Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Modelbaanbedrijf volgens een dienstregeling ?

Gestart door eve, 16 april 2013, 09:41:22 AM

eve

Dienstregeling op de modelbaan : dit onderwerp komt hier, naar mijn mening, zelden aan bod.

Voorbeeld : om 11u20 (modeltijd) start een trein 1234 in station Schaduw. Hij komt aan om 11u26 in station Zichtbaar, staat 2 minuten stil, en vertrekt dan naar station Einderit.

Zijn er modelspoorders hier op dit forum die zoiets hebben uitgewerkt ?
Kom er eens mee uit de kast...

Erik

OlivierV

Doet mij een beetje denken aan dat filmpje van In de Gloria waar Frank Focketeyn en dingske zich aan een uurregeling proberen te houden, maar met een computergestuurde baan moet dit in principe mogelijk zijn.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mark7758

Kijk eens bij Fremo.org. Die rijden al eeuwen met een zelfgemaakte dienstregeling.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

thor

Bij Win Digipet is er een programma onderdeel 'diensregeling'.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

eve

Er is een misverstand : ik vroeg niet naar oplossingen, ik vroeg naar : "wie past het toe ?"

Ik heb het zelf uitgebreid opgelost. Dat is niet het punt.

@ mark7758 : ik was begin de jaren '90 (vorige eeuw) reeds eng betrokken bij Fremo. Daar heb ik ook een hoop mosterd gehaald.

Nogmaals : wie doet er HIER iets mee ?

Erik

Jurgen

Niet direct.

Ik probeer gewoon een voor mezelf zo leuk mogelijk treinbedrijf mogelijk te maken. Mijn reizigerstreinen stoppen uiteraard vaker dan de goederentreinen en goederentreinen moeten af en toe eens wachten voor de reizigerstrein.

Een echt vast uurschema heb ik niet, maar ik heb er wel al eens aan gedacht. De baan is (of was) echter zo klein dat er bij een vast schema niet veel treinen zullen rijden per uur.

Momenteel heb ik geen baan meer, dus voorlopig rijdt er helemaal niets meer.  :D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steam.N

Als ik ooit een baan heb die de naam waardig is, wil ik graag een deel van het verkeer volgens een soort dienstregeling laten lopen.
Maar dat ik verre, verre toekomst.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Ik rij nog niet volgens dienstregeling, omdat mijn spoorbaan nog vol in opbouw is. Maar volgend jaar kom ik er wel mee op een tentoonstelling te staan, en daarom ben ik wel aan het nadenken over een dienstregeling. Voor de bezoekers moet er steeds beweging te zien zijn, maar daar moet wel wat afwisseling in komen. Dus steeds dezelfde trein rondjes laten rijden is geen optie.

GVL

Als ik ooit reizigerstreinen inzet, dan zullen ze in een vaste volgorde rijden maar niet gebonden aan een klok zodat het ontspannend blijft.
Momenteel zijn het enkel goederentreinen die samengesteld worden in mijn fiddle yard (op basis van 'toeval').  Ik rij tot alle 14 wagons afgezet en terug opgehaald zijn.

Jurgen

Citaat van: GVL op 16 april 2013, 14:14:29 PM
Momenteel zijn het enkel goederentreinen die samengesteld worden in mijn fiddle yard (op basis van 'toeval').

En zijn je bedrijven tevreden met die leveringen door het lot bepaald?  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

GVL


philippe_007

Als je geen postkantoor of telefooncel hebt op uw baan kan je geen klachten ontvangen he  ;D ;D ;D ;D ;D

Als uw schaduwstation geautomatiseerd is dan wordt er eigenlijk al een beetje via een dienstregeling gereden. 

Pol

Momenteel heb ik ook nog geen baan, maar het rijden volgens een soort dienstregeling is wel iets wat in m'n hoofd spookt.
Mijn baan zal bestaan uit enerzijds een doorgangsstation waar enkel lokale treinen stoppen en een remise waar de lokale stoomloks onderhouden worden.

Een aantal sneltreinen die in een (niet-zichtbaar) groot station verderop aankomen en vertrekken zouden volgens een mooi uurschema moeten rijden evenals de lokale treinen. Zelfs het onderhoud en de lokwissels zou ik willen opnemen in een schema.

Alleen moet ik nog een creatieve oplossing vinden voor een soort modeltijd want ik wil geen 24 uren aan m'n baan zitten hé!

Leuk dat je hierrond een draadje opent; 't kan iedereen maar inspireren hé!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

eve

Na deze enkele antwoorden kunnen we reeds belangrijke accenten onderscheiden :

- KLOK : de modelbaanklok is het belangrijkste onderdeel van de dienstregeling.
- AFWISSELING : niet steeds dezelfde trein die rondjes rijdt.
- BEWEGING : er moet wat te zien zijn.
- BEZOEKERS = TOESCHOUWERS = PUBLIEK : de aandacht moet geboeid blijven. Als je alleen bent, ben je je eigen publiek...
- ONTSPANNEND BLIJVEN : niet steeds dezelfde volgorde dan !
- REIZIGERSTREINEN vs. GOEDERENTREINEN
- TOEVAL een rol laten spelen
- AUTOMATISCH schaduwstation
- ERVARING : Fremo
- COMPUTER : de helpende hand bvb. Win-Digipet...

Dat is een eerste onvolledige analyse. Voor het algemene kunnen we hier verder gaan, maar...

Als we nu eens begonnen met een apart draadje : Modelbaandienstregeling : de modelbaanklok   dan behouden we een overzicht.

Erik

PeterVG

Dat is toeval. Net wilde ik de vraag stellen en nu doet dhr Verleysen dit voor mij ;)

Mijn baan in opbouw is echt bedoeld voor uitbating. Operations zoals de Amerikaanse modelspoorders het graag noemen. Zij hebben tijdens een rijsessie bemande seinhuizen en crews die de treinen besturen via mobiele rijregelaars. In europa ligt de mentaliteit van de modelspoorder anders. Zo verwacht ik nooit voldoende mensen te kunnen vergaren op een uitbatingssessie van mijn lijn 41. Daarom wil ik een alternatief bedenken.
Tablets lijken me wel handig bij elk seinhuis. Dan kan een aanvraag tot rijpad ingediend worden op een centraal bestand. Zo kan elk seinhuis langs de lijn zien welke bloks bezet sein. Alleen discipline van de treinbestuurders is vereist om zich bij elk blok aan en af te melden. Op deze wijze hoop ik een veilig treinverloop te garanderen.
De rijsessie zelf loopt volgens een vooraf opgestelde dienstregeling die elke ploeg moet trachten na te leven.

Nu mijn vraag. Heeft er iemand weet of er een ap bestaat waardoor je een instelbare versnelde klok (fastclock) op je tablet kan weergeven

Dit alles is uiteraard nog uit te werken tot een bruikbare methode