Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

GPS

Gestart door Dirky, 15 april 2013, 22:10:45 PM

Dirky

Iemand ervaring met de grotere GPS'n van Garmin en TomTom? Ik bedoel het type dat bijvoorbeeld in motorhomes wordt ingebouwd en waar je lengte en gewicht kan ingeven om zo de kleinere wegen te vermijden?

Alhoewel ik de gebruiksvriendelijkheid van een TomTom zeer op prijs stel twijfel ik toch echt aan de kwaliteit. Mijn Go Live 1000 is nu 2 jaar en voor de derde keer binnen met batterijproblemen. Ze willen daar ook niet toegeven dat het fenomeen een constructiefout is en niet zomaar een defect... Kaarten en updates kosten ook veel geld bij TomTom...
Bij Garmin lijken die kaarten en updates "gratis" te zijn. Maar zijn die toestellen ook zo gebruiksvriendelijk?

thx

Paulogic

Dat is het enige wat mij een beetje stoort aan mijn TomTom. De prijs van de kaarten en updates.
Batterij : Ik had u al eens verteld dat de autonomie flauw was maar sinds ik hem nu regelmatig deftig oplaad... geen probleem meer.

Niet al te min zal in mijn nieuwe wagen er eentje ingebouwd zijn (Renault). De updates/kaarten zijn via een SD kaart en dus
makkelijker up te daten dan het gehele toestel aan de computer te koppelen. Updates blijken vanaf nu gratis (toch volgens de info in
de brochure). Maar hoe het echt zal zijn, weet ik pas in Augustus (of iets later)

Mijn vorige GPS, een Garmin (groot model voor bestelwagens) is/was qua gebruik ver gelijkend met de TT. Updates steeds gratis.
Nieuwe kaarten kosten daar ook geld.

Beste is om direct bij aankoop de Europa SD bij te kopen. Dan is de prijs meestal gunstiger dan later afzonderlijk.

Zowel de TT als G bood/bieden de mogelijkheid om soort voertuig in te geven : schoenen, fiets, auto, truck. Bij Garmin is ook hoogte beschikbaar maar
gewicht kan ik mij niet meer herinneren. Die hoogte instelling heeft wel steeds goed zijn functie gedaan. Nooit met mijn neus voor een lage doorgang gestaan
door de schuld van de GPS.

Wel in Brugge eens gedacht... oei, hier geraak ik niet onder maar jawel hoor, no problem. Gelukkig was er daar een behulpzame
burger die mij zag twijfelen en direct verderop ging plaats nemen om even te 'controleren' en mij direct gerust stelde dat ik er gemakkelijk onder kon.

Of the record : Ken je dat gevoel als je onder de lat moet doorrijden bij een ondergrondse... als je wagen iets hoger is dan een standaard personenwagen, denk je snel :
hier gaat mij dak (en mijn kapsel...  ;D)

Als je een Dubbel DIN opening hebt in jou RV, kan je ook opteren voor Kenwood : Die hebben een heel gamma aan GPS, met verwijder baar scherm qua antidiefstal en extra
mogelijkheden zoals DVD's bekijken, TV, aansluiting voor camera achteraan, Blauwe Tand, USB,... Prijskaartje ? Zal vermoedelijk wel meer in de Spoor 1 prijzen zitten dan in HO  ;)
mvg,
Paul(ogic)

Ronald

Citaat van: Paulogic op 16 april 2013, 09:17:18 AM
Dat is het enige wat mij een beetje stoort aan mijn TomTom. De prijs van de kaarten en updates.


Klopt. Maar ik heb een Amerikaanse TT XL met een niet-legale kaart (vanwege die dure Europese kaart die je dan hier kopen moet). Die update zichzelf nooit, heb 'm al ruim 2 jaar en ben nog nooit verkeerd gereden. Dus je kunt best heel lang rijden op een niet-geupdate kaart.... en als je wel een keer komt op een plek die veranderd is kom je er ook wel hoor.

Punt; 4 keer per jaar een TT update is grote onzin en geldklopperij ;)

Paulogic

Door niet up te daten loop je inderdaad weinig mis maar wat vervelend is dat hij
bij het opstarten steeds komt melden dat uw kaarten meer dan een jaar oud zijn.

Ik hoop dat bij de nieuwe dit niet meer het geval is.

