Wagon voorzien van sluitverlichting

Gestart door OlivierV, 16 april 2013, 11:24:16 AM

Geert

Ik raad je aan best gewoon een bruggelijkrichter een weerstand R en je LED te gebruiken. Elektronica zoals hiervoor beschreven is al iets meer dan gewoon de wet van Ohm...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Huugooke

Nee, een LM317 is een regelbare stabilisator; jij hebt er één met vaste spanning nodig, liefst met een lage uitgangsspanning, bijvoorbeeld een 7805 (ziet er hetzelfde uit)
En je hebt nog steeds een gelijkrichter nodig.

PS: of zoals Geert zegt: hou het simpel. Maar als je op verschillende banen gaat rijden, hou dan rekening met de hoogste spanning!


OlivierV

Citaat van: Huugooke op 16 april 2013, 22:08:22 PM
Nee, een LM317 is een regelbare stabilisator; jij hebt er één met vaste spanning nodig, liefst met een lage uitgangsspanning, bijvoorbeeld een 7805 (ziet er hetzelfde uit)
En je hebt nog steeds een gelijkrichter nodig.

PS: of zoals Geert zegt: hou het simpel. Maar als je op verschillende banen gaat rijden, hou dan rekening met de hoogste spanning!
Zo dacht ik ook, best een beetje simpel houden, ik heb nog wel ergens een basis van basiselektronica, die is ondertussen links en rechts wat opgefrist.

Er wordt thuis mee gereden en op de clubbaan, op de clubbaan is het verplicht met sluitwagon te rijden ivm stroomdetectie zodat de ene trein niet in het gat van de andere gaat rijden.

In dit geval neem ik mijn weerstanden best wat ruimer, alsook de gelijkrichter.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Die gelijkrichter (brug!) moet echt niet veel zijn. De juiste berekening van die weerstand is belangrijk!

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 16 april 2013, 22:20:38 PM
Die gelijkrichter (brug!) moet echt niet veel zijn. De juiste berekening van die weerstand is belangrijk!

Dat snap ik wel, maar stel wanneer ik een gelijkrichter heb van 1A en op de baan op de club staat bv. 2A (iets wat ik nu niet weet), dan smelt die gelijkrichter toch weg? (of ben ik nu hele domme zaken aan het zeggen?)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Olivier,
2 Ampere is een waarde die de transfo van de baan kan leveren, aan verbruikers.
Als jij een gelijkrichter gebruikt die maximaal 1 amp kan leveren aan bv een verlichting dan is er niets aan de hand.
Die 2 Amp zal nooit door de gelijkrichter gaan, tenzij er ipv lampjes of leds een kortsluiting op is aangesloten.

Veel belangrijker is dat de gelijkrichter een max spanning (Volts) heeft die groter is dan de baanspanning.

grt Piet.

Frank_N

#21
Citaat van: OlivierV op 16 april 2013, 22:25:45 PM


Dat snap ik wel, maar stel wanneer ik een gelijkrichter heb van 1A en op de baan op de club staat bv. 2A (iets wat ik nu niet weet), dan smelt die gelijkrichter toch weg? (of ben ik nu hele domme zaken aan het zeggen?)

Nee, je zegt geen domme dingen, Het gaat erom hoeveel stroom je lok, rijtuigverlichting verbruikt.
Stroom gaat erdoorheen, spanning staat erover. Er gaat nooit meer stroom door je treinen dan er door die treinen gevraagd word. Tenzij je de lok dwars op de rails zet, dat heet dan kortsluiting :o ::)
Het gaat hier om het verbruik van je ledjes. Dat is hooguit 20-30 mA. Dus die bruggelijkrichter hoeft ook niet (veel) meer aan te kunnen. In smd uitvoering kom je al snel aan 0,5 A. Dat is ruimschoots voldoende voor je toepassing.
Het verbruik van je baan heeft daar dus niets mee te maken ;)

Trouwens, je idee om de sluitverlichting alleen te laten branden als het rijtuig daadwerkelijk achteraan zit is geweldig!
Analoog is dat wel te maken, hoe met digitaal (want die spanning zegt niets over de rijrichting) dat te doen weet ik niet.
Groet van Frank

OlivierV

#22
Citaat van: bossie op 16 april 2013, 22:42:32 PM
Olivier,
2 Ampere is een waarde die de transfo van de baan kan leveren, aan verbruikers.
Als jij een gelijkrichter gebruikt die maximaal 1 amp kan leveren aan bv een verlichting dan is er niets aan de hand.
Die 2 Amp zal nooit door de gelijkrichter gaan, tenzij er ipv lampjes of leds een kortsluiting op is aangesloten.

Veel belangrijker is dat de gelijkrichter een max spanning (Volts) heeft die groter is dan de baanspanning.

grt Piet.
Bedankt Piet,

Nu zijn ineens al mijn vragen rond een eenvoudig sluitlicht de wereld uit.

Ik had schrik dat je bij de gelijkrichter ook met het aantal A moest rekening houden.

edit: @Frank, van mij mag de sluitverlichting eender wanneer branden hoor, dus ook wanneer de desbetreffende wagon ergens midden in de trein zit, eventueel kan ik daar nog een minischakelaartje voor tussen steken.

Voor digitaal heb je die gelijkrichter nodig, ander brandt het ledje niet. (als ik mij niet vergis, omdat er bij digitaal een constante wisselspanning is, en volgens wat ik daarnet nog opgezocht heb en op verscheidene plaatsen gelezen heb, zorgt een gelijkrichter ervoor dat wisselspanning in gelijkstroom wordt omgezet).

Het is hem vooral te doen voor op de club, altijd handig als ik een paar eigen sluitwagens heb en het is nog eens waarheidsgetrouw. (er staan altijd wel enkele wagens, maar het is hem vooral om het gemak te doen).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

één diode is in principe al genoeg.... (1n4148).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Citaat van: conducteur op 16 april 2013, 23:24:16 PM
één diode is in principe al genoeg.... (1n4148).
In gelijkstroom: gaat alleen op als je steeds in dezelfde richting rijdt. Kan zelfs handig zijn want dan kan je het zo regelen dat ze alleen brandt als je vooruit rijdt!

conducteur

Ik dacht ergens digitaal te lezen, maar voorlopig is het dus blijkbaar nog analoog..... Voor analoog heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, digitaal volstaat een diode.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Citaat van: conducteur op 17 april 2013, 17:27:13 PM
Ik dacht ergens digitaal te lezen, maar voorlopig is het dus blijkbaar nog analoog..... Voor analoog heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, digitaal volstaat een diode.

Ik dacht dat het precies andersom zou zijn....Maar, wie ben ik ???
Groet van Frank

Huugooke

Citaat van: Frank_N op 17 april 2013, 20:35:44 PM
Citaat van: conducteur op 17 april 2013, 17:27:13 PM
Ik dacht ergens digitaal te lezen, maar voorlopig is het dus blijkbaar nog analoog..... Voor analoog heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, digitaal volstaat een diode.

Ik dacht dat het precies andersom zou zijn....Maar, wie ben ik ???
Je bent Frank... denk ik.

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 17 april 2013, 21:17:47 PM
Citaat van: Frank_N op 17 april 2013, 20:35:44 PM
Citaat van: conducteur op 17 april 2013, 17:27:13 PM
Ik dacht ergens digitaal te lezen, maar voorlopig is het dus blijkbaar nog analoog..... Voor analoog heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, digitaal volstaat een diode.

Ik dacht dat het precies andersom zou zijn....Maar, wie ben ik ???
Je bent Frank... denk ik.
Ik dacht ook gelezen en gehoord te hebben dat de gelijkrichter voor digitaal nodig is, enfin, nodig en niet nodig.

En Frank's naam is nog altijd Frank, bijgevolg is hij Frank.

Maar in principe, met een weerstand van rond de 2k Ohm, led van 20mA en gelijkrichter die geschikt is voor wat meer spanning dan er op de baan staat zal ik op de meeste banen wel safe zitten. =)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Frank_N

""""En Frank's naam is nog altijd Frank, bijgevolg is hij Frank.""""

*benieuwd wat "hij" hier weer op te posten (om maar te posten)heeft*  :(

(is weg uit dit topic)
Groet van Frank