Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Wagon voorzien van sluitverlichting

Gestart door OlivierV, 16 april 2013, 11:24:16 AM

OlivierV

Citaat van: Frank_N op 17 april 2013, 22:18:34 PM
""""En Frank's naam is nog altijd Frank, bijgevolg is hij Frank.""""

*benieuwd wat "hij" hier weer op te posten (om maar te posten)heeft*  :(

(is weg uit dit topic)
Wat ik nu heb gezegd doet mij terugdenken aan mijn lessen filosofie uit het eerste semester. Altijd stof om over na te denken. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

#31
quote:
Maar in principe, met een weerstand van rond de 2k Ohm, led van 20mA en gelijkrichter die geschikt is voor wat meer spanning dan er op de baan staat zal ik op de meeste banen wel safe zitten. =)
unquote.

Sorry, maar toch niet. Pas de wet van ohm nog eens toe ; met die weerstand op 12 volt gaan dat flauwe achterlichten zijn.
Als je een digitale spanning gelijkricht en dat zou 24 volt geven, dan zou de weerstand 1200 ohm moeten zijn.
Op 12 volt zou er dan een stroom van 10 milliampère lopen.
Dus eerst weten wat de waarde is van een gelijkgerichte digitale spanning. Meten?
Als je echt overal wil rijden is volgens mij de oplossing met een stabilisator de beste.
Maar wie ben ik? ;)
En vooral, wie is "hij"

PS: heb het voor jou eens opgezocht bij Conrad:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/501433/Silicium-bruggelijkrichter-Diotec-B40R-Nominale-stroom-2-A-URRM-80-V/?ref=search&rt=search&rb=1
http://www.conrad.be/ce/nl/product/174220/Spanningsregelaar

nog een weerstand en een paar kleine condensators; dat krijg je in elke wagon (HO) kwijt.

OlivierV

De bedoeling is inderdaad om "overal" te rijden (club en thuis, feit is, thuis en club zijn nu analoog, maar thuis zal tegen nu en x aantal maand digitaal zijn.

met die spanningsregelaar wordt dan als ik het goed begrijp de spanning altijd en overal 5 volt en kan ik zo netjes mijn juiste weerstand berekenen adhv die 5V?  :)

'k Voel mij op dit moment wel even het uilskuiken van het forum.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

@ Frank:
Heb ik weer iemand op de tenen getrapt? Zet ik te weinig "smileys"?
Sorry, niet zo bedoeld!

De digitale spanning is een wisselspanning; in principe heb je met één diode dus genoeg want je hebt, hoe je de wagon ook zet, altijd een gelijkgerichte spanning.
Op een gelijkstroombaan heb je een brug nodig als je wil dat de LEDs altijd branden, vooruit of achteruit, of hoe je de wagon op de baan zet.


Huugooke

Citaat van: OlivierV op 17 april 2013, 23:23:37 PM

met die spanningsregelaar wordt dan als ik het goed begrijp de spanning altijd en overal 5 volt en kan ik zo netjes mijn juiste weerstand berekenen adhv die 5V?  :)

Dat klopt!

Wat dat uilskuiken betreft: nee hoor! Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden!

OlivierV

Dus dan de gelijkrichter, de spanningsregelaar, de weerstand en de led en het boeltje kan universeel op, analoge en digitale gelijkstroombanen rijden.

Betreft hier enkel mijn uilskuikensgevoel, domme vragen bestaan inderdaad niet.

Het is wel dat ik graag eerst zelf voldoende opzoek voor ik mijn vraag stel en niet in het wilde weg met vragen gooi.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Nog minder componenten: een constante stroombron.
Je hebt immers niet eerst een constante spanning nodig om er dan met een weerstand een constante stroom van te maken.
Er bestaan ook eenvoudige schakelingetjes die rechtstreeks een constante stroom geven, ongeacht de ingangsspanning
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

http://www.conrad.be/ce/nl/product/191192?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=CI7N6vXT07YCFchV3godHkUA3g&WT.srch=1

voor die prijs kan je het niet zelf maken.(alhoewel: het is een bouwpakket)

maar je moet nog altijd eerst gelijkstroom hebben, dus aan die gelijkrichter ontsnap je niet!

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 18 april 2013, 09:08:42 AM
voor die prijs kan je het niet zelf maken.(alhoewel: het is een bouwpakket)
Zelfs voor de helft van de prijs - printplaatje hoeft bijvoorbeeld niet - zonder kan je de onderdelen gemakkelijker opbergen in je wagen.
Gelijkrichting? Bij digitale spanning is diode+elcootje genoeg, en analoog eigenlijk ook (rijrichting bepaalt of het sluitlicht brandt)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 18 april 2013, 09:03:50 AM
Nog minder componenten: een constante stroombron.
Je hebt immers niet eerst een constante spanning nodig om er dan met een weerstand een constante stroom van te maken.
Er bestaan ook eenvoudige schakelingetjes die rechtstreeks een constante stroom geven, ongeacht de ingangsspanning
Maar die constante stroombron halt zijn stroom nog altijd van de rails?

Citaat van: Huugooke op 18 april 2013, 09:08:42 AM
http://www.conrad.be/ce/nl/product/191192?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=CI7N6vXT07YCFchV3godHkUA3g&WT.srch=1

voor die prijs kan je het niet zelf maken.(alhoewel: het is een bouwpakket)

maar je moet nog altijd eerst gelijkstroom hebben, dus aan die gelijkrichter ontsnap je niet!
Dat printje is inderdaad wel een nette oplossing, maar je ontsnapt niet aan de gelijkrichter en dan zijn we volgens mij langs de vorige weg nog altijd goedkoper, terwijl het evenveel kan.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Die stroombron haalt zijn voeding uiteraard van de rails.
En een bruggelijkrichter of printplaatje hoeft niet, zoals ik al schreef.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 18 april 2013, 09:08:42 AM
voor die prijs kan je het niet zelf maken.(alhoewel: het is een bouwpakket)
1 transistor, 11 cent, 2 weerstanden, 5 cent, 2 diodes, 6 cent, klein stukje baantjesprint, 20 cent, samen 42 cent. Die baantjesprint kan je ook weglaten, zo'n simpel schakelingetje kan je ook op een stukje karton bouwen.
Citaat van: Gerolf op 18 april 2013, 09:31:15 AM
Gelijkrichting? Bij digitale spanning is diode+elcootje genoeg, en analoog eigenlijk ook (rijrichting bepaalt of het sluitlicht brandt)
Zelfs die elco is niet nodig. Zonder elco gaat de hele schakeling bij digitaal 5000 keer per seconde aan en uit, bij analoog 50 keer per seconde. Maakt voor de schakeling niet uit, en als toeschouwer zie je daar niks van.

bollen neus

Inderdaad, nooit moeilijker maken dan het is en voor de prijs hoef je het ook al niet te laten. In de locomotieven zet ik er ook steeds en das echt de kost niet enkel wat tijd moet ge erin steken das alles. Maar steeds nog naar "goedkoper, goedkoopste" liggen zoeken en cijferen zou je wel eens het spreekwoordje op de neus krijgen "de gierigheid bedriegt den boer".En eerlijk gezegd ik ben ook geen "elentrieker" van het eerste uur hoor maar het lukt mij ook vrij aardig. ;)

bellejt

dat schakelingetje van conrad is reeds te vinden voor 1,89 euro (gebouwd).Eens goed googelen.Voor die prijs kan je zelf niet liggen bouwen.

bollen neus

Geleverd en al? Dat wordt heel veel vergeten de verzendingen nietwaar? :)
Neen man geef mij maar zelfbouw.