Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Modelbaanbedrijf volgens een dienstregeling ?

Gestart door eve, 16 april 2013, 09:41:22 AM

eve

Peter,

Wat jij nodig hebt is een centrale klok waarop al de tablets gesynchroniseerd zijn.

Erik

PeterVG


Inderdaad, enig idee of dit bestaat?

Jullie begrijpen wellicht dat mijn baan volledig manueel gestuurd is zoals het hoort voor een stoombaan. De beveiliging wil ik graag manueel houden. Gebaseerd op de nmbs realiteit  zoals ze was in de stoomtijd.

Havoc

CiteerInderdaad, enig idee of dit bestaat?

Synchroniseren van klokken tussen "pc's" is mogelijk zolang je ethernet hebt. Daarvoor is er IEEE1488. Laat toe van te synchroniseren tot 2 nanoseconde. Moet goed genoeg zijn voor modeltreintjes. Ik vrees enkel dat dit over wireless niet goed gaat lukken want je hebt vaste delay in transmissie nodig.

Anders moet je zien dat je aan de GPS klok geraakt. Die is ook zeer goed gesynchroniseerd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Ik denk niet dat je aan de systeemklok moet gaan prutsen.

Peter wil een systeem dat een willekeurige getal in het format van een tijd (HH:MM) vanuit een centrale aan de verschillende ontvangers gezonden wordt. Daar alle  sturingen verder manueel zijn is een differentiatie in ontvangst binnen de seconde meer dan bevredigend.

Erik

Frank_N

""""""""""Zijn er modelspoorders hier op dit forum die zoiets hebben uitgewerkt ?
Kom er eens mee uit de kast...""""""

Ben er wel mee bezig.  Dienstregeling op "tijd" nog niet zo over nagedacht :-\

Op het moment bezig met de analoge besturing van het schaduwstation.

Afwisselend bedrijf dan weer wel ;)

In mijn schaduwstation is plaats voor 4 treinen. 2x2 achter elkaar.
Daarbij is voorzien een pendeldienst. Tussen spoor 1 en een in het zicht liggend stukje spoor vlak voor het schaduwstation.
Op mijn baantje kunnen 7 treinen "dienst" doen.
Dus: er komt er 1 uit het schaduwstation, loopt het station binnen....... lok afkoppelen...
Een rangeerlok haalt de trein uit het station (nadat iedereen uitgestapt is :o) en zet die terug op een (van de 2) opstelspoor(en), of wacht in het uithaalspoor tot de lok omgekeerd is en van vers water en kolen is voorzien.
Vervolgens word de trein terug gezet op een ander spoor in het station, rangeerlok vertrekt weer en de oorspronkelijke lok (of een "verse") kan weer aankoppelen.
Ondertussen vertrekt een andere trein uit het station naar het vrijgekomen spoor in het schaduwstation.

Vervolgens kan een 2e trein uit het schaduwstation vertrekken naar het station.
(of kan de pendeldienst heen of weer gaan)

Het spel kan zich zo herhalen tot alle treinen afgehandeld zijn.
Daarna kan het spel opnieuw beginnen.
Tussentijds kan er ook een werktrein "rondgestuurd" worden.

Om alles zo 1x "rond" te laten rijden ben je denk ik al gauw een uurtje kwijt....,

https://picasaweb.google.com/ModelspoorfaN/Sporenplan#5132731826815369730
Groet van Frank

Havoc

CiteerIk denk niet dat je aan de systeemklok moet gaan prutsen.

Peter wil een systeem dat een willekeurige getal in het format van een tijd (HH:MM) vanuit een centrale aan de verschillende ontvangers gezonden wordt. Daar alle  sturingen verder manueel zijn is een differentiatie in ontvangst binnen de seconde meer dan bevredigend.

