanisme' uit vroegere tijden vervangt en dus ook op analoge banen kan ingezet worden.
Doch ik herinner me ook iemand die zo'n moderne Märklinloc met een klassieke transformator bestuurde en alzo de decoder opblies omdat de stroompiek van het keermechanisme te hoog is...

Onze lezer in kwestie gebruikt stokoude transfo's uit de jaren '50 en '70.

Kan iemand me zeggen of hij problemen gaat hebben met die moderne loc of niet, en eventueel waar hij moet op letten?

Bedankt!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bellejt

#1
met die oude trafo's zullen er problemen optreden met de omschakelpuls.Die trafo's waren berekend op 220 V en gaven dan 24 V omschakelpuls.De hedendaagse netten geven echter eerder tussen 230  à 240 volt.Dit betekend dat de omschakelpuls al snel 8 à 10 volt hoger ligt.Dat is regelmatig dodelijk voor de decoders.

edit want handleiding waarschuwt voor beschadiging : denk dat een esu dat wel aan kan maar van de andere ben ik niet zeker.

ACFI

#2
Luc,

na de ongevallen met de eerste generatie MfX decoders van marklin zat er een papierke bij die uitdrukkelijk waarschuwde voor oude (blauwe) trafo's. O.a. de HLD 201.001 (37270) had dat probleem.

Marklin heeft ook een aantal acties gedaan om je trafo's om te ruilen mits een kleine betaling.

Wat ik nog vond over het topic:
Citeer
Die MFX-Dekoder haben ein Problem, die Maximalspannung von 24V. Bei auch nur etwas mehr rauchen die sofort ab. Die weißen Märklin-Trafos schalten mit 22 bis 24 Volt um, die älteren auch gerne mal mit 24 bis 30V.

Seit neusten (so bei der 01) steht in der Anleitung ein Hinweis, die Lok nicht mit älteren Trafos (für 220V) zu betreiben.
Deswegen die wichtige Frage: Welcher Trafo?

Märklin verlangt nämlich seit neusten bei Schäden die durch Analogbetrieb enstanden sind die Miteinsendung des Trafos!
Ggf. wird der Trafo mitgetauscht (Blaue kostenpflichtig). Wenn du einen blauen Trafo mit einschickst, könntest du Ärger bekommen, da in der Anleitung steht, dass man den nicht verwenden darf! Je nach Lust und Laune stellen sie dir dann die Reparatur in Rechnung!
Also, Lok zum Händler, weißen Trafo mitschicken, oder sagen sie ist im Betrieb mit der MS kaputt gegangen.

Nu dit gaat wel over Marklin decoders.  Denk dat het veiligste is om eens bij de fabricant de specs van de decoder op te vragen.

My 2cents

Steven

Klaas Zondervan

Citaat van: bellejt op 17 april 2013, 14:15:19 PM
Die trafo's waren berekend op 220 V en gaven dan 24 V omschakelpuls.De hedendaagse netten geven echter eerder tussen 230  à 240 volt.Dit betekend dat de omschakelpuls al snel 8 à 10 volt hoger ligt.
Dat is de officiële lezing van Märklin. De werkelijkheid is dat de oude Märklin trafo's een omschakelpuls gaven die veel hoger was dan 24V, soms zelfs boven 30V.
In de praktijk maakt de spanningsverhoging van het net niet veel uit voor het maximum. De oude waarde was 220V met een tolerantie van +/-10%, dus maximaal 242V.
De nieuwe waarde is 230V met een tolerantie van +/-6%, dat is maximaal 244V. Een te verwaarlozen verschil.
Bovendien kan de 24V niet 10V hoger worden door de netspanningsverhoging. De procentuele verhoging van 220 naar 230 is 4,5%. De 24V zou dan ook 4,5% hoger worden, dat is maar 1V meer, en geen 10V.


conducteur

Zoals af te leiden, een moderne transfo mag geen problemen geven. Oudere kunnen voor de nodige problemen zorgen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Heb het even gemeten: mijn "ouwe blauwe" piekt op 31 volt!
Decoder vervangen door het ouwe ompoolrelais?

doomslu

Citaat van: Huugooke op 17 april 2013, 17:33:54 PM
... Decoder vervangen door het ouwe ompoolrelais?
Uit goede bron heb ik vernomen dat dit geen oplossing is, want ook de motor zou dan moeten vervangen worden.
Vervelend, want de man in kwestie, die mij de vraag stelde ziet het blijkbaar niet zitten om zijn trafo's om te wisselen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Ik vrees dat starten met digitaal, of wisselen van analoge transfo's de enige deftige oplossing is voor het probleem. Prutsen aan de loc betekent dat bij de volgende aankoop opnieuw problemen zijn!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

philippe_007

Sowieso is het best dat de man overstapt naar de grijze transformatoren.

Het isolatie materiaal van de blauwe transformatoren durft nl te verduren met de jaren wat dan weer een risico geeft op kortsluiting.

Je vindt deze grijze transo's tegenwoordig voor 25 a 30€.