(En hopelijk krijg ik mijn oude XXL dan ook nog verkocht binnen enkele maanden...  ??? )
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

Deze middag een beetje gesurft op Garmin en blijkbaar is een toestel zoals de dēzl 760LMT duur weliswaar, maar echt GRATIS lifetime verkeersinfo EN kaarten. Mijn DomTommeke heeft me behalve de miserie ook al bij de 400 euro gekost... en TT lijkt niet echt een alternatief te hebben.

Jurgen

Wij hebben voor mijn vader een Mio gekocht afgelopen kerstmis, met levenslange gratis kaartupdates.

Voor de vrachtwagen/camper modus moet je echter wel betalen, maar afgezien daarvan is het een prima apparaatje.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

philippe_007

ik heb ook zo'n mio gekocht (de vorige heeft het begeven na 7 jaar  :( )
levenslang kaart updatens (lees dit wil zeggen zolang deze gps wordt ondersteund... )

zeer tevreden van, de optie camion/motorhome krijg je er een maand gratis bij (om te testen), daar ik met een motrohome rijd zag dit er praktisch uit, maar na de 30 dagen toch geen abonement genomen (70€ dacht ik). Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit nodig gehad, ik moet wel toegeven dat MTM kleiner is dan 3500kg, mag dus in princiepe bijna overal door (als het hoog en breed genoeg is), voor een zwaarder model kan het mss wel nuttig zijn.

Het enigste nadeel van deze mio is dat hij geen verwittinging geeft indien je te snel rijd of ook de max toegelaten snelheid niet weergeeft... Niet dat ik zo'n snelle chaufeur ben, maar dat vind ik toch praktisch, zeker met onze Belgische wegen die elke 500m eens van snelheid veranderen

Jurgen

Onze Mio geeft de snelheid wel weer hoor. Als de snelheid 5 km/u te hoog is dan geeft die een kort "ding" geluid. Daar waar de snelheid gekend is staat deze ook linksonder in beeld vermeld.
Het zou wel kunnen dat mijn vader dit er zelf op geinstalleerd heeft, de flitspaallocaties van België heeft hij trouwens ook geinstalleerd.  ;D Volgens mij was dit wel gratis (of niet-legaal, dat kan ook).
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterC

Dirk,
Al eens gekeken naar Sygic voor Android toestellen?  Ik ben er in elk geval heel tevreden over.  Mijn vorig toestel was een Mio en vond ik alles behalve...
Groetjes, Peter


philippe_007

Jurgen,

de snelheid wordt wel aangegeven, maar niet de max snelheid dat in de straat geld. Er is ook geen mogelijkheid om dit in te stellen.
mss zijn er wel wat apps op de makt of extra opties die het wel mogelijk maken.

Dirky

@ Philippe
snelheid in de straat heeft nu net te maken met kaart-updates. Die gegevens staan op de gebruikte kaart.

@Peter,
had ik ook al aan gedacht maar iets met een groot scherm kost ook een pak geld...

net nog een link gekregen naar het merk snooper  :) (vind die naam al even belachelijk als Tomtom - waar halen ze het - of als Mio die me direct aan een ijsje doen denken) en die hebben wel iets meer te bieden i.v.m. kamperen maar de prijzen zijn toch wel ook aan de hoge kant.

philippe_007

Dirk,
ik heb reeds 2 updates geïnstalleerd, enkel als er een flitspaal is dan wordt de max snelheid opgegeven. Verder wordt deze niet vermeld.
Heb er al achter gezocht, maar blijkbaar is dit niet mogelijk op deze mio.


SuSke

even tussendoor  ;) ;) the good old Michelin Map - gewoon een papieren kaart. Ondanks de ingebouwde GPS heb ik nog steeds de papieren versie in mijn auto liggen. Vroeger dierf mijn TT het ook wel eens halverwege voor bekeken houden en dan was Michelin daar  ;) ;)

Desalnietemin nog veel succes Dirk in het vinden van een geschikte GPS
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Paulogic

Wel een toestel zoeken waar GPS staat voor Global Positioning System en niet voor Gekke Paulogic Systeem of je geraakt van ze leven niet op de gewenst locatie...  ;D ;D :P :P :P :P
mvg,
Paul(ogic)

PeterC

Citaat van: SuSke op 17 april 2013, 10:07:39 AM
...Ondanks de ingebouwde GPS heb ik nog steeds de papieren versie in mijn auto liggen...

Dat noemt men een GSP -> Gevouwen Straten Plan  :)
Groetjes, Peter