Het gaat het eenvoudigste via de systeemklok. Kijk maar eens naar NTP, Network Time Protocol. Er zijn standaard programmas die je op je pc kan zetten en die je klok synchoniseren op die manier. Bestaat zeker ook voor tablets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: eve op 16 april 2013, 10:51:24 AM
Er is een misverstand : ik vroeg niet naar oplossingen, ik vroeg naar : "wie past het toe ?"
Nog niet, maar het zit wel in de denkpiste  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jelle

Niet echt een dienstregeling, maar alle treinen hebben wel een vast schema met altijd hetzelfde vertrek/ aankomstspoor. Tussendoor kan er op andere sporen gestopt worden (kan ook het vertek/ aankomstspoor van een andere trein zijn :o, maar dit doen alleen personentreinen, goederentreinen rijden in één keer hun rondje).
Er wordt op random bepaald (doet het programma) welke er gaat rijden, er er wordt altijd voor gezorgd dat een bepaald aantal treinen (nu 4) een schema heeft. Dit laatste is een idee wat ik van de Raptor afgekeken heb.
Software is een zelfgeschreven VB programma.
Dit levert een afwisselende treinenloop, als je even niet kijkt is zo ineens het station leeg, en even later zijn alle perrons bezet en staat er ook eentje voor de inrijder te wachten... ;).
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

oebr

Ben dat zeker van plan.
Aangezien ik me baseer op bestaande voorbeelden in een bepaald jaar vond ik het logisch om ook de toen actuele dienstregeling te kopiëren en zo intact mogelijk om te zetten naar de moba. Ik ga daar zelfs vrij ver in en koop alleen rollend materieel dat effectief in die dienstregeling voorkomt of ingepast kan worden. En uiteraard probeer ik alles te vinden wat er in voorkwam, vind dat wel comfortabel verzamelen.

Sommigen hieronder gaan er van uit dat dienstregelingen stress veroorzaken en passen daarom liever ad random rijden toe. Wij (ben niet alleen er mee begonnen) zijn juist omwille van de spanning lang geleden beginnen experimenteren met op dienstregeling rijden, en dat bleek fun ! Zo wordt een moba immers ook een spel, en een puzzel want als er ergens iets fout loopt (al dan niet gewild - ik denk eraan om ook calamiteitenkaarten in te voeren die het gebruik van bepaald materieel of een bepaald spoor in een station tijdelijk uitschakelen) moet je als een volleerde dispatcher aan de slag om realistische oplossingen te zoeken en onverwacht rangeerwerk uit te voeren. Stress ? een beetje, maar niet veel want Preisers reclameren niet he.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

eve

Citaat van: oebr op 17 april 2013, 12:09:58 PM
Ben dat zeker van plan.
Aangezien ik me baseer op bestaande voorbeelden in een bepaald jaar vond ik het logisch om ook de toen actuele dienstregeling te kopiëren en zo intact mogelijk om te zetten naar de moba. Ik ga daar zelfs vrij ver in en koop alleen rollend materieel dat effectief in die dienstregeling voorkomt of ingepast kan worden. En uiteraard probeer ik alles te vinden wat er in voorkwam, vind dat wel comfortabel verzamelen.

Sommigen hieronder gaan er van uit dat dienstregelingen stress veroorzaken en passen daarom liever ad random rijden toe. Wij (ben niet alleen er mee begonnen) zijn juist omwille van de spanning lang geleden beginnen experimenteren met op dienstregeling rijden, en dat bleek fun ! Zo wordt een moba immers ook een spel, en een puzzel want als er ergens iets fout loopt (al dan niet gewild - ik denk eraan om ook calamiteitenkaarten in te voeren die het gebruik van bepaald materieel of een bepaald spoor in een station tijdelijk uitschakelen) moet je als een volleerde dispatcher aan de slag om realistische oplossingen te zoeken en onverwacht rangeerwerk uit te voeren. Stress ? een beetje, maar niet veel want Preisers reclameren niet he.

:D :D :D :D :D

Dat is de goede weg !

Erik

Havoc

Denk niet dat ik zo ver zou gaan als Oebr. Maar een "dienstregeling" is wel gepland. Zowel als volautomatisch als half-automatisch, waarbij dan bvb gerangeerd kan worden terwijl de personendienst verderloopt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

kurt10002

Eve,

Wij hebben het ooit bij de pijl met onze modulebaan gedaan op de expo van modelspoormagazine in 2006 zo via een dienstregeling gereden en dat gaat goed zolang iedereen zich er aan houdt. En je krijgt ook geen tijd om de mensen te woordt te staan. Het is wel mooi en plezant om te doen maar niet gemakkelijk.

Groeten
Kurt
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/