Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wagon voorzien van sluitverlichting

Gestart door OlivierV, 16 april 2013, 11:24:16 AM

bellejt

#45
ik kan nu niet op de UK verkoopsite maar daar zijn de verzendkosten meestal gratis.Dingen komen dan wel uit hong kong en je moet wat geduld hebben (enkel weekjes).Ledstrips 5 m kosten daar 4,95 euro verzend inclus.

edit:
ff wat gegoogled en op een duitse site kosten ze 1,,89 euro in verschillende versies  + shipping cost van 5,90 euro.Als je er 20 besteld dan komt er eigenlijk 30 cent bij = 2,19 euro/stuk

OlivierV

Citaat van: bellejt op 18 april 2013, 11:47:43 AM
dat schakelingetje van conrad is reeds te vinden voor 1,89 euro (gebouwd).Eens goed googelen.Voor die prijs kan je zelf niet liggen bouwen.
't Is dat ik nog spulletjes van conrad moet hebben binnenkort, dan zorg ik gewoon dat ik op €25 uitkom en betaal met die sofort, dan komen er geen verzendkosten bovenop. ;)

Maar hoe langer hoe meer oplossingen er komen, want de een vindt dit goed de andere dat ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

printplaatje hoeft inderdaad niet; maar het is wel "properder" nietwaar? en je kan er je gelijkrichter nog op kwijt.

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 18 april 2013, 19:42:12 PM
printplaatje hoeft inderdaad niet; maar het is wel "properder" nietwaar? en je kan er je gelijkrichter nog op kwijt.
Klopt eigenlijk wel dat het een pak netter zou zijn op een printplaatje, en al helemaal leuk om dat zelf te doen en eveneens nog eens handig voor als ik het in de toekomst moet overdoen, dan hoef ik maar te kopiëren.

Stukje print plaat met puntraster moet ik dan hebben als ik juist ben, ander liggen sommige punten onderling verbonden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Gelijkrichter hoeft niet: 1 diode extra, en dan gaat het in totaal over 6 componentjes.
Printplaatje hoeft dan ook niet per sé. Je onderdeeltjes kan je dan makkelijker ergens verborgen kwijt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 19 april 2013, 00:40:33 AM
Gelijkrichter hoeft niet: 1 diode extra, en dan gaat het in totaal over 6 componentjes.
Printplaatje hoeft dan ook niet per sé. Je onderdeeltjes kan je dan makkelijker ergens verborgen kwijt.
Maar in een gesloten goederenwagentje is het netter om het met een printje te doen, niet?

en 6 componentjes? (led, weerstand, gelijkrichter (altijd gelijke spanning) en gelijkrichter (zodat de led ten alle tijden brandt.) en een printje, dat zijn bij mijn weten 5 stukjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Met die eerste "gelijkrichter" bedoel je een spanningsstabilisator, vermoed ik. Die heeft condensatortjes nodig.

constante stroombron = 5 componentjes (1 transistor, 2 diodes en 2 weerstanden), en nog een diode ter beveiliging. Totaal 6

In een gesloten goederenwagen heb je plaats genoeg voor een printplaatje, dat klopt
Als je sluitlichten op een reizigerstrein wil, moet je wel wat puzzelen met de ruimte
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Citaat van: Gerolf op 19 april 2013, 08:45:30 AM
Met die eerste "gelijkrichter" bedoel je een spanningsstabilisator, vermoed ik. Die heeft condensatortjes nodig.

constante stroombron = 5 componentjes (1 transistor, 2 diodes en 2 weerstanden), en nog een diode ter beveiliging. Totaal 6


een eenvoudig schema van deze componenten zal OlivierV meer helpen denk ik.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Als je het schema gebruikt dat Olivier zelf heeft getoond onderaan de eerste pagina van dit topic,
heb je zelfs maar 3 componenten nodig: LM317, weerstand en diode aan de ingang  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 19 april 2013, 00:40:33 AM
Gelijkrichter hoeft niet: 1 diode extra, ....
1 diode is toch ook een gelijkrichter?

Huugooke

Laten we nu eens terugkeren naar de oorspronkelijke wensen van Olivier: hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.
Dat betekent een gelijkrichtBRUG, en daarachter een stroombron of spanningsregelaar, naar gelang welk schema hij kiest.

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 19 april 2013, 13:50:21 PM
Laten we nu eens terugkeren naar de oorspronkelijke wensen van Olivier: hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.
Dat betekent een gelijkrichtBRUG, en daarachter een stroombron of spanningsregelaar, naar gelang welk schema hij kiest.

Klopt, ik verkies dan wel de spanningsregelaar die je eerst eens hebt aangehaald zodat de spanning 5v wordt, ik zoek dan wel zelf even een schema en kijken of ik er aan uit kan.

Gelijkrichtbrug dan, domweg verkeerde terminologie, maar dat zal wel datgene zijn dat je me linkte op pagina 3.

Vervolgens nog de weerstand en uiteraard de led.

Voor de gesloten goederenwagens zal ik het inderdaad op een printje doen, dat is een stukje netter.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 19 april 2013, 13:50:21 PM
hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.

Ook bij een stilstaande trein op een analoge baan? Dat wordt dus een batterij ...
Ook op een analoge baan en als de wagen met sluitlicht achteruit rijdt? -> dan heb je een brug nodig, en anders niet ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 21 april 2013, 10:11:51 AM
Citaat van: Huugooke op 19 april 2013, 13:50:21 PM
hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.

Ook bij een stilstaande trein op een analoge baan? Dat wordt dus een batterij ...
Ook op een analoge baan en als de wagen met sluitlicht achteruit rijdt? -> dan heb je een brug nodig, en anders niet ...
Als hij stilstaat nu niet hoor. ;) Tegen de zomer digitaliseer ik het overgrote deel van mijn locs + aankoop Multimaus, maar op de club is het analoog, vooral voor daar is het nodig.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 21 april 2013, 20:14:55 PM
Citaat van: Gerolf op 21 april 2013, 10:11:51 AM
Citaat van: Huugooke op 19 april 2013, 13:50:21 PM
hij wil altijd en overal  brandende sluitlichten.

Ook bij een stilstaande trein op een analoge baan? Dat wordt dus een batterij ...
Ook op een analoge baan en als de wagen met sluitlicht achteruit rijdt? -> dan heb je een brug nodig, en anders niet ...
Als hij stilstaat nu niet hoor. ;) Tegen de zomer digitaliseer ik het overgrote deel van mijn locs + aankoop Multimaus, maar op de club is het analoog, vooral voor daar is het nodig.

Dan zou ik toch een (functie)decoder overwegen.