Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Glasvezelpotlood

Gestart door JC2180, 16 april 2013, 17:43:00 PM

JC2180

Een klein vraagje :

Bij de ombouw van enkele modellen gebruik(te) ik tot grote tevredenheid een glasvezelpotlood om snel de Putty op te schuren.
Zonder erg, dit is tot op heden prima verlopen zonder enig spoor : gewoon blijven schuren quasi polijsten met een mooi glad resultaat tot gevolg.

Nu heb ik eerder op een beurs ook gelijkaardige vullingen gekocht ... :(....als ik nog maar in de buurt van de plastic kom dan staat die al vol met krassen.  >:(

Weten jullie of er toevallig verschillende varianten bestaan, zo ja dan zou ik wel graag terug die zachtere willen...

Groeten, J
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Dirky

het glasvezelpotlood dient nu eenmaal om te krassen Joeri. Bij mijn weten is wat ik vandaag heb nog steeds dezelfde hardheid van wat ik 40 jaar geleden gebruikte om inktlijnen op kalkpapier weg te krassen.

Zelf iets zachter tewerkgaan zou wellicht helpen...

Gerolf

Er bestaan ook vullingen met zachtere messing(?)draadjes ipv glasvezels. Zelf heb ik die nog niet getest.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat glasvezel vroeger harder of zachter was.
Zoals Dirky al schreef: veel wordt bepaald door het ventje dat het gereedschap vast heeft  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

de manier waarop je op je potlood druk bepaald veel over de hoeveelheid krassen, ik oefen zelfs, buiten zijn eigen gewicht, geen druk uit op het werkstuk. Ik laat het enkel tussen 2 vingers ronddraaien. Duurt iets langer maar omzeggens geen krassen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

JC2180

Even in de vergetelheid geraakt maar toch bedankt voor de reacties!
Het probleem, als ik dit zo zou kunnen stellen, heb ik ondertussen weten te verhelpen.

Glasvezeltjes kunnen blijkbaar niet goed tegen water > de potloodvulling heb ik een aantal keren in warme damplucht gehouden en nu zijn die opmerkelijk zacht(er), dus terug schuren zonder krassen.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Rangeerduivel

Hangt er vanaf wat men "krassen" noemt!
Wat zichtbaar blijft na een behandeling met glasvezelstift laat zich bedekken met (zelfs verdund gespoten) verf zonder sporen na te laten.
Werken met "gevoel" is ook evident!
Maar dat glas(vezel) zachter wordt met warm water dat gaat er bij mij niet in!  ::)

;)

SirGresley

Probeer eens om de stift meer te laten uitkomen.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

chef garde

Zou de stift überhaupt nog bestaan?  Topic uit 2013 ...

Herwig

glasvezelpotlood of  -stift   of  -pen:      dit zit, blijkbaar, momenteel gelijklopend in 2 rubriekjes .... (?)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,28866.msg420281.html#msg